Oerhört intressanta bilddokument och text.
Det är tråkigt att det finns så lite av den här varan med relation till lastbilar och lastbilsverksamhet rent allmänt.
Det finns förmodligen mycket mer gamla foton i byrålådorna än man anar men väldigt få av dessa foton är digitaliserade och utlagda till allmän beskådning.
Och många individer har ju fortfarande mer eller mindre färska minnen från 40-, 50- och 60-talet. Vi måste antingen be dessa personer skriva ner sina berättelser och upplevelser eller intervjua dem. Ju förr dess bättre.
Kjell T skrev f.ö.
Den Scania-Vabis som förbryllat mest är nummer 30, en LT 64 med motor D642, G 660 växellåda och samma framkofångarre som L/LS 71.
Vad är det egentligen som är från L60 serien?
Man är ju benägen att hålla med.
Bilen är angiven som 1954-års modell. 1954 var ju också introduktionsåret för 71-serien och tandemboggin var ju inte Scanias utan Leylands men chassit kanske ändå var ett LS60-chassi så blev det väl en blandning av "bastard", prototyp, testbil och kanske ett speciellt kundbehov.
Scania bör väl kunna svara på vad som egentligen gäller.
Jag har sett i gamla dokument från Scania-Vabis att äldre chassin uppgraderats från t.ex. modell 2L13 till modell L44 när man bytt drivlina innan leverans från fabriken även om chassinumret i sig ligger i den ordinarie 2L10-serien. I det här fallet var det kanske precis tvärt om att man inte ville ge förhoppningar av en kommande LT71 och därför föredrog att benämna bilen som en "gammal" LT60. En modell-serie som ändå skulle utgå.
// S-V L44