Kjell T skrev:Då och då kan man höra och läsa synpunkter om lastbilar som renoverats och någon har åsikter om hur bilen är renoverad och vad som är rätt eller fel. Detta är något som jag gått och funderat på i långa tider. Om vi utgår från att en lastbil som använts i 15 eller kanske 20 år skall restaureras till veteranfordon, vilken utrustning skall den då ha?
Skall den efter renovering se ut och ha samma/likvärdig utrustning som när den var ny, eller skall den ha den utrustning som den hade mitt under sin aktiva tjänstgöring? Eller skall det vara den utrustning och färgsättning som den troligen hade under större delen under sin dagliga tjänstgöring?
Jag kan bara svara på hur jag resonerar när det gäller renovering! Mitt objekt som jag nu håller på med är en Ford Custom -68 och där försöker jag att återställa så mycket orginal som går från just den tiden och att köra på orginaldelar blir dyrt och tidsödande i längden, så det blir nog att man blandar lite nytt med gammalt just för att det skall bli funktionellt. Men visst är min tanke att komma så nära som möjligt,och då får man verkligen brottas med rosten för att kunna återställa så mycket som möjligt. Det är väl ok att låta tiden ha sin gång på lastbilen och låta den rosta på, men det blir nog i längden inte mycket kvar av både bil och historia! Kolla gärna mitt objekt så kommer du att förstå min tankegång med att återställa. (Gäller även för andra som vill se min kärra!) Gå in på
http://www.bilmeck.se , sidan som heter logga in
skriv in "meck" & lösen är "350"