av Per Thomson » 11 nov 2009, 00:19
Det var ju trevligt att du hittade de gamla holländska frambyggda S-V 75:orna. Jag minns särskilt Spronsen-bilarna som körde regelbundet på Sverige med grönsaker till Stockholm och ofta lastade S-V -gods i retur. Det var den holländska generalagenten Beers & Zoon (?osäker på namnet), som ordnade karosseriet. Spronsenbilarna hade inte turbo, pumparna var manipulerade och de hade förmodligen "buss-utväxling" för det var ingen svensk som kunde hänga med Spronsen-bilarna. Dessa holländska byggen fick "stå modell" inför framtagandet av LB76:an som kom 1963. Innan LB76:an fanns experimenterades det lite från S-V och BeGe med en frambyggd hytt på 75:an, se bilden på sid 62 i "Klassiska Lastbilar" där man kan skönja typiska BeGe linjer.
Jag minns en vinternatt då det inte gick så bra för en av dessa bilar på den gamla smala vägen norr om Brahehus (vid Vättern). Lyckligtvis var det inget brant stup just där den hade sladdat av vägen utan där var en liten åkerlapp. Ekipaget hade rullat runt något varv och låg i bortersta änden av den starkt lutande åkern. Genom bärgningsarbetet blev det totalstopp på E4:an ett par timmar men det var ju inte så mycket trafik 1964. Vid det här tillfället hade jag en gammal Titan som ägdes av Heidmarks i Vallentuna (B9329). Bilen hade BeGe 1450-hytt och var utrustad med gasolvärme och gasolkök. Heidmarks körde för ASG uteslutande på kontinenten och jag var förmodligen på väg till Tyskland. Det blev att koka lite kaffe och småprata lite med två andra kolleger som knackade på och kom in i min hytt minns jag.
Nu blev det mycket OT så det är bäst att jag slutar här.
Hälsningar
Per Thomson