1955 International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

1955 International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jul 2010, 21:05

Hej!

Jag har i min ägo en almanacka från 1990 som jag har fått av en vän från Kanada för några år sedan. I denna finns en bild av 1955 International Harvester Diesel Truck med följande spec:

1955 års RDFC-405 lastbil med integrerad sleeper är försedd med en 220 hästkrafters Cummins Diesel NHB-600 motor med 10-speed Fuller Roadranger kraftöverföring. Den har två Timken bakaxlar med Sida till Sida fjädring, ofta kallad "gående bom" fjädring. Den har fått en total renovering så därför ser den så fin ut. Men visst, utseendet är udda.

Jag tänker på Bolidens IH som de körde med och att lastbilen var av denna typ fast hade starkare motor.

Lars-Gunnar

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Lars-Gunnar
 

Re: 1955 International Harvester

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2010, 21:58

Grym bil! Ser mkt "uppkäftig" ut.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 1955 International Harvester

Inläggav gunnilse » 18 jul 2010, 22:50

Ser ut som de sonika modifierat en personbil å satt uppepå..
Då har vi förebilden till Renult Magnum skaparen :mrgreen:
Klart läcker sak :wink:
gunnilse
 

Re: 1955 International Harvester

Inläggav Kjell T » 19 jul 2010, 07:53

Hur skall bilen egentligen se ut i ursprungligt skick? Knappast är aluminiumfälgarna orginal och avgasröret ser för blankt ut. Luftrenaren är också en grej som man kan undra över när man inte känner till modellen.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: 1955 International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 19 jul 2010, 18:53

Kjell T skrev:Hur skall bilen egentligen se ut i ursprungligt skick? Knappast är aluminiumfälgarna orginal och avgasröret ser för blankt ut. Luftrenaren är också en grej som man kan undra över när man inte känner till modellen.


Du har nog rätt i att fälgarna var av stål och avgasröret var nog annorlunda och luftrenaren fanns nog inte där från början. 1955 alltså för 55 år sedan var det nog mer raka rör och vissa saker ej uppfunna ännu.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: 1955 International Harvester

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2010, 17:08

Kjell T skrev:Hur skall bilen egentligen se ut i ursprungligt skick? Knappast är aluminiumfälgarna orginal och avgasröret ser för blankt ut. Luftrenaren är också en grej som man kan undra över när man inte känner till modellen.


På den här sidan finns en bild på den som Boliden hade: http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 1955 International Harvester

Inläggav Böll » 30 jul 2010, 14:35

Hitta denna på en usa bils sida,kul objekt.. :D .http://www.classiccars.se/classic/b_det ... 4&txtVar=1
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster