Hej.
Behöver råd och tips för fortsatt renovering av veteranbilsobjekt nr 2, en Scania-Vabis L 7546 150 Super (turbomotor) årsmodell 1961.
Bilen är tillverkad med dubbelram och som normalt är den mycket rostangripen och kommer inte att klara en kontrollbesiktning.
I min iver att påbörja renoveringen demonterade jag stora delar av bilen och renoverade motorn.
Har nu letat upp ett ”donatorobjekt” med bra ram som är en Scania-Vabis L7542 150 från 1959 med sugmotor. Eftersom ingen av bilarna finns i registret måste ursprungskontroll med efterföljande registrerings och kontrollbesiktning göras. Till båda bilarna finns vidimerade gamla registreringsbevis, avsändningsavi, servicekort och faktura från Scania-Vabis vid leveranstillfället till återförsäljare och kund. Från nuvarande ägare av donatorbilen får jag köpehandlingar som visar att jag blir den nye ägaren.
Nu till mina frågor.
Hur omfattande kontroll görs med avseende på motorid/nummer och hjulbas vid en registreringsbesiktning? Vilka är era erfarenheter? Är man mera generös med veteranbilar för hobbybruk om något avviker?
Har tänkt ändra inriktning på projektet och utgå från donatorbilen men sätta i den renoverade turbomotorn från originalbilen. I detta fall stämmer allt i dess regbevis utom motoruppgiften.
Kontaktade Bilbesiktningen och Transportstyrelsen om detta men fick inget klart besked . Nämnde för dem (vit lögn) att motorn var bytt vid reparation under bilens aktiva tid. Fick en fråga om det fanns något dokument från bytet eller om det var OK från tillverkaren Scania-Vabis. Kan kolla med Scania om det är möjligt att få detta styrkt. Känner inte till att man gjorde någon uppgradering (bromsar, avgasrening, den senare troligtvis obefintlig) på modellen när man införde turbo på motorn. Funderar på att detta var vanligt när behov av renovering uppstod på L75, L66 och uppgradering av L76:or under 60-70 talet.
Alternativ 2 är att behålla originalbilens identitet men ta ramen från donatorbilen (kanske ”kriminellt light”) och säga att jag kortat hjulbasen för att få ett smidigare fordon!!!!!!!!! Då stämmer motoruppgiften i regbeviset men hjulbasen avviker. Kanske inte så smakfullt och rumsrent i våra kretsar med tanke på fordons originalitet och historik. Min tanke är snarast bevara en 75:a som ju inte är så vanlig längre än att allt skall vara i ursprungsskick. Bättre en 75:a på vägen än en i himlen!
Ser fram mot att höra era synpunkter, tips och erfarenhet beträffande mina tankar.
Med Vänliga Hälsningar.
Gjutarleif.