Sida 1 av 1

Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 02 maj 2017, 20:59
av oha280
Hade möjlighet att åka årets Tatrarally i Bratislava som kartläsare åt en slovakisk vän. Klart annorlunda deltagande fordon än vad vi är van vid. Å andra sidan så var andelen Tatra som vi har Scania. Men det fanns några andra märken också. Och åldern på fordonen varierade efter hela ålderssakalan, Trevligt!
/Timo
För fler bilder, se: http://polarrally.nu

IMG_6200.JPG
IMG_6200.JPG (242.9 KiB) Visad 16623 gånger
IMG_6310.JPG
IMG_6310.JPG (162.98 KiB) Visad 16623 gånger

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 03 maj 2017, 11:30
av S-V L44
Både lastbilar och personbilar av märket Tatra har även förekommit i Sverige än om de var väldigt ovanliga.

Min folkskollärare i 3:e och 4:e klass hade en Tatra personbil liknande den man ser på den nedre bilden, men av långt tidigare årsmodell. Hans svansmotorförsedda bil var mörkt brunröd och om jag inte minns helt fel av en årsmodell runt 1948-1950.

F.ö. läs lite mer om några av de svenska Tatra-lastbilarna här ...
viewtopic.php?f=42&t=5957
viewtopic.php?f=42&t=5756
viewtopic.php?f=1&t=856&p=26056&hilit=Slovakien#p26056

Slutligen ett blad från katalogen som utgavs i samband med Stockholms Bilsalong 1956.

Tatra 111 - Stockholms Bilsalong 1956.JPG
Tatra 111 - Stockholms Bilsalong 1956.JPG (110.24 KiB) Visad 16583 gånger

Med en nästan 15 liters V12:a, 180 hk och individuellt avfjädrade bakhjul var den en rätt avancerad pjäs för att vara utvecklad i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.

(Där hängde varken Volvo eller Scania med, eller var det vårt usla vägnät som på den tiden i viss mån lade band på efterfrågan av de riktigt stora och tunga lastbilarna som trots allt fanns i högre grad utomlands.
Men ett och annat stort och tungt ekipage registrerades även i Sverige, men med syftet att bedriva kontinenttransporter.
Det fanns åtminstone ett 20-tal riktigt tunga ekipage av varierande fordonsmärken som var avsevärt större och tyngre än Volvo och Scania-Vabis (bl.a. Mack, Tatra, Renault, AEC, Leyland, Mercedes-Benz, Autocar, Diamond T, Unic, m.fl.) i Helsingborgsområdet vid tiden mellan krigsslutet och en kort bit in på 1950-talet.
Läs mer här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=976 .)

// Kjell N

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 15 maj 2017, 21:50
av Anders
Tatra 111;an var ju helt klart väldigt före sin tid med direktinsprutad dieselmotor och tryckluftsbromsar redan 1942.
En annan ovanlighet med motorn är att vevaxeln är rullagrad istället för glidlagrad.

http://www.tonejlepsi.unas.cz/111/text/motor.JPG

Det fanns ju en Tatra utanför Vingåker, men den skrotades av järnvägsmuseum i Gävle i mitten på 90-talet...
Bör ha varit en sån här T27
http://k39.kn3.net/taringa/6/D/9/6/F/3/ ... os/F36.jpg



Anders

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 16 maj 2017, 07:52
av S-V L44
Anders skrev:
Det fanns ju en Tatra utanför Vingåker, men den skrotades av järnvägsmuseum i Gävle i mitten på 90-talet...
Bör ha varit en sån här T27


Skulle det röra sig om samma bil som Malte E skriver om på skroten i Hampetorp och som visas på bild i denna tråd viewtopic.php?f=42&t=5957 , eller har det funnits ytterligare någon Tatra i Sverige från samma era, dvs. tidigt 1930-tal?

// Kjell N

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 16 maj 2017, 11:54
av Anders
S-V L44 skrev:Anders skrev:
Det fanns ju en Tatra utanför Vingåker, men den skrotades av järnvägsmuseum i Gävle i mitten på 90-talet...
Bör ha varit en sån här T27


Skulle det röra sig om samma bil som Malte E skriver om på skroten i Hampetorp och som visas på bild i denna tråd viewtopic.php?f=42&t=5957 , eller har det funnits ytterligare någon Tatra i Sverige från samma era, dvs. tidigt 1930-tal?

// Kjell N


Det är bilen från Hampetorp som det rör sig om.

Anders

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 16 maj 2017, 15:17
av herrstina-
En annan ovanlighet med motorn är att vevaxeln är rullagrad istället för glidlagrad.

Lite udda lösning, undrar hur veven ser ut om man kunde trä över ett rullager för mittenlagringarna, eller var den bara lagrad i ändarna?

Stina.

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 16 maj 2017, 17:10
av 30Fredrik
Åppropå TATRA Latsbilar och i synnerhet dom som gillar maffiga TatraTippbilar ska skyndsamt ge sej iväg till det nya vägbygget av E20 vid HOVA. Var på F:D Statoilmacken i förra veckan och såg 3-4 st nya Tatra Tippbilar som körde på det nya vägbygget där! Imponerande Lastbilar med förmodligen 6 hjulsdrift, värt en resa dit för dom som gillat Tjeckiska Lastbilar!! 30 Fredrik.

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 16 maj 2017, 19:11
av herrstina-
Dagens TATRA bygger mycket på DAF-komponenter, hytt o motor kommer därifrån, växellådan är ZF eller Allison. Jag gissar att Tatra själv håller med axlar, ledade drivaxlar är ju lite deras signum.

Stina.

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 29 aug 2017, 15:26
av Anders
Det här var den bästa sprängskissen jag hittade med hjälp av google :)

Bild

Anders

Re: Tatrarallyt 1 maj 2017

InläggPostat: 29 aug 2017, 16:16
av Anders Ason
Har också minnen av Tatra när jag i jobbet besökte FN-skolan i Tjeckien. Bilarna var då förstås helt vita. Besökte även arméns centrala verkstäder där det var gott om Tatra och då var de förstås gröna. Axlarnas rörelser såg verkligen märkliga ut när de kördes i terräng. Var även på ett Off Road-läger i samma land runt -90. Mycket ryskt var det men med USA-flaggor!
Har förm. bilder men var?