Ett av alla vårtecken sedan en tid tillbaka - ÅHS fordonsgrupp Syds vårmöte.
Denna gång den 25 mars i ärtstaden Bjuv, eller möjligen före detta ärtstaden?
Hursomhelst handlade dagen om något helt annat, nämnligen ett besök hos åkeriet FAMJO Transport AB, där FAMJO står för Familjen Johansson och vår värd var Bertil Johansson. (http://famjo.se/om-famjo/) Ett åkeri med stort intrese av åkerihistoria och veteranlastbilar. Tillsammans med Bertil (som oftast syns både själv och med veteranlastbilar på veteranlastbilsttäffarna och vem har inte sett den välkända Gullfiberbilen) och ÅHS arrangörer Herbert Andersson och Per Thomson hade man ordnat en mycket lyckad träff med inte mindre än nästan sjuttio deltagare.
Sedan bar det av till kolgruvorna i Bjuv och det är nog relativt okänt att vi faktiskt haft egen stenkolsproduktion inom landet och i Skåne och i Bjuv fanns inte mindre är tre gruvor. (http://www3.bjuv.se/gruvmuseet/)
Verksamheten bedrevs in på 70-talet och kan nog inte ha betecknats som högteknologisk produktion med dagens mått mätt. Det unika för Bjuv var att det även fanns järnfattig lera insprängt där man bröt kolen. En egenskap som gjorde det möjligt att tillverka eldfast tegel, ett tegel i gul färg som innehåller betydligt mindre järn i leran och därmed högre smältpunkt. Rött tegel färgas av järn och får då en mycket lägre smältpunkt. Vi fick en mycket intressant föredragning om den forna verksamheten vid gruvmuseet.
Efter en nästan lika klassisk lunch med raggmunk och fläsk blev det en intressant föreläsning av Per Thomson som med unika bilder visande de första kontinenttaltansporterna efter krigsslutet med fordon som många av oss inte sett tidigare. Att en stor del av dessa bilder finns idag är den vid tiden efter krigsslutet då mycket unga pojken Erik Hags förtjänst. Erik har berättat att intresset för stora märkliga lastbilar vägde tyngre än lexläsning.
Stort tack för en mycket givande dag.
Text och bild:Ason