Sida 2 av 3

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 08:47
av Lapphund
:D Min drömbil kunde vara Scania LS75 eller Volvo Titan, absolut med Floby 1300 vilhytten!!!! Dessutom gillar jag också Bedford KM. :D

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 14:56
av Per Thomson
magirus skrev:Pacific "Dragon Wagon"
Har pysslat lite under huven på en sån... 18 liter bensinsexa!! :shock: Det ljudet är mycket svårt att klå!!

http://en.wikipedia.org/wiki/M25_Tank_Transporter

http://books.google.se/books?id=ypvvlgW ... -1&f=false



Intressanta länkar, dock ingen "Dragon Wagon".
Förlåt om jag kommer bort från ämnet men den nedre länken innehöll bl a denna bild som kom mig att minnas godspendeln mellan Bremerhaven och Frankfurt i mitten på 60-talet. De drog då 40-fots plattforms-trailers och forslade alla förnödenheter som kom med från fartyg från USA Bremerhaven. Därefter med bil till den stora förläggningen i Frankfurtområdet. Hytterna såg ju inte direkt komfortabla ut särskilt vintertid.

US10ton.jpg
US10ton.jpg (79.77 KiB) Visad 13290 gånger

USM123txt.jpg
USM123txt.jpg (27.18 KiB) Visad 13290 gånger

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 20:15
av magirus
Lite mer OT, sorry,
Denna "open cab" har sett likadan ut sen 1940-41! :)
Den ser värre ut än den är. Om man gör som jänkarna gjorde under vintern 44-45, plyfadörrar, så är det helt OK.
När man fått upp värmen på motor o växellådor blir det rejält varmt i hytten!! allt ligger så nära torped o golv som i bägge fallen är plåt utan nån isolering. Min sista GMC var en Open Cab och jag körde iaf några hundra mil i vinterföre, med plyfadörrar. :D

Back to topic :arrow:

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 23:12
av faun v12
Bifogar en bild som föreställer Vattenfalls 3 Pacific med 225-tons vagnen. Bilden är tagen vid ett kraftverksbygge i Norrland på slutet av 1950-talet. "Tunga" flottan bestod även av en Brock Way med en liftdumper-liknande byggnation. Bilarna användes till 1970 då man förnyat bilparken med 3 st Faun-dragare. Nån av bilarna lär ha använts internt på Ringhals in på 1970-talet, kanske den som finns i Strängnäs?

Sida 5b.jpg
225 tons vagn under transport.
Sida 5b.jpg (169.64 KiB) Visad 13250 gånger

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 23:21
av magirus
Lift-dumper. menar du som ett "sopcontainerbygge"?
Det är isf en Brockway B666, i stort sett samma chassie som White B666 fast längre hjulbas. Hette "Bridge Erection" och innebar en revolution för ingenjörsstrupperna när det gällde att bygga broar med färdiga bitar.
Själva påbygget gjordes av Daybrook Ohio.
http://www.bgsu.edu/colleges/library/ca ... 08791.html

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 23:29
av Per Thomson
faun v12 skrev: . . .
"Tunga" flottan bestod även av en Brock Way med en liftdumper-liknande byggnation.
. . .

Vilken årsmodell kunde det ha varit? Minns en sådan från KA5 i Härnösand i början på 60-talet eller mitten. Den var förmodligen ämnad för att lyfta pjäser på fundamenten.

Kan mycket väl ha varit en sådan som visas i Magirus länk efter vad jag kan minnas.

Re: Drömbilar

InläggPostat: 15 dec 2012, 23:42
av faun v12
Den eller kanske de Brokway som Vattenfall ägde måste ha varit 40-talare eller sena 30-talare, se den främsta bilen på bilden!

Sida 7b.jpg
225 tons vagn under transport.
Sida 7b.jpg (109.13 KiB) Visad 13248 gånger

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 00:44
av faun v12
Rekomenderas : sök på : youtube : Wynns Pacific, flera filmer med Wynns bilar som hade egen kaross med högre hytt än orginalet. Ien av filmerna åker man med i hytten och kan då se vad trångt det var på förarplatsen med den höga motor-puckeln.

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 11:33
av FreddeLex
Volvo F88/89 står högst upp på önskelistan.
Men "ha begäret" finns för en F12:a eller N12 också.

Nu får jag hålla tillgodo med en S-V L76 så länge... :?

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 11:54
av Per Thomson
Samma här, och det skall vara en FB88 dragare med förlängd hytt så som det begav sig en gång i tiden. I slutet på den här sidan kan den ses http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762

Men L76:an får duga, längtar efter att få prova den med att sprida ett lass väggrus. Utan flak och hytt går det inte så bra. :mrgreen:

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 12:44
av Thomas Almen
Säg inte det Per. Arbetarskyddsstyrelsen gjorde en, förmodligen, kostbar utredning på 70-talet, om chaufförers arbetsmiljö. Där konstaterdes bl.a att vid spridning av grus, skulle chauffören helst befinna sig utanför hytten.... Ja, en FB 88 vill väl alla innerst inne ha. Får se om det blir nåt köp för min del, förhandlingar pågår.

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 18:39
av Per Thomson
Thomas Almen skrev: . . .
Ja, en FB 88 vill väl alla innerst inne ha. Får se om det blir nåt köp för min del, förhandlingar pågår.


Berätta mer :arrow:

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 19:07
av Thomas Almen
Nja, vill ha det i "boks" mer innan jag avslöjar allt. Men det handlar om en bil som jag trodde blivit spikar eller plåttak för länge sen.

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 19:11
av Lasse Hsand
Thomas Almen skrev:Säg inte det Per. Arbetarskyddsstyrelsen gjorde en, förmodligen, kostbar utredning på 70-talet, om chaufförers arbetsmiljö. Där konstaterdes bl.a att vid spridning av grus, skulle chauffören helst befinna sig utanför hytten.... Ja, en FB 88 vill väl alla innerst inne ha. Får se om det blir nåt köp för min del, förhandlingar pågår.

Är den blå?

Re: Drömbilar

InläggPostat: 16 dec 2012, 19:14
av Thomas Almen
Nope Lasse.