Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Tackar tackar Viinikka är ett känt åkeri för torrbulkprodukter! Hoppas att åkeriet får bestå och att de inte redan är uppköpta av något riskkapitalbolag som utnyttjar "fullösningar" för att tjäna vinster på tillkortakommanden i EU:s ogenomtänkta lagstiftining Toppenbild var det förutom mina reflektioner som jag inte lyckades hålla tillabaka.
Min enda närmare kontakt med Viinikka var året 1971 när jag skulle hem på permission från Nylands Brigad i Dragsvik och liftade hem. Strax norr om Björneborg fick jag lift med en Viinikka Jyry-Sisu ända fram till RIsö Fladan 9 km från Vasa. Det var en snabb resa, totalt 5 timmar från Dragsvik hem till Sundom.
Ja Benkku, det är glädjande att det fortfarande finns nordiska företag som lyckas hålla internationella riskkapitalbolag utanför dörren.
Apropå N-Volvon med två framaxlar, fanns det verkligen en sådan bil? Om det fanns en sådan misstänker jag att lösningen ej kom från Göteborg. Vet du något mer om detta?
det var ett bygge av VTA för finska Esso tror det fanns en hndfull av dem ,vet ej säkert om de hade s ride eller luft boggie ,men n12 med vanlig boggie med samma kontiguration va inte helt ovanliga här som anläggningsbil under några få år på 80 talet när 32 ton max för fyraxlat infördes