Sida 1 av 2

Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 16:07
av Bengt Dahlberg
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... adie/1.jpg
Ser ut att inte ha varit en trähytt i alla fall. Beklädnadsplåt i lättmetall hade smält ner av hettan.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... adie/2.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... adie/3.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... adie/4.jpg

När bilden kommer fram, tryck på + för full storlek

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 16:29
av Thomas Almen
Huvva, vad otäckt. Hoppas det var över snabbt.

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:00
av Per Thomson
På senare tid har jag vid flera ställen utmed riksvägar sett varningsskyltar som avser sidovägar från riksvägen med ungefär följande text "Maskintrailer kan riskera att fastna vid järnvägsövergång". En sådan skylt kan ses utmed riksväg 68 söder om Fagersta. Sådana skyltar inbjuder inte i någon högre grad att åka tåg :cry:

Man kan också undra om vi i tid verkligen befinner oss i rätt sekel :?:

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:03
av Bengt Dahlberg
Per Thomson skrev:På senare tid har jag vid flera ställen utmed riksvägar sett varningsskyltar som avser sidovägar från riksvägen med ungefär följande text "Maskintrailer kan riskera att fastna vid järnvägsövergång". En sådan skylt kan ses utmed riksväg 68 söder om Fagersta. Sådana skyltar inbjuder inte i någon högre grad att åka tåg :cry:

Man kan också undra om vi i tid verkligen befinner oss i rätt sekel :?:


Tja, man får väl bygga om vägarna eller förbjuda gummihjulsfordon med låg frigångshöjd. Störst och tyngst kör först!

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:07
av Per Thomson
Rätt, stäng alla idiotövergångar omgående :evil:

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 19:14
av swedishbrasscar
Såg inte vidare kul ut...loket ser ut att vara av Da-typen :cry:

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 15 jan 2010, 20:56
av Lasse Hsand
Ja då fick man det förklarat.

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 18 jan 2010, 00:58
av Lars-Gunnar
Hej!

Nu tar vi det lungt i denna debatt då den kan bli missriktad. Förstår att det kan vara olustigt men jag åker gärna tåg trots händelsen. Denna övergång som det talas om har jag åkt igenom varje gång vi skulle till släkten i Skellefteå så jag vet exakt var den är. Olyckan handlar om när i Ekträsk 2005 när en maskintrailer med Volvo EC360B grävmaskin fastnade på allmän övergång i Ekträsk samhälle och ett tåg rammade det med stor förödelse som följd. En vinterbonad och utbyggd banvaktsstuga höll på att stryka med. Vägen fortsätter till Åsträsk och Bastuträsk så det var ingen liten sketen skogsbilväg Per utan en allmänhetens väg som Vägverket och SJ inte brytt sig om på åratal. Det är denna olycka som föranlett dessa varningsskyltar du talar om som ger den som skall över med ett lågt ekipage kan välja att låta maskinen kravla över istället.

Vad som bör göras är att man fixar till övergångar som är potentionellt farliga. Det är inte bra att ha en väg som luter neråt på ömse sidor. Det bäddar ju för att maskintrailar kommer farligt nära marken och eventuellt rubbar spårläget.

http://banportalen.banverket.se/Banport ... -03-29.pdf

Läs rapporten helt eller delvis. Den är lång men jag har läst allt och det var intressant så noggrant de går till vägaSpeciellt förarens berättelse är intressant och rekonstruktionen och alla bilder som kommer långt nere. Frågan är vems fel det var. Var det SJ som bara hade några träplankor mellan spåren? Var ser ni sådant ni stadsbor och sydlänningar? Vi i Norrland är inte bortskämda med ditten och datten, särskilt de i Norrlands inland.

Norra stambanan går via Vännäs, (Umeå), Nyåker, Tvärålund, Vindeln, Hällnäs (där jag är uppväxt) Yttersjön, Ekträsk, Åsträsk, Bastuträsk (Skellefteå) m.fl orter upp till Boden.

Nu har Banverket utrett vad som orsakade den allvarliga olyckan i slutet av mars i år då ett tåg kolliderade med en lastbil som fastnat på en plankorsning i byn Ekträsk. Ingenting i utredningen visar på något fel varken på Banverkets eller Vägverkets anläggning men nu föreslås ändå en del åtgärder. Vägverket och Banverket bör bland annat gemensamt inventera sina plankorsningsanläggningar och att så kallade "besvärliga plankorsningar" förses med varningsskylt. Lokföraren som hoppade ur loket strax innan den kraftiga kollisionen skadades allvarligt.

Gren cargo krävs nu på 660,000 kr för olyckan.

Lars-Gunnar :D

Re:Föraren?

InläggPostat: 18 jan 2010, 06:20
av Bengt Dahlberg
Gren cargo krävs nu på 660,000 kr för olyckan.


Är det lokföraren som kräver det?

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 18 jan 2010, 22:29
av Lars-Gunnar
Bengt!

Såg fel i hastigheten. Det var flera länkar stt titta på. Det har tydligen varit 2 olyckor en med maskintrailern och en med Vägverkets bil. Det är Gren Cargo som kräver Vägverket på 680.000 kr.

Se nedan:

Vägverket krävs på 680.000 för tågolyckan
Tågolyckan i Ekträsk mellan ett godståg och en lastbil från Vägverket har lett till ett skadeståndskrav från Green Cargo på 680.000, trots att en utredning friade båda parter.
Tågtransportföretaget Green Cargo kräver Vägverket på 680 000 kronor för olyckan på bangården i Ekträsk i mars. En lastbil tllhörig Vägverket på väg över rälsen kördes på av ett godståg och loket och tre vagnar spårade ur - föraren kastade sig ur och skadades allvarligt.
En utredning efter olyckan ansåg att ingen av parterna var skyldig till olyckan. Men nu kräver Green Cargo ändå Vägverket på 680.000. Blir det ingen uppgörelse blir det stämning säger Green Cargo. Vägverket avvisar kravet. - allt enligt Västerbottens Folkblad.

Lars-Gunnar :)

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 18 jan 2010, 22:35
av Lars-Gunnar
Trailerhistoriens epilog:

Orsaken till olyckan i Ekträsk nu klarlagd
Nu är det klart varför olyckan i Ekträsk inträffade, då ett tåg krockade med en lastbil i slutet av mars. Vid olyckan skadades lokföraren allvarligt.
Det som hände var att lastbilen med trailer var för tungt lastad. Det gjorde att den fastnade med underredet på järnvägsövergången.
Det här visar den utredning som Banverket och Green Cargo gjort.
Lastbilsföraren har inte heller förvissat sig om att färdvägen var framkomlig.
Dessutom pekar utredningen på brister i reglerna för hur plankorsningar ska vara utformade. Det finns bara rekommendationer och inga tvingande direktiv.

Olycksrapporten från Ekträsk partsinlaga
Arbetsgivaren till den lastbilsförare som utpekats som skyldig till den svåra tågolyckan i våras anser att utredningen gjorts av den ena parten i tågolyckan och därför inte är en oberoende utredning utan en partsinlaga.
Det är Banverkets rapport om olyckan i Ekträsk i mars, som fått olycksförarens arbetsgivare att reagera. Vid olyckan krockade ett tåg med en lastbil med trailer, som fastnat på järnvägsövergången. Polisutredningen är nedlagd och det finns inga misstankar om brott. I stället är det nu försäkringsbolagen som håller på att göra upp om vem som ska betala för skadorna.
Föraren hade dispens från Vägverket att köra olycksvägen och företaget, Hägglunds Last och Schakt, anser att man uppfyllt alla villkor. Banverket konstaterar i sin rapport inte på något konkret föraren kunde gjort annorlunda, bara att det inte var något fel på korsningen och då är det föraren som har ansvaret.

Något mer har jag inte hittat om skadeståndsanspråk i trailerfallet. Det blev ju skador för miljontals kronor främst för Gren Cargo.

Lars-Gunnar :)

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 18 jan 2010, 22:50
av Fredrik Klint
Otäck bild, å inte blir det bättre av rapporten där namn och födelsedatum på offren står. Lite osmakligt faktiskt även om det var över 40 år sedan.

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 18 jan 2010, 23:22
av Per Thomson
Det var en intressant rapport i sammanhanget Lars-Gunnar!

Tyvärr är det nog så att lastbilschaufförer inte alltid har det bästa omdömet. Jag drar mig till minnes den järnvägsöverfart jag beskrev här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763.
För några år sedan var det en olycka i Skåne där chauffören stannade på spåret för att bommarna hann gå ner innan han hunnit passera. Konsekvenserna blev ödesdigra. Varför stannade killen med släpet kvar över spåren? http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Nosaby

Men jag återkommer till min tidigare kommentar och tänker då främst på ålderdomliga signalanordningar med näst intill total avsaknad för kontroll om en korsning verkligen är fri. Med dagens möjligheter på såväl sensorområdet som med kamerateknik är det ofattbart att plankorsningar inte görs säkrare. :cry:

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 19 jan 2010, 07:57
av Anders Ason
Konservatism, pengar, "inte mitt bord" (för många kockar- SJ=6 olika bolag), brist på kreativitet och engagemang tror jag ligger bakom. För visst är det som du säger Per, teknik finns. Kan man läsa av nummerskyltar för trängselavgifter kan man givetvis se en hel bil eller ett tåg.

När det gäller pengar så misstänker jag att man helt kallt räknar på det. Det skulle gå att uppnå högre (total?) säkerhet men det blir nog trots allt billigare att cyniskt ta en låg olycksfrekvens i stället. Är ju oftast då någon annan som betalar, d v s du och jag plus alla andra försäkringstagare.

När det gäller körkortsutbildningen hoppas jag de nu lär ut att köra rakt i igenom nedfällda bommar (som är gjorda för det) om en okontrollerad situation skulle uppstå. Likaså att aldrig väja för smådjur om alternativet är en bergvägg eller vad det nu kan vara. Visst bär det emot att köra på djur men alternativen kan ju bli förödande.

Väja för något djur är nog annars en av de allra vanligaste bortförklaringarna när någon somnat bakom ratten eller sjabblat med annat. Det verkar inte vara samma sak som vårdslöshet!


Säkert möte:
tufftuffason.jpg
tufftuffason.jpg (88.58 KiB) Visad 18022 gånger



Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

InläggPostat: 19 jan 2010, 22:37
av Lars-Gunnar
Fredrik Klint skrev:Otäck bild, å inte blir det bättre av rapporten där namn och födelsedatum på offren står. Lite osmakligt faktiskt även om det var över 40 år sedan.


Fredrik!

Är man avliden så är inte personnumret så viktigt annat än för släktforskare. Vi har 8 decimaler i personnumret och 4 i kontrollnumret. Det är det 8 decialerna som syns. Även om kontrollnumret hade angetts så vad kunde skada dem? Allt de hade ägt är ju spärrat och fru och barn är kontrollanter av detta. Vad man kan utläsa är ju hur gamla de var och var de bodde samt men inte mer.

Det är helt ok att man kan ange de 8 första decimalerna på en person som lever. Skulle man även ange kontrollsiffrorna så är en rejäl skada skedd. Då kan någon snappa upp det och använda det i bedrägligt syfte. Om du tycker att det är osmakligt så kan jag respektera det. Detta är bara ett sätt att tala om för dig att det inte är så dramatiskt i verkligheten.

Lars-Gunnar :wink: