Sida 1 av 1

Rikssexan

InläggPostat: 01 sep 2016, 22:01
av Per Thomson
1962 infördes ny numrering för vägar med vägnummer under 160. Väg E20, svensk sträcka från Gbg via Örebro till Södertälje hade tidigare benämning riksväg 6.
Tänkte att om någon har minnen från denna vägsträcka så vore det trevligt om vi kunde få ta del av dessa. Idén till denna tråd kom genom ett telefonsamtal med Malte E som väl alla vet vem det är vid det här laget. Malte sände mig två bilder med lite text från en besvärlig passage längs gamla E6:an. Jag postar Maltes bilder i följande inlägg.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 01 sep 2016, 22:05
av Per Thomson
Malte E:

De här fotona visar den lägre av de två vägportar där järnvägen och Riksväg 6 korsades
nära Finnerödja .Genom denna port passerade alltså huvudparten av trafiken mellan
Stockholmsregionen och Göteborgsregionen.
Klarade man inte den här passagen var det bara att ge sig in på skogsvägen via Kavelbron för att komma runt.
Garanterat oangenämt vintertid !
Malte E.

bro 2.jpg
bro 2.jpg (162 KiB) Visad 14995 gånger

bro 1.jpg
bro 1.jpg (179.96 KiB) Visad 14995 gånger

Re: Rikssexan

InläggPostat: 01 sep 2016, 22:16
av Per Thomson
Det är vit mitt-markering samt vägkantsmarkering så fotona måste var en bit in på 60-talet. Tror att det var 64 när jag kom den här vägen och råkade komma fel på omledningen via Kavelbron och hamnade på en lagårdsbacke där vägen slutade. Det var mitt i natten och inte helt lätt att vända med bil o släp, tänkte att nu är det bara att backa någon kilometer på smal krokig grusväg. Men så tändes några lampor i i bostadshuset, gårdsägaren kom ut och förklarade att lika stora bilar hade vänt här förut, vänta, jag tänder lite mer gårdslyktor så ser vi bättre och jag hjälper dig. :D

Re: Rikssexan

InläggPostat: 02 sep 2016, 20:48
av sverker
Den ena bron på google maps:
https://goo.gl/maps/Y5H6fC6ZkuK2

Den andra verkar vara ersatt med nyare bro

Re: Rikssexan

InläggPostat: 02 sep 2016, 21:17
av Per Thomson
Den här porten visar idag 4,3 m, om den hade samma frigående förr så hade det inte varit något problem att komma igenom. Många jvg-broar har uppgraderats till tråg-broar i betong från att tidigare ha varit stålkonstruktionener. Då förstärkte man också banvallarna och detta har antagligen bidragit till generösare frihöjdsmått. Kapellbilarna på 60-talet var sällan högre än 3,8 m.

Det hade varit intressant om Trafikverket hade ett öppet sökbart register med historik över vägars utbyggnader.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 02 sep 2016, 21:48
av 30Fredrik
Ja du Malte, vid den viadukten har man våndats många gånger och varit ute med mätstickan!!!! Var strykare när man hade BM Traktorer till hamnen i Göteborg och som sagts så var det ingen höjdare att få gå runt på vintern!!! Fanns ju en annan berömd viadukt på utfarten ur Örebro åxå på gamla Riks 6an!! MVH. 30 Fredrik.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 02 sep 2016, 22:03
av 30Fredrik
Glömde bort att skriva om älendet med Riks 6ans genomfart i Eskilstuna. Värsta stället var nog då man drog genomfartstrafiken från Centrum. Då fick man köra vänster vid Idunplan och ner över tunaforsbron ,upp till Gillbergaplan och sen ner till nålögat , vänstersvängen runt Järntorget . Här har jag själv sett vilket H-vete Motortransports dubbeltrailers hade att ta sej runt hörnet på Järntorget, tur att kantstenen inte var så hög för halva torget gick åt när dom skulle passera. Efter den manövern så var det raka spåret Nyforsgatan ut till Tunavallen och ett nytt knixande innan man kom ut på Västeråsvägen och lite bredare väg!!! Ja allt var inte bra förr!! MVH. 30 Fredrik.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 03 sep 2016, 07:49
av Malte. E
Den norra av de två Finnerödjaviadukterna var klart trevligare, den höll 3,80, tror jag.
Men den södra, dvs den fotograferade, var klart lägre, jag tror under 3,50. Kanske du
minns rätta siffrorna Fredrik ? Bottenrekordet på sträckan var Floda i sin ursprungliga
form med tre meter.
Adolfsberg utanför Örebro var som Fredrik skriver, inte så rolig, men den var relativt
enkel att kringgå. Det kan tilläggas att de aktuella fotona har tagits som pensionär
åkande i personbil, då jag sökte upp gamla vägsträckan.
Hälsningar
Malte.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 03 sep 2016, 08:50
av 30Fredrik
Hej Malte! Ja va skoj att du har varit ute i gamla tassemarker och rekat!! Ditt minne stämmer nog till 100%! Jag brukar åxå åka på gamla kända vägsträckor där man har jävlas förr om nätterna och tyckt att livet var bläcksvart, men konstigt nog nu när man kör där så ser det hela ganska bra ut, konstigt eller har det med åldern att göra??? Lev väl! MVH. 30 Fredrik.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 03 sep 2016, 08:59
av Thomas Almen
Många viadukter som förr ställde till det, inte minst för dom som inte åkte sträckan så ofta.

Re: Rikssexan

InläggPostat: 03 sep 2016, 09:19
av Per Thomson
Thomas Almen skrev:Många viadukter som förr ställde till det, inte minst för dom som inte åkte sträckan så ofta.

Här har jag beskrivit hur det kunde gå till, året var 1966 -> http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763