Man läser i allehanda trådar att man skall beakta att gamla bilar oftast inte har mm-gängor.
Hur förhöll det sig med den svenska fordonsindustrin?
Finns det någon tidslinje var man kan säga
före = tum
efter = mm
Förmodligen är detta inte helt enkelt då bilar under en lång tidsepok kan ha en salig blandning av olika standarder.
Men det kunde vara skoj att veta ungefär hur saker och ting förhöll sig.
Har t.ex. Volvo och Scania olika perioder var man fasade över fån tum-gånga till mm-gänga?
Själv har jag ett förflutet i ett större svenskt verkstadsföretag så jag vet vilken rör det kan bli med reservdelsförsörjning om man inte låter "ungdomarna" se upp och ställa frågor.
Än idag finns det ju tum-mått på mycket komponenter som importeras från USA. Jag har erfarenhet av detta från djungeln i Elfenbenskusten när man plötsligt inser att man saknar vissa verktyg. Då får man snällt se till att tillverka något på egen hand även om det kan innebära en hel dagsresa till närmsta större verkstad.
Nu när jag i stort sett är pensionär och vårsolen börjar titta fram kommer jag att börja rota med mina egna bilar från tiden runt 1950, och inbillar mig att de flesta förskruvningarna är tum-storlekar.
// Kjell N