/Stellan
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Stellan skrev:Den här bilden kanske är lite of topic, men den är så härlig tycker jag. Som vanligt har jag ingen aning om var eller när kortet är taget, det låg i en hög med gamla fotografier. Fast lite kan man väl säga att det har med "vår bransch" att göra ändå...timmerbilarna övertog ju transporterna senare.
/Stellan
Stellan skrev:Jag hade ett treaxligt kort skåpsläp från Bureå efter F88-an jag körde på Norge med då...fast släpet hade boggien i fel ände, den satt fram. Hela släpet var väldigt underligt konstruerat tycker jag. Det var små hjul med en väldigt hög ram så att lasthöjden vara samma som på ett vanligt släp, jag förstod aldrig vitsen med det. De var otroligt stabilt, men rullade otroligt tungt. Första lasset med det släpet bestod av likkistor från Dalsland till Skåne![]()
Kortminnet försämmras när man blir äldre, det har jag märkt tydligt...men F88-an och skåpsläpet jag hade före Burevagnen kommer jag ihåg numren på: DHJ 491 och AHN 617
/Stellan
Stellan skrev:En härlig berättelse...några fler här som känner för att skriva ner lite om vår bransch och hobby?
Just det där med att köra upp ena sidan av fordonet på en kil och släppa stolpen på sjösidan såg jag ofta i Bovallstrand i Bohuslän i mitten av -70 talet...och blev lika fascinerad varje gång att ekipaget inte for i sjön. Men jag undrar ju lite nu vart de drag iväg timret, något man inte funderade på när vid den tidpunkten.
Ser man på lastbilsutvecklingen så har den ju varit enorm. En stuv på bilen och en på kärran, hur många ton kan det ha varit? Idag kör de ju med 60 ton, och funderar väl antagligen att höja den totalvikten också.
Detta är väl en mer ovanlig kombination här i Sverige? Jag provade att scanna direkt från filmremsan, och resultatet blev väl sisådär. Bilden är tagen på IAA 1987 i alla fall
/Stellan
Ove skrev:Jadu Per året var 1955 och det var inte massaved utan det var hellångt timmer, groft efter storfällningen 1953, sågarna i stormfällningsområdet hade inte kapacitet, därför kördes timret till Vansbro sågen. Jag körde ett lass varje natt från 15 april till midsommar. Bilen gick ett skift på dagen med grus, kom hem kl 1630, av med lämmar, på med bankar och släp + en gubbe till hjälp att lasta med Hiab vajerkran. Hela natten gick åt, åter hemma kl 06, på med lämmar, av med släp och slutligen tanka så var det åter klart för dagskift. Lördag och söndag hann man med två extra lass då körde man skift med sig själv.
Ove T.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster