Både lastbilar och personbilar av märket Tatra har även förekommit i Sverige än om de var väldigt ovanliga.
Min folkskollärare i 3:e och 4:e klass hade en Tatra personbil liknande den man ser på den nedre bilden, men av långt tidigare årsmodell. Hans svansmotorförsedda bil var mörkt brunröd och om jag inte minns helt fel av en årsmodell runt 1948-1950.
F.ö. läs lite mer om några av de svenska Tatra-lastbilarna här ...
viewtopic.php?f=42&t=5957viewtopic.php?f=42&t=5756viewtopic.php?f=1&t=856&p=26056&hilit=Slovakien#p26056 Slutligen ett blad från katalogen som utgavs i samband med Stockholms Bilsalong 1956.

- Tatra 111 - Stockholms Bilsalong 1956.JPG (110.24 KiB) Visad 16581 gånger
Med en nästan 15 liters V12:a, 180 hk och individuellt avfjädrade bakhjul var den en rätt avancerad pjäs för att vara utvecklad i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.
(Där hängde varken Volvo eller Scania med, eller var det vårt usla vägnät som på den tiden i viss mån lade band på efterfrågan av de riktigt stora och tunga lastbilarna som trots allt fanns i högre grad utomlands.
Men ett och annat stort och tungt ekipage registrerades även i Sverige, men med syftet att bedriva kontinenttransporter.
Det fanns åtminstone ett 20-tal riktigt tunga ekipage av varierande fordonsmärken som var avsevärt större och tyngre än Volvo och Scania-Vabis (bl.a. Mack, Tatra, Renault, AEC, Leyland, Mercedes-Benz, Autocar, Diamond T, Unic, m.fl.) i Helsingborgsområdet vid tiden mellan krigsslutet och en kort bit in på 1950-talet.
Läs mer här
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=976 .)
// Kjell N