Sida 1 av 1
Bosses Blogg

Postat:
21 feb 2015, 12:00
av Per Thomson
Nytt kåseri av Bosse
http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=926Ser att jag nämns i texten, tack för det Bosse!

Re: Bosses Blogg

Postat:
24 feb 2015, 20:57
av Z 1578
Angående Bosses färdskrivarfunderingar, borde det inte gå att få till en funktion som meddelar när det är dags för 2-årskontroll? Det finns ju så mycket annat onödigt i den apparaten...
Myndigheterna har kanske utelämnat den funktionen med flit då det tydligen är dryga böter om man ertappas med en som inte är kollad. Fast vid närmare eftertanke så finns det nog ingen beslutsfattare som kan tänka så långt.
Re: Bosses Blogg

Postat:
24 feb 2015, 22:09
av herrstina-
Det finns en hel del funktioner som vore önskvärda i de där apparaterna, det kunde ju också vara fiffigt om man använde sig av den information som faktiskt finns.
Färdskrivaren vet i vilket land den befinner sig minst två gånger per dygn men informationen får inte användas som bevis i mål som gäller cabotage eller olaga inrikestransporter.
Hur svårt skulle det vara att förse den där manicken med GPS.funktion som håller reda på var fordonet befinner sig?
Hur kan det vara så livsviktigt att registrera start och stoppland i ett ekipage som är 25,25 m långt och 4,5 m högt och bara kan användas i ett enda land i hela Europa?
Stina.
Re: Bosses Blogg

Postat:
25 feb 2015, 01:25
av Z 1578
herrstina- skrev:
Hur svårt skulle det vara att förse den där manicken med GPS.funktion som håller reda på var fordonet befinner sig?
Hur kan det vara så livsviktigt att registrera start och stoppland i ett ekipage som är 25,25 m långt och 4,5 m högt och bara kan användas i ett enda land i hela Europa?
Stina.
Det är inte svårt alls att positionera ett fordon, jag skulle vilja påstå att det sitter gps i nästan alla nyare lastbilar idag. Volvo har en knapp kopplad till Action(?)service som man kan trycka på om det blir problem, då ser man var fordonet befinner sig och vilket nummer det är till bilen.
När det gäller start och slutland så kan jag inte förstå att det ska ha någon betydelse alls så länge man rör sig inom ett område där samma regler för kör och vilotider gäller. Det blir extra ointressant för den fordonskombination som nämns här.
Re: Bosses Blogg

Postat:
25 feb 2015, 09:38
av herrstina-
Jag tänkte inte på positioneringen för vår egen del, där finns gott om lösningar.
Det rimliga vore väl att den där aphjärnan höll koll på var den är för sin egen del, då skull även polisen ha ett verktyg för att spåra fordonen baklänges.
Stina.
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 15:01
av Z 1578
Jag tänkte mer på att eftersom biltillverkaren redan byggt in gps i bilen så borde det var en enkel sak att koppla ihop det med färdskrivaren. Alla komponenter finns ju redan i bilens system.
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 16:22
av Per Thomson
Z 1578 skrev:Jag tänkte mer på att eftersom biltillverkaren redan byggt in gps i bilen så borde det var en enkel sak att koppla ihop det med färdskrivaren. Alla komponenter finns ju redan i bilens system.
Det var nog vad Stina försökte säga i meddelandet före ditt även om han hade en lite konstig benämning på färdskrivaren.

Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 17:43
av Vågert

- 4790_18132.jpg (22.32 KiB) Visad 14102 gånger
Fick ett konstigt meddelande i rutan på aphjärnan idag......
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 18:15
av Z 1578
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 18:23
av Z 1578
Per Thomson skrev:Z 1578 skrev:Jag tänkte mer på att eftersom biltillverkaren redan byggt in gps i bilen så borde det var en enkel sak att koppla ihop det med färdskrivaren. Alla komponenter finns ju redan i bilens system.
Det var nog vad Stina försökte säga i meddelandet före ditt även om han hade en lite konstig benämning på färdskrivaren.

Jo, så långt var jag med.
Bra beskrivning av färdskrivaren! Vad kallas regelverket som styr aphjärnans användning?

Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 21:18
av Per Thomson
Kan inte regelverket, kontakta Thomas Morell (SÅ Skaraborg)!
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 21:53
av Thomas Almen
Thomas Morell har skrivit en tänkvärd krönika om färdskrivarhelvetet. Dom som har facebook kan läsa den på min profil.
Re: Bosses Blogg

Postat:
26 feb 2015, 21:56
av herrstina-
Det idiotiska regelverket är skapat av idioter för att förtrycka en folkgrupp som förväntas vara idioter.
En kortare benämning skulle kunna vara "vansinne".
Stina.