Kjell T skrev :
Finns det mera information om Thule någonstans? Motorfabrikat mm?
Det är ganska svårt att hitta information om Thule, men det är riktigt att det, som också nämns av Säters El-kvarn, finns en kortfattad historik i Gert Ekströms bok "Alla våra lastbilar".
Häri nämns också bl.a. en del teknisk information såsom att motorn var en sexcylindrig Hercules bensinmotor på 70 hk. Samtidigt finns det även en annons var man utlovar både diesel-, bensin- och trägasdrivna motorer.
En annan skrift som omnämner Thule är den lilla boken kallad "AB Hägglund & Söner – En stor bit svensk industrihistoria" (ISBN 91-86138 553, utgiven av Örnsköldsviks Museum, småskriftserie Nr 39).
Här kan man på sidan 21 läsa följande:
”Våren 1939 startades av Ingenjören Gustav Kastengren en industri vid namn AB Automobilfabriken Thule för tillverkning av lastbils- och busschassier i Söderhamn. Orten valdes med hänsyn till den då stora arbetslöshet som fanns där och att kommunikationen till Sveriges största karosserifabrik som fanns i Örnsköldsvik var god. Tanken var att tillverka busschassier av bulldogtyp för 40 passagerare som sedan skulle gå till bland annat Hägglunds för karossering. De hann med att tillverka några chassier som levererades till Finland innan kriget bröt ut och tillverkningen övergick till bland annat gengasaggregat.”
Boken ger för övrigt mycket intressant läsning och visar många bilder av bussar från den tiden det begav sig.
Säters El-kvarn skrev :
Vad som inte syns på bilden, men som står textat på lämmarna, är telefonnummret till kvarnen.
Tel. RT48.

(vad nu det innebär)
RT står förmodligen för RiksTelefon.
// Kjell N