Draganordning Polhemskoppling

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Draganordning Polhemskoppling

Inläggav Anders » 20 aug 2015, 19:40

Ove skrev:Kopplingen som Per kommer ihåg var en hemmagjord knutkoppling tillverkad efter våran Fars anvisningar,av en smed som kallades för tusenkonstnären..Kopplinge var monterad på Volvo rundnos W1316 105 hk. med gengas,till bilen fans även en släde för transport av ved till jernverket Ove


Tycker att det är så häftigt med personer som kommer ihåg registernummer efter väldigt lång tid!
Farsan var likadan, kunde numret på alla farfars bilar från 40-talet och framåt, W där också :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Draganordning Polhemskoppling

Inläggav Per Thomson » 20 aug 2015, 21:48

Första bilden på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762 visar bilen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Draganordning Polhemskoppling

Inläggav Malte. E » 22 aug 2015, 10:00

Kopplingar m.m.
När jag läste Oves rader, erinrade jag mig att Per i ett inlägg,(3586) frågade, vem kan ha tillverkat denna koppling på fotot. Frågan förblev
obesvarad. Det bevisar i och för sig ingenting alls, men faktum är att jag tycker sprinten på fotot är exakt lik Rockingers sprintar till det som
lite finare kallades "rangerkoppling". Men som vi till vardags bara kallade noskoppling. Dessa kopplingar, fast av olika utföranden, var närmast
oumbärliga innan servostyrningen blev allmänt förekommande. Sprinten ifråga, var inte svåråtkomlig, den fanns att köpa över disk hos Scanias
och Volvos återförsäljare. Det förekom ju ibland att den tappades bort och måste ersättas.
Men skillnaden mellan dessa noskopplingar och Polhemskopplingen på fotot är att den senare synes ha en klart mer avancerad låsanordning.
Noskopplingarna hade bara en kedja med krok i änden. Naturligtvis var detta bara tillfyllest för kortvarigt bruk.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Draganordning Polhemskoppling

Inläggav Per Thomson » 23 aug 2015, 10:12

Bra beskrivet Malte :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Efterlysningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster