Sida 1 av 1

Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 23 nov 2013, 11:32
av Lars-Gunnar
Denna intressanta bild fann jag via Kulturarv Västerbotten:

Fotograf är Martin Lindqvist 19640614

intressant är att det tycks vara en Titan med kanske en provmotor. Vet inte om fordonet är bredare än normalt då pejlstängerna är krökta utåt.

Lars-Gunnar :)

cgipict-imgCA70M49J.jpg
cgipict-imgCA70M49J.jpg (93.99 KiB) Visad 20409 gånger

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 25 nov 2013, 15:53
av Per Thomson
Tack för den bilden L-G!
Bilen tillhör Bolidenbolaget och din teori om att pejlstängerna krökts för att fordonet är extra brett kan mycket väl vara sann, även fast krökta stänger förekom utan att att så behövde vara fallet. I detta fall är de monterade utanför stötfångaren och då brukade de normalt inte vara krökta. Den här typen av lastkorg/trailer användes ursprungligen på bolagets egen väg och var bredare än tillåten fordonsbredd vid den här tiden, 235 cm, samt drogs 2 st samtidigt av en IH dragare som även den var bredare än 235 cm. Senare vid mitten av 60-talet införde man än större lastkorgar med tre-axliga boggier. Såväl S-V som Volvo testade provmotorer i flera av Bolidenbolagets fordon, t o m fordonskombinationer med 100 tons bruttovikt och dubbla motorer. Du har säkert sett mina bilder på Volvo 100-tonnaren med dubbla motorer på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
De bilderna tog jag i samband med en provkörning 1974.

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 25 nov 2013, 23:01
av faun v12
Noterar att B-G hytten verkar något nyare än själva bilen. :?:

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 26 nov 2013, 00:22
av Anders
Per Thomson skrev:Tack för den bilden L-G!
Du har säkert sett mina bilder på Volvo 100-tonnaren med dubbla motorer på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765


Intressant med bilden på Scanian med rakåtta!
Det skulle vara intressant att veta hur många det faktiskt var som byggdes på 40-talet?

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 26 nov 2013, 08:54
av Per Thomson
faun v12 skrev:Noterar att B-G hytten verkar något nyare än själva bilen. :?:


Bra iakttagelse Kenneth!
Om man tittar närmare på bilden så ser man skylten "Industri truck" strax under kylargallret samt att ingen nummerplåt syns, alltså användes ekipaget enbart på Bolidens egen väg. Kanske var IH bilen på verkstad och då fick man nöja sig med en lastkorg och ca 30 ton.

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 26 nov 2013, 23:13
av Lars-Gunnar
Jag inbillar mig att det är ett större avstånd mellan ramen och boggien på lastbilen så att den skulle vara normalt bred fram men bredare bak så den samstämmer med trailerns axelbredd. kanske därför pejlstängerna ser ut som de gör.

Lars-Gunnar

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 27 nov 2013, 00:05
av Per Thomson
Boggien kan mycket väl ha större spårvidd än Volvos original, denna är tandemdriven, förmodligen från USA och av typ Hendriksson.

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 27 nov 2013, 23:24
av Anders
Per Thomson skrev:Boggien kan mycket väl ha större spårvidd än Volvos original, denna är tandemdriven, förmodligen från USA och av typ Hendriksson.


Det är väl en Titan FDB med "original" Hendrickson?

Anders

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 29 nov 2013, 08:45
av Per Thomson
Mig veterligen hade inte Volvo någon egen tandemboggie för civilt bruk före 88-serien.

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 29 nov 2013, 22:48
av Anders
Per Thomson skrev:Mig veterligen hade inte Volvo någon egen tandemboggie för civilt bruk före 88-serien.


Nej, men man sålde ju L395 med Hendickson-Boggie som Titan FDB (fyrhjuls driven boggie). Till L495 hade man ju döpt om bilarna till L495DD (dubbel driv)

Anders

Re: Volvo som malmtransporterare

InläggPostat: 30 nov 2013, 10:20
av Per Thomson
Visst har det levererats någon enstaka tandemdriven Titan men jag tror inte det handlade om något riktigt Volvo-koncept, snarare att kunden krävde Tandemdrift (Skånska) eller att det kanske handlade om någon betydande exportorder. Möjligtvis hade någon sen 495:a levererats med svenskanpassad Hendriksson, då fler system 8 nyheter som t ex navreduktion kunde fås på 495:an.

Detta är bara antaganden från min sida, det skulle vara intressant att se någon broschyr för Titanen där man visar skiss på en Tandemboggie. På annan plats här på forumet har jag visat skiss på 88:ans tandemboggie.

Hakar på en bild på en äldre Titan med US-boggie av fabrikat Hendriksson.

05sma0037.jpg.280x210.6.jpg
05sma0037.jpg.280x210.6.jpg (23.68 KiB) Visad 20039 gånger