Riktiga lastbilar har startknapp!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Riktiga lastbilar har startknapp!

Inläggav Anders Ason » 13 mar 2013, 13:16

... och ljusomkopplaren i golvet!

Under vilka år genomfördes ungefär dessa förändringar, d v s start i nyckeln (som på en personbil!) och pinne på ratten för lyset?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Riktiga lastbilar har startknapp!

Inläggav Reid Hulting » 13 mar 2013, 13:35

Scania hade startknapp till 1981, de sista 1-seriebilarna. Ljusomkopplaren ändrades i skiftet till 0-seriebilarna.

Volvos startknapp hängde med t.o.m. 8-seriens slut, slutet 70-talet. Och i samma veva avslutades det med golvomkopplare till helljuset.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 13 mar 2013, 22:43

Jag vill minnas att 89.orna hade ljustuta och omkopplare i blinkersspaken, i alla fall vissa årsmodeller så Volvo borde ha infört det i början på 70-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 13 mar 2013, 22:54

Jo det stämmer att sena 88:or och 89:or hade ljusomkopplaren i blinkersspaken, men jag har också en F87 -78 med ljusomkopplaren på golvet.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Malte. E » 14 mar 2013, 18:07

Just det, start-KNAPP!
Skulle man under olyckliga omständigheter få ett ofrivilligt motorstopp, så det hänger på sekunder eller delar därav, då är det snabbare att trycka ner startknappen än att börja fummla med nyckeln djupt under ratten!
Malte.E
Malte. E

Inläggav herrstina- » 14 mar 2013, 20:35

Där man dessutom måste vrida tillbaka nyckeln till 0-läget med risk för att aktivera rattlåset.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Sudde52 » 14 mar 2013, 21:39

Har en yngre förmåga som brukar lasta hos oss. Bad honom flytta vår Scania 76a som stod lite ivägen, såg hur lysena tändes/släcktes ett antal gånger innan vederbörande insåg att man inte kunde starta på detta viset...Den något åldrade iakttagaren kunde triumfera med kunskapen om just startknappen :lol:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Per Thomson » 15 mar 2013, 09:14

Malte. E skrev:Just det, start-KNAPP!
Skulle man under olyckliga omständigheter få ett ofrivilligt motorstopp, så det hänger på sekunder eller delar därav, då är det snabbare att trycka ner startknappen än att börja fummla med nyckeln djupt under ratten!
Malte.E

Som vid den här händelsen (1964) som jag beskrivit på annan plats:
>>>>>>
. . . glömmer aldrig det tillfälle då lotsen väckte mig och med panik i rösten skrek att han inte hade någon servo-verkan på ratten och bilen skenade utför sista Kasssel-backen ner mot Werratal på nordgående kurs. Det var glashalt och LBS76:an med 2-axligt släp slingrade sig än från den ena filen än till den andra av de båda autobahnfilerna upprepade gånger. Det hela slutade i alla fall lyckligt efter att lotsen till slut insåg att vänsterfoten måste sluta pressa på avgasbromsknappen om motorn skulle skulle kunna återstartas. Alltså hade det varit så halt att avgasbromsen hade resulterat i motorstopp.
<<<<<<
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 15 mar 2013, 09:21

Sudde skrev:Har en yngre förmåga som brukar lasta hos oss. Bad honom flytta vår Scania 76a som stod lite ivägen, såg hur lysena tändes/släcktes ett antal gånger innan vederbörande insåg att man inte kunde starta på detta viset...Den något åldrade iakttagaren kunde triumfera med kunskapen om just startknappen :lol:

Hände samma sak vid den senaste kontrollbesiktningen (för några år sedan :oops: ) då den yngre besiktningskontrollanten skulle köra fram 76:an. När han efter lite hjälp lyckats få igång motorn bar det sig inte bättre än att han siktade lite fel mot grav-hålet så att höger inner bakdäck klättrade upp på skyddsskenan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Berger » 15 mar 2013, 22:15

herrstina- skrev:Jag vill minnas att 89.orna hade ljustuta och omkopplare i blinkersspaken, i alla fall vissa årsmodeller så Volvo borde ha infört det i början på 70-talet.

Stina.

Min 89a var års modell 75 den hade även strart i nyckeln.
'På sidan av instrument brädan där start knappen satt på äldre bilar satt bara en gummi plugg.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2013, 01:07

På första 89:orna var det väl bara dom med TIR-hytt som hade nyckelstart?. Körde en 71-års G 89 med vanlig sovhytt, å den var lika som 88:an på starten. Tror även 88:orna fick ljustuta/omkopplare på blinkerspaken när 89:an lanserades. Eländigt med golvomkopplare i Jämtländska vintrar, Graningebootsen var så breda så man avgasbromsa samtidigt om man inte såg sig för.
Thomas Almen

Inläggav LarsJo » 16 mar 2013, 10:23

Kan inte hålla mig från att göra ett inlägg i denna tråd! Min F89 -73 har TIR-hytt OCH startknapp. Jag tror att det var så att när den bruna inredningen och instrumenteringen med en lång rad varningslampor i överkanten av panelen kom (1975?), då kom också nyckelstarten.
Kul är ju att fler och fler nya bilmodeller nu har startknapp! Tror att nya FH har det också.
LarsJo

Inläggav herrstina- » 16 mar 2013, 10:36

LarsJo skrev:Kan inte hålla mig från att göra ett inlägg i denna tråd! Min F89 -73 har TIR-hytt OCH startknapp. Jag tror att det var så att när den bruna inredningen och instrumenteringen med en lång rad varningslampor i överkanten av panelen kom (1975?), då kom också nyckelstarten.
Kul är ju att fler och fler nya bilmodeller nu har startknapp! Tror att nya FH har det också.

Du förväxlar inte startknappen med VAS knappen i nya FH? Alltså den fabriksmonterade knappen som föraren ska trycka på när eländet slutar fungera, för det lär ju hända. Förmodligen världens dyraste strömbrytare!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav LarsJo » 16 mar 2013, 11:13

Jag har inte provat nya FH ännu, bara suttit och torrkört på mässan i Tyskland i höstas. Så jag minns inte riktigt var grejorna satt, var nog mest förvirrad i den nya miljön. Och du har nog rätt Stina, det kommer nog ta något år innan man kan lita på den modellen helt...det är nog klokt att köpa gamla FH, den reas ju ut nu...
LarsJo

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2013, 11:41

Hmm, vet att jag vid ett tillfälle utanför Vilhelmina skulle flytta en 89:a. Hoppar kaxigt upp i hytten, vrir på tändningen, å trycker på startknappen. Det enda som hände var att ett starkhorn började böla.... :? :?: . Det visa sig vara nyckelstart på den, och inredningen var grå, alltså före -74. Tycks minnas att förklaringen till nyckelstarten var just att det satt en TIR-hytt på den. Det var en tämligen rödkindad 16-åring som fick fart på maskin till slut...
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack