International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

International Harvester

Inläggav Anders Ason » 10 feb 2008, 23:04

IH är ett lastbilsmärke jag tidigt kom i kontakt med beroende på att min far körde långtrad med en sådan mellan Västervik och Göteborg. Det var den tidens stora bilar, d v s en tvåaxlad bil med ett enaxlat släp som tlllsammans lastade 9 ton. Tranporten bestod av styckegods och inte sällan apelsiner! från Götet när det var säsong för dessa. På den tiden var det förvånande om hela resan gick utan några bekymmer mot dagens långtrad då det är förvånande om det händer något oförutsett.

Fick ofta höra om framför allt två saker, punkteringar och bensinpumpsmembran! Båda var hela tiden en evig källa till driftsstopp under de åren, förm. beroende på den dåliga kvalitén på det gummi som användes. Vid en hemresa blev min far inblandad i en olycka som medförde att bilen välte och apelsinerna spreds ut över vägen. Har ett tidningsurklipp kvar från denna händelse.

Resan tog flera dagar och det var två förare med på hela resan, en stunds kort vila på en konstläderbrits på en mack i Huskvarna var den komfort som erbjöds. Jag var med på många sådana resor (och stopp!).

Bland det roligaste var när farsgubben vred av och på nyckeln med en rejäl avgasknall som följd! (bensinare) och allra roligast var det när det gick hästar i hagen bredvid vägen (jo, jag har mognat något sen dess)

Bilen kallades "Nalen" och kan ha varit tillverkad runt -45,-49 tror jag.
Vad känner ni till om detta märke och finns det bilar kvar?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 03:55

Hej Anders Ason

Nej ikke så gammel, jeg har en ven som holder på med at restaurere en årgang 70 IH.
Han må selv dreje brems cylindre m.m. da ingen dele er at få, enda Amerika er de slut.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2008, 12:50

peter fra danmark skrev:Hej Anders Ason

Nej ikke så gammel, jeg har en ven som holder på med at restaurere en årgang 70 IH.
Han må selv dreje brems cylindre m.m. da ingen dele er at få, enda Amerika er de slut.


    Hoppas renoveringen går bra trots brist på reservdelar. Det finns en svensk hemsida för detta märke och där kanske det även går att få tips om delar. Det fanns ett antal liknande den som din vän har i vårt land inom brandförvaret och de har ju inte gått särskilt många mil.

    Här är en annons på en bil som finns i Småland, d v s inte så långt från er.
    http://www.blocket.se/vi/14569155.htm?ca=14_s
    Här är en i Göterbog.
    http://www.blocket.se/vi/14826716.htm?ca=14_s

    Som du ser är priserna hyggliga.

    /Anders.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

IH

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 13:22

Hej Anders Ason

Tusin tak, jeg giver dette vidre, vi har været i kontakt med en i Skåne men navnet kan jeg ikke huske.

Hvis du vil se lidt gamle billeder fra det firma som han er medejer af så er linket her.http://www.nj-maskintransport.dk/default.asp?SideiD=startside.asp

Fotoalbum!
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav arnfinn » 27 feb 2008, 13:54

Se også inn her:

http://www.ihsweden.com/forum/

fokuset er nok fremst på biler, men endå. :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 14:42

Hej arnfinn

Også tak til dig, dette vil jeg også give vidrer.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Böll » 27 feb 2008, 21:22

Fanns en firma i skåne som hette Am-cani som bara höll på med Ih,har själv haft flera stycken,mkt bra bilar...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav arnfinn » 27 feb 2008, 22:38

Jeg er ingen kjenner av de her svenskbygde førerhus så spørsmålet er kanskje dumt...men den som ennå er rigget som brannbil, ja kanskje begge har vel svenske førerhus?
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2008, 22:52

arnfinn skrev:Jeg er ingen kjenner av de her svenskbygde førerhus så spørsmålet er kanskje dumt...men den som ennå er rigget som brannbil, ja kanskje begge har vel svenske førerhus?


Ja, ser ut att vara "Floby" hytter.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lulebjörnen » 16 mar 2008, 12:52

Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2008, 13:07

Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ


    Förstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 16 mar 2008, 13:14

Det dyker helt osökt upp en inre bild av en balettdansör och en Briggs & Stratton...på amerikanska /steppens son" :lol: :lol: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Stellan » 16 mar 2008, 13:33

På tal om IH...jag hittade ett par kort från USA i lådan, visst har väl den här modellen gått i Sverige?

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 16 mar 2008, 23:10

Anders Ason skrev:
Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ


    Förstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders


Hur många av dagens chaufförer skulle klara av denna växlingsprocedur?
Det är ju dubbeltrampning med gasning emellan.

Tänker på min far som körde en Ford Fargo som jag alldrig åkte i då jag var för liten. Jag kan gissa att det var till att dubbeltrampa en osynkad låda men om den hade 2 växelspakar/lådor kan jag inte uttala mig om. I allafall behärskade han dubbeltrampningens konst.

Det var först med Titan som alla växlar utom 1:an var synkroniserade om jag inte har fel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 16 mar 2008, 23:14

Chaufförerna i USA är ju väldigt konservativa. De föredrar fuller eller Eatons lådor och har lite till övers för Volvos I-shift som de introducerat over there.

De bilar som hade automatlådor var ju deras personbilar, vans och mindre bond truckar

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster