EU-förslag som verkar kunna trassla till det

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

EU-förslag som verkar kunna trassla till det

Inläggav magirus » 21 sep 2012, 20:45

Kolla in detta..
http://ec.europa.eu/transport/doc/roadw ... %29380.pdf

Nån som kan klura ut om vi ska vara oroade eller ej :shock:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Re: EU-förslag som verkar kunna trassla till det

Inläggav magirus » 22 sep 2012, 19:38

HAr pratat med en kille i Holland och han verkar definitivt oroad!!!!! :shock: :evil:
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Thomas Almen » 22 sep 2012, 22:21

En enklare översättning kanske vore på sin plats. Skumma bara igenom det, och det handla väl om trafiksäkerhet?. Äh, don´t worry, be heavy :wink:
Thomas Almen

Inläggav magirus » 22 sep 2012, 22:25

Kan tänkas att den finns att få från riksdagen i svensk översättning. Borde kolla det.. :idea:
Hmm, några fler har också reagerat och det verkar som det är grymmare än så :(
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav magirus » 25 sep 2012, 20:13

Jag mailade Motorhistoriska Riksförbundet om detta. Jag fick svar från Peter Edqvist, Förbundsordförande för MHRF.
På frågan om jag fick lägga ut svaret kom ett "OK" men han ville att det skulle tilläggas:
"Hej Lars!
Det är OK om du lägger ut mitt svar men påpeka gärna att svaret är färskvara, det är aktuellt idag men kanske inte om några veckor. Saker och ting kan ändra sig fort.
Mvh/Peter E"

Läs och begrunda:

"Hej Lars!
Jodå, vi känner väl till detta och bevakar frågan mycket aktivt. I värsta fall kan detta påverka oss negativt om vi inte får till ändringar på några punkter eller helst att förslaget skrotas.

Förslaget har arbetats fram av några tjänstemän inom EU mer eller mindre utan politisk insyn. Nu har förslaget skickats ut till alla EU:s medlemsländer som avkrävs svar mycket snabbt, vilket för övrigt har irriterat Näringsdepartementet som hanterar frågan i Sverige. Trots brådskan har dock Näringsdepartementet skickat ärendet på remiss till MHRF och andra och vi har förstås svarat vad vi tycker.

Det finns ett antal konstigheter i förslaget och en del direkta felaktigheter i de skrivningar som beskriver skälen till varför förslaget lagts fram.

Därutöver är det framför allt två punkter som vore skadliga för oss:
1) Förslaget undantar tydligt historiska fordon, vilket är bra. Det som bekymrar här är den definition på historiska fordon man föreslår; utöver 30-årsgränsen säger man att historiska fordon inte får ändras från ursprungligt skick om de ska kunna undantas från kontrollbesiktning. Vi har ju mängder av gamla fordon i Sverige och ute i Europa som i större eller mindre grad har modifierats under årens lopp.

2) Den andra punkten som oroar är att man föreslår besiktningstvång på alla slags mopeder utom de historiska. Men en moped ska ju leva i 30 år innan den blir historisk och för att kunna hantera detta så krävs registrering.

I de flesta EU-länderna, även Sverige, finns flera mopedtyper som inte är registrade idag men som nu alltså skulle behöva registreras med alla åtföljande problem och kostnader med ursprungskontroll som då blir aktuellt.

Vi har kollat med MHRF:s motsvarigheter i bl a Danmark och Storbritannien och de svarar till sina respektive regeringar nästan exakt som vi i Sverige. Vi jobbar också via FIVA för att påverka både tjänstemän och politiker inom EU. Detta sker bl a via FIVA:s lobbyist i Bryssel, Andrew Turner, liksom i FIVA:s Legislation Commission där även MHRF medverkar.

Vi har också stämt av med svenska Transportstyrelsen, som vi i andra sammanhang har våra duster med, om vad de tycker om det nya förslaget från EU och de har för en gångs skull samma åsikt som vi och detta har de i sitt remissvar framfört till Näringsdepartementet.

Vi pratar också med ”våra” riksdagspolitiker i denna fråga så att de kan påverka Sveriges hållning gentemot EU.

Sammantaget tror jag faktiskt att förslaget förr eller senare kommer att hamna i papperskorgen. Dels för att motståndet från hela Europas motororganisationer är så stort men framför allt för att Europa faktiskt befinner sig i en ekonomisk kris. I Sverige sågar Transportstyrelsen förslaget i huvudsak av kostnadsskäl; vad ska då inte deras motsvarigheter i Grekland, Italien, Spanien och Portugal säga? Där kommer man knappast att vilja slänga ut en massa extrapengar som man inte har.

Mvh/Peter E "
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Einarsson » 04 okt 2012, 09:57

Jag har inte läst igenom den engelska filen, men såg att det stod något om att bilar behöver vara i ursprungligt skick för att undantas kontrollbesiktning.
Vill de kräva besiktning på bilar av årsmodell 1950 och äldre? (Jag slipper gärna läsa igenom dokumentet)

/Christoffer
Einarsson

Inläggav magirus » 05 okt 2012, 23:41

Jag har inte heller läst igenom hela förslaget, men det lilla jag läste igenom var nog. Kunde dock inte se något om besiktningsregler för 1950 års modell och äldre. Du kan ju kontakta MHRF och höra vad dom säger. Här finns kontaktuppgifter:
http://www.mhrf.se/kontakt
Har inte tag kontakt med ev. svensk myndighet för en svensk version för jag blev lugnare av MHRFs svar (se ovan) samt att jag fått ungefär samma svar från bl.a. Holland att ärendet tydligen redan bevakas.
Nu återstår bara att se vart det tar vägen. :?:
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Einarsson » 06 okt 2012, 20:40

Ok. Ja de e ju ganska lugnande i alla fall.
Einarsson

Återgå till Allmänt Veteransnack