Sida 1 av 2
F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
29 maj 2018, 17:46
av Per Thomson
Enligt Malte sattes aldrig modellen i serietillverkning. Fyrhjulsdriven 4-cylindrig modell serietillverkades men F21 o F22 skulle utrustas med den 6-cylindriska dieselmotorn. Broschyrkopiorna erhållna från Malte E.

- 2018-05-29-0001.jpg (221.26 KiB) Visad 27671 gånger
På bifogat datablad, förmodligen preliminärt eftersom man ännu inte angett rätt bild, bilden som visas avser den 4-cylindriska varianten vars motorutrymme inte räcker för en 6-cylindrisk motor. Måttangivelsen från kofångaren till framaxel stämmer däremot ändå. Den som är kritisk ser att även broschyrbilden inte stämmer med den korta motorhuven så broschyren kanske var en halvfärdig prototyp.
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
29 maj 2018, 20:28
av Kjell T
Detta utförande var det lika med.

- image.jpeg (251.01 KiB) Visad 27648 gånger
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
30 maj 2018, 11:49
av Per Thomson
Aha, det var en bättre bild och en färdig broschyr. Men tillverkades det överhuvudtaget någon F eller FS 2x

Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
31 maj 2018, 08:39
av Malte. E
Om F21 och F22.
"Det ena ger det andra".
Har berättat om de tilltänkta biltyperna F21 och F22 från Scania-Vabis. De var egentligen sexcylindriga och betydligt
motorstarkare varianter av biltyperna F11 och F12 som redan fanns i serieproduktion.
Men när de militära leveranserna till Sverige och Norge sinade, insågs att det egentligen inte skulle komma att finnas
någon större efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar. Den moderniserade typen F40 byggdes i 26 exemplar, sedan lades den ner.
F20-serien kom aldrig i produktion.
Men det ena ger det andra som sagt. Nu visade Kjell T. upp en broschyr på typen FS 24. En högst märklig bil som inte heller
kom i produktion, bara i en ofullständig prototyp, som dock rullade i några år.
Kanske jag kommer tillbaks till den om energin räcker!
Malte E.
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
31 maj 2018, 09:55
av S-V L44
Intressanta redogörelser.
F21/F22 kände jag till, men FS24 var nytt för mig.
Ännu en prototyp som byggdes på det långa treaxliga chassit precis som FS24 men med fyrcylindrig motor istället för den sexcylindriga.
Den borde kanske kallats FS14 (?) men den benämndes 360 i reghandlingen.

- Scania-Vabis 360 Boggi - 1944 - S1469 - Prototyp Chassinummer 75008 - LR.JPG (127.81 KiB) Visad 27562 gånger
Om man jämför släpet med det släp som finns på FS24:ans broschyrbild så ser det ut som om det vore exakt samma släp (och t.o.m. samma virkeslast).
Notera också den större vakuumservon som var större än den som satt på tvåaxliga chassin.
// Kjell N
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
31 maj 2018, 16:01
av Per Thomson
S-V L44 skrev: . . .
Den borde kanske kallats FS14 (?) men den benämndes 360 i reghandlingen.
Om man jämför släpet med det släp som finns på FS24:ans broschyrbild så ser det ut som om det vore exakt samma släp (och t.o.m. samma virkeslast).
// Kjell N
Framgår det av reghandlingen att det är verkligen är en prototyp?
Kanske det är en 360 som försetts med en Rydhs-boggi på privat initiativ.
Intressant iakttagelse om timmerlasset och släpet om dock spegelvänt.

Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
31 maj 2018, 21:08
av Malte. E
Mera om bilen S1469. Typ360 eller FS24.
Finns det något i reghandlingarna som säger att det är en prototyp? frågar Per. Egentligen inte, men jag känner till lite om
bilens bakgrund. Varför tillgrep man beteckningen 360, som egentligen är en Ttv-angivelse från 1930tal och tidigt 1940tal ?
Ja, det kan man bara gissa. FS24 är mer logiskt eftersom biltypen var tänkt att bli sexcylindrig om det blivit serietillverkning.
Bilen/biltypen förstagångsregistrerades 1944, hade chassinummer 75008 och hade en fyrcylindrig bensinmotor.
Scania samarbetade med något som hette Värmlands Skogsarbetsstudier, i Filipstad. De stod som första ägare till S1469.
Bilen var exceptionellt lång, med ett baköverhäng som inte var av denna världen=304 cm.
Tanken var att bilen skulle kunna brassa in på skogsvägarna med den tvåaxliga vagnen efter. Överhänget skulle hålla ut vagnen i
kurvorna. Väl på plats så skulle bilen vändas och dragstången skulle kopplas i släpets andra ände, som alltså inte behövde vändas.
Projektet lades ner, bilen ombyggdes till dieseldrift och köptes av Uddeholmsbolaget, och kördes i sitt egendomliga utförande
till 1957, då den togs i inbyte av Gyldners. Som inte hittade någon köpare till den, vilket man kan förstå. den avfördes ur bil-
registret 1960.
Malte E
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 08:21
av Per Thomson
Intressant redogörelse Malte!
Så bilen hade alltså redan från början boggi från S-V?
Jag hade dina artiklar från Tunga Magasinet i åtanke där det i en av artiklarna framgick att S-V inte hade kapacitet att leverera boggibilar i den utsträckning som efterfrågades och då löste återförsäljarna det problemet med att eftermontera Rydhs stödaxlar.
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 12:57
av S-V L44
Per Thomson skrev :
Jag hade dina artiklar från Tunga Magasinet i åtanke där det i en av artiklarna framgick att S-V inte hade kapacitet att leverera boggibilar i den utsträckning som efterfrågades och då löste återförsäljarna det problemet med att eftermontera Rydhs stödaxlar.
De två- resp. treaxliga bilarna på 1940- och 1950-talet (innan L75-serien) har olika chassinummerserier.
Genom att studera chassinumret kan man därmed se vilka chassin som fick stödaxeln eftermonterad resp. hade den tredje axeln redan från fabrik.
// Kjell N
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 14:35
av Per Thomson
Ok, tack!
Men det förutsätter att man har tillgång till denna chassi nummer förteckning.
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 15:53
av S-V L44
Jo, det är ju sant.
Personligen har jag mer eller mindre detaljerade uppgifter, chassinummer, motornummer, registreringsnummer, ägare, etc., avseende cirka tusen sexcylindriga Sc-V L20/LS20, L60/LS60 samt L71/LS71 och dessutom drygt 1700 fordon av de fyrcylindriga varianterna mellan åren 1946-1958, men man kan också kika i sammanställningstabellen över Scania-Vabis olika modeller åren 1944-1972 som presenterats på lite olika ställen då och då här i Forumet.
Tyvärr är mina PDF-filer som visar den kompletta sammanställningen tämligen stora, omkring 6 till 9 MB, så jag kan endast visa den del som avhandlar "gälbilarna", vilket i och för sig berör de i det här sammanhanget aktuella chassierna.
// Kjell N
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 16:34
av Malte. E
Replik till Per.
När det gäller en så udda bil som den här skogsbilen, som därtill bara tillverkades ett exemplar,(förmodar man,) då skulle jag gissa
att stödaxeln monterades i Södertälje. Av chassitabellerna, som Kjell sände in, framgår att F10-typernas chassinummer startade med
75003. Det fanns ett antal treaxliga F-bilar men de var inte så många, var de fick sina stödaxlar monterade, det vågar jag inte gissa,
även om det kunde vara intressant att veta.
Jag minns ännu min förvåning från tonåren när jag står intill genomfartsvägen genom hemorten och en F-bil kommer körande. Inget
ovanligt eller konstigt i sig, men när den skrammlar förbi ser jag att den har boggie. "Vad var det där, en sån bil finns inte var min tanke".
Många år senare kom jag under fund med att den tillhörde en jägmästare som hade en såg uppe i skogsbygden vid Kolsva.
Hälsningar
Malte.
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
01 jun 2018, 18:08
av Per Thomson
Jo Kjell, det dokumentet har jag, men för den aktuella bilen kan man inte få veta något om eventuellt eftermonterad boggi, då den inte finns med annat än som en 2-axlig F10 i chassinummerintervallet för denna modell.
Bra att du laddade upp förteckningen, det finns nog fler som är intresserade av den.
Och till Malte, kul med din iakttagelse från tonåren!

Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
09 jun 2018, 13:04
av Anders
Malte. E skrev:Mera om bilen S1469. Typ360 eller FS24.
Finns det något i reghandlingarna som säger att det är en prototyp? frågar Per. Egentligen inte, men jag känner till lite om
bilens bakgrund. Varför tillgrep man beteckningen 360, som egentligen är en Ttv-angivelse från 1930tal och tidigt 1940tal ?
Ja, det kan man bara gissa.
Malte E
Råkade bläddra idag i ett ex av Svensk Motor Tidning nr 45 1941, och i den så kanske det finns en ledtråd som pekar åt rätt håll.
I en artikel om Scania-Vabis 50-års jubileum finns följande citat:
"De första serierna av de 4- och 6-cylindriga motorerna äro f n under arbete.
>>Fyran>> är avsedd för en planerad, lättare lastvagn på cirka 4-4,5 ton"
Möjligheten finns ju att man planerat att kalla den nya serien 360, då man vid samma tid kallade de tvåaxliga 350 och de treaxliga 380.
Anders
Re: F21 F22 Bilen som inte fanns

Postat:
09 jun 2018, 15:38
av Anders Ason
Apropå det här aktuella ämnet så är det planerat att ett av föredragen på Elmia Lastbil 2018 kommer att handla just om Scania-Vabis historia.