Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Säters El-kvarn » 10 jun 2012, 11:01

Tack Malte för de uppgifterna.
Hur i hela friden kunde du ha dessa uppfifter? :D

Ja ja, då hade chaufförn rätt i alla fall.
Honom talade jag med långt innan jag fick bilden.
Han pratade om en hytt av "bulldogtyp", stor som ett hus, och en väldigt lång växelspak.

#och inte trodde man väl 1948 att någon i framtiden väldigt gärna hade sett att denna mycket ovanliga lastbil hade bevarats.#

En bekant till mig påstår att han har sett resterna av bilen på en privat soptipp i Viggesnäs.
Han hade noterat några stora kardanknutar av gummi på bilen.

Vem denna Ivar Johansson var, har jag inte koll på.
Men det går väl att reda ut.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Malte. E » 11 jun 2012, 07:10

Om mystiska bilen.
Uppgifterna har jag säkerligen fått via framlidna Rune Eriksson i Avesta. Han kunde och visste mycket om Thule.
De"stora gummiknutarna",verkar inte alls otroligt.Om jag inte minns fel så var även fjäderfästena gummilagrade.
De blev då smörjningsfria,vilket var ett av tillverkarens försäljningsargument.
Betr.åkaren Johansson, varför inte kontakta
Kjell Brunström Södersätra, Säter.Han brukar ha god kännedom om trafikfolk i regionen
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Säters El-kvarn » 11 jun 2012, 11:40

Jag hittade denna bild på nätet, från Kjell Brunström.
Troligtvis en äldre bil från Säters Elektriska Kvarn.
FullsizeE01P008V01s.jpg
FullsizeE01P008V01s.jpg (158.82 KiB) Visad 19836 gånger

Mjölnare Helge Johansson var ägare av kvarnen, och platsen där resterna av Thule-bilen finns, tillhör en släkting till Helge Johansson.
Kanske denna Ivar Johansson även var en släkting?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav S-V L44 » 12 jun 2012, 00:28

Fantastiskt att det faktiskt finns några delar av en Thule kvar.
Tänk om man fått ihop tillräckligt med komponenter så att någon kunde byggt en replika av bilen.
Det hade väl varit riktigt trevligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Kjell T » 12 jun 2012, 07:53

Finns det mera information om Thule någonstans? Motorfabrikat mm?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Säters El-kvarn » 12 jun 2012, 12:22

Jag ska höra med min kompis, nästa gång han kommer förbi.
Kanske man kan åka och titta om resterna fortfarande finns kvar.

Det är ju knappast troligt att Thulen har användts efter 1946.
Då jag fortfarande har sidolämmarna kvar.
Vad som inte syns på bilden, men som står textat på lämmarna, är telefonnummret till kvarnen.
Tel. RT48. :) (vad nu det innebär)

#Finns det mera information om Thule någonstans?#
Den enda information jag har, är det som står i Gert Ekströms bok "Alla våra lastbilar".

En bild jag hittade i boken "Svenska Kvarnar".
Är det samma lasbil som på Kjell Brunströms bild?
Bilden är tagen på exakt samma plats som Thulen.
satere1.jpg
satere1.jpg (45.14 KiB) Visad 19791 gånger
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav S-V L44 » 12 jun 2012, 20:26

Kjell T skrev :
Finns det mera information om Thule någonstans? Motorfabrikat mm?


Det är ganska svårt att hitta information om Thule, men det är riktigt att det, som också nämns av Säters El-kvarn, finns en kortfattad historik i Gert Ekströms bok "Alla våra lastbilar".
Häri nämns också bl.a. en del teknisk information såsom att motorn var en sexcylindrig Hercules bensinmotor på 70 hk. Samtidigt finns det även en annons var man utlovar både diesel-, bensin- och trägasdrivna motorer.

En annan skrift som omnämner Thule är den lilla boken kallad "AB Hägglund & Söner – En stor bit svensk industrihistoria" (ISBN 91-86138 553, utgiven av Örnsköldsviks Museum, småskriftserie Nr 39).
Här kan man på sidan 21 läsa följande:
”Våren 1939 startades av Ingenjören Gustav Kastengren en industri vid namn AB Automobilfabriken Thule för tillverkning av lastbils- och busschassier i Söderhamn. Orten valdes med hänsyn till den då stora arbetslöshet som fanns där och att kommunikationen till Sveriges största karosserifabrik som fanns i Örnsköldsvik var god. Tanken var att tillverka busschassier av bulldogtyp för 40 passagerare som sedan skulle gå till bland annat Hägglunds för karossering. De hann med att tillverka några chassier som levererades till Finland innan kriget bröt ut och tillverkningen övergick till bland annat gengasaggregat.”

Boken ger för övrigt mycket intressant läsning och visar många bilder av bussar från den tiden det begav sig.

Säters El-kvarn skrev :
Vad som inte syns på bilden, men som står textat på lämmarna, är telefonnummret till kvarnen.
Tel. RT48. :) (vad nu det innebär)

RT står förmodligen för RiksTelefon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2401
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbilar vid Säters Elektriska Kvarn

Inläggav Malte. E » 18 jun 2012, 13:03

Ett tillägg om lastbile Thule.
Alla lastbilar av rubr. märke var inte frambyggda. det fanns även ett treaxligt torpedchassie som såldes i kanske drygt tiotalet exemplar.
Märkligt nog var dessa nästan exakt lika den amerikanska lastbilen Indiana.
Kanske licensbyggda?
Tekniskt torde dessa ha varit ganska lika den frambyggda varianten.
Malte e.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster