Anders Ason skrev:1955 fanns det en viktgräns om färdskrivare eller inte. När farsan köpt sin nya Viking fick den lasta precis under 6 ton och han behövde då inte ha färdskrivare. Mig veterligen är de analoga färdskrivarna helt OK i yrkesmässig trafik fortfarande men får inte nyinstalleras - då ska de va digitalt. Alla våra tyngre veteranlastbilar skulle också ha färdskrivare men genom ett (av alla) undantag är vi dessbättre befriade. De färdskrivare som sitter i bilar äldre än 30 år har enbart en enda uppgift - att visa hastigheten. Det behöver inte vara någon skiva i och polisen ska inte bry sig heller. Om bilen mot förmodan skulle vara en trafikbil gäller inte "veteranlagarna". En veteranlastbil kan gå i yrkesmässig trafik om det gäller egna transporter, d v s inte betjäna allmänheten mot betalning. Exempel är transporter inom företaget med varor eller som vanligt en anläggare med (mini)grävmaskin. Körtider gäller som för vanlig personbil.
Som hastigast!
Du trampar på min ömma tå, yrkesmässig trafik är aldrig "privat". En brädgård som levererar virke eller en enterprenör som kör bort massor eller flyttar sin Bobcat med en veteranregistrerad bil ägnar sig åt svartåkeri och skall straffas hårt!
Om efterlevnaden vore bättre skulle viljan att ändra veteranreglerna sannolikt vara mindre.
När det gäller analoga skrivare får de repareras vilket även omfattar utbytesskrivare.
Stina.