Jag hade för mig att Silumin (en aluminiumlegering) började användas av Scania-Vabis i samband med introduktionen av de s.k. enhetsmotorerna 1942 för SKP och 1944 för lastbilarna (L10, F10 och L20), men i Björn-Eric Lindhs "Scania-Bibel" framgår att Silumin användes redan i det nya motorsortimentet som introducerades 1927.
Därför är det högst troligt att motorn i Åkerimuseets ägo också till stora delar består av Silumin.
Enhetsmotorerna gjutna i Silumin orsakade flertalet haverier vilket medförde att man kring 1947-48 övergav materialet och ersatte åtminstone motorblocken med gjutjärnsblock. Kanske var det den högre kompressionen i dieselmotorerna som orsakade problemen. Det verkade gå bättre med bensinmotorerna.
Bilen/chassit på bilderna ovan har f.ö. chassi/motornummer 7204 och togs i bruk av Östra Göinge Vägstyrelse i Broby i november 1938.
Här är fler bilder på chassit;
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=834// Kjell N