Startsida  | Evenemangsfoton  | Åkerihistoriska  | Projekt  | Historia  | Blandat  | Objekt  | Ladda ner  | Länkar  | Evenemangskalender 2019
Syd höstmöte 2019
TungaGefleDala2019
Syd Hollandsresa mars 2019
Elmia lastbil 2018
ÅHS Årsstämma 2018
Skaraborg Veteranmarknad 2018
Syd vårmöte 2018
Tunga Gefle Dala 2017
Svartå 2017
Skaraborg Veteranmarknad 2017
Syd vårmöte 2017
Skaraborg Foto o filmdag 18 feb 2017
Tidaholm 2017
Skaraborg höstträff 2016
Syd Höstmöte 2016
Elmia och ÅHS Årsstämma 2016
Hästkraftens dag 2016
Tunga Gefle Dala 2016
Skaraborg Veteranmarknad 2016
Syd vårmöte 2016
Skaraborg feb 2016
Skaraborg nov 2015
Syd höstmöte 2015
Tunga Gefle Dala 2015
Syd vårmöte 2015
ÅHS Skaraborg bildas
Summering 2014
Syd höstmöte 2014
Lastbil 2014 Mässan
Inför Lastbil 2014
Tunga Gefle Dala 2014
Syd vårmöte 2014
Syd höstmöte 2013
Tunga Gefle Dala 2013
Syd vårmöte 2013
Syd Höstmöte 2012
Lastbil 2012
Borlänge 12
Svartå 2012
Syd vårmöte 2012
Örebro 2011
Borlänge 11
Lastbil 2010
Borlänge 10
Borlänge 09
Lastbil 2008
Borlänge 08
Bratteborg 07
Borlänge 07
Borlänge06
Örebro05
Syd vårmöte 2017

Ett av alla vårtecken sedan en tid tillbaka - ÅHS fordonsgrupp Syds vårmöte.

Denna gång den 25 mars i ärtstaden Bjuv, eller möjligen före detta ärtstaden?

Hursomhelst handlade dagen om något helt annat, nämnligen ett besök hos åkeriet FAMJO Transport AB, där FAMJO står för Familjen Johansson och vår värd var Bertil Johansson. (http://famjo.se/om-famjo/) Ett åkeri med stort intrese av åkerihistoria och veteranlastbilar. Tillsammans med Bertil (som oftast syns både själv och med veteranlastbilar på veteranlastbilsttäffarna och vem har inte sett den välkända Gullfiberbilen) och ÅHS arrangörer Herbert Andersson och Per Thomson hade man ordnat en mycket lyckad träff med inte mindre än nästan sjuttio deltagare.

Sedan bar det av till kolgruvorna i Bjuv och det är nog relativt okänt att vi faktiskt haft egen stenkolsproduktion inom landet och i Skåne och i Bjuv fanns inte mindre är tre gruvor. (http://www3.bjuv.se/gruvmuseet/)

Verksamheten bedrevs in på 70-talet och kan nog inte ha betecknats som högteknologisk produktion med dagens mått mätt. Det unika för Bjuv var att det även fanns järnfattig lera insprängt där man bröt kolen. En egenskap som gjorde det möjligt att tillverka eldfast tegel, ett tegel i gul färg som innehåller betydligt mindre järn i leran och därmed högre smältpunkt. Rött tegel färgas av järn och får då en mycket lägre smältpunkt. Vi fick en mycket intressant föredragning om den forna verksamheten vid gruvmuseet.

Efter en nästan lika klassisk lunch med raggmunk och fläsk blev det en intressant föreläsning av Per Thomson som med unika bilder visande de första kontinenttaltansporterna efter krigsslutet med fordon som många av oss inte sett tidigare. Att en stor del av dessa bilder finns idag är den vid tiden efter krigsslutet då mycket unga pojken Erik Hag’s förtjänst. Erik har berättat att intresset för stora märkliga lastbilar vägde tyngre än lexläsning.

Stort tack för en mycket givande dag.

Text och bild:Ason



herbertpatrumma
P101045mod, Herbert
P1010454mod, Bertil
P1010447mod
 
P1010448mod
P1010412mod
P1010413mod
P1010414mod
 
P1010418
P1010415mod
P1010416
P1010419
 
P1010420
P1010421
P1010422
P1010423
 
P1010424
P1010426
P1010427
P1010429mod
 
P1010430mod, Gustav har full koll på morfars alla lastbilar
P1010432mod
P1010434mod
P1010435mod
 
P1010436mod
P1010437mod
P1010439mod
P1010440mod
 
P1010441mod
P1010443mod
Den enda bil som gör sig lika bra i svartvit som i färg?
P1010444
 
P1010445mod
P1010457mod
P1010487
P1010488
 
P1010490mod
P1010491
P1010492
P1010493
 
P1010494
P1010461
P1010462
P1010463
 
P1010464
P1010465
P1010466
P1010467
 
P1010470mod
P1010472
P1010473
P1010474
 
P1010475
P1010476
P1010477
P1010478
 
P1010479
P1010480
P1010481
P1010482
 
P1010483
P1010485
P1010486
... och på hemvägen de utomjordiska farkosterna som landat bredvid E4 mellan Skillingaryd och Jönköping.
 
www.veteranlastbilar.se