Vägverket

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vägverket

Inläggav mats-oh » 22 jul 2015, 16:04

Vägverkets lastbilar fascinerar mig. Dessa slitvargar! Visst även kommunbilar. Alltid Gula.....precis allt som kan lackas blir gult.
Total avsaknad av extrautrustning men ofta utrustade med starkaste motorerna.
N88 Turbo....L76 Super....L110 Super. Dock så om vi tar kommunbilar så var dom kanske lite klenare.
Men iaf tipp och ganska ofta nån mindre kran.
Kranen på vägverksbilarna var väl mest för att lyfta plog och sidovingar.
Tippflaken ofta väldigt korta med alluminiumlämmar.
Vägverket måste varit väldigt tidiga att använda Aluminium.
Dom användes väl mest till snöröjning så därav kraftiga motorer på små kort bilar som väl nästan aldrig gick med släp.
Med vänlig hälsning
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Vägverket

Inläggav Per Thomson » 22 jul 2015, 23:03

Helt rätt beskrivet Mats!
Det var väl en tid då det bara förekom två-axliga bilar, men ändå var det de starkaste varianterna som gällde. En tid innan gul färg så gällde mörkgrön.

Vagverket.jpg
Vagverket.jpg (147.92 KiB) Visad 12712 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vägverket

Inläggav Anders Ason » 23 jul 2015, 13:11

Den gröna berodde på försvarsskäl.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vägverket

Inläggav Per Thomson » 23 jul 2015, 21:20

Anders Ason skrev:Den gröna berodde på försvarsskäl.


Intressant,
finns det något dokument som styrker det?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vägverket

Inläggav lokförare » 24 jul 2015, 22:02

vägverkets volvo titaner var endast utrustade
med motorer utan turbo
en del av dem var för svaga för plogkörning
som tidigare nämnts så blev N88:orna utrustade
med turbomotor
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Vägverket

Inläggav Thomas Almen » 24 jul 2015, 23:43

Även 75: orna var utan turbo. Hemma i Jämtland svor vv-gubbarna när dom tvingades släpa nån lastad tradare uppför nån seg backe.
Thomas Almen
 

Re: Vägverket

Inläggav mats-oh » 15 aug 2015, 20:23

Usch , jaså föregångarna var utan turbo.
Vet iaf att N88orna hade Turbo , även 4*2orna.
Kan tänka mig att iaf Scania 76orna hade också Turbo.
Fina bilar tycker jag.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Vägverket

Inläggav Per Thomson » 16 aug 2015, 09:57

Det fanns även en del konservativa åkare som var misstänksamma mot turbo långt in på 76-tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vägverket

Inläggav Lasse Hsand » 16 aug 2015, 09:59

Har en gammal Scania 76 vv. Med D11 i men hydraul pumpen går direkt på kamdrivningen. Var det så på alla VV.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster