Färdskrivare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Färdskrivare

Inläggav Stellan » 13 maj 2009, 19:31

När kom färdskrivarna, och när blev de mer vanligt förekommande...eller rättare sagt, när blev det ett lagkrav? 1955 vet jag att de satt i en del fordon, men det var väl främst i de som gick i yrkesmässig trafik? Nu för tiden är det ju digitala förarkort som gäller, innan dess så var det ju endagsbladet...och före det veckobunten. Vad som komma skall är man lyckligt ovetande om, men utvecklingen lär väl fortskrida i allt snabbare takt även där.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Färdskrivare

Inläggav Anders Ason » 13 maj 2009, 20:01

1955 fanns det en viktgräns om färdskrivare eller inte. När farsan köpt sin nya Viking fick den lasta precis under 6 ton och han behövde då inte ha färdskrivare. Mig veterligen är de analoga färdskrivarna helt OK i yrkesmässig trafik fortfarande men får inte nyinstalleras - då ska de va digitalt. Alla våra tyngre veteranlastbilar skulle också ha färdskrivare men genom ett (av alla) undantag är vi dessbättre befriade. De färdskrivare som sitter i bilar äldre än 30 år har enbart en enda uppgift - att visa hastigheten. Det behöver inte vara någon skiva i och polisen ska inte bry sig heller. Om bilen mot förmodan skulle vara en trafikbil gäller inte "veteranlagarna". En veteranlastbil kan gå i yrkesmässig trafik om det gäller egna transporter, d v s inte betjäna allmänheten mot betalning. Exempel är transporter inom företaget med varor eller som vanligt en anläggare med (mini)grävmaskin. Körtider gäller som för vanlig personbil.

Som hastigast!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 13 maj 2009, 22:06

Jag har för mig att om man körde företagets egna produkter, så var man befriade från färdskrivare. Mejerierna, bryggerierna och andra tror jag inte hade färdskrivare förrän ganska sent.

Viktgränsen för färdskrivare fanns kvar i alla fall en bit in på -90 talet. Jag körde flygfrakt mellan Landvetter och Fornebu 1987 och -88 med en Mercedes 1320 som var nedskriven i totalvikten för att slippa färdskrivare. De här nya "minitrailarna" som säljs idag är väl en variant på det temat?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2009, 19:59

Replik till mig själv: begreppet "yrkesmässig trafik"och den något magra definitionen i inlägget kommer från den trafikpolis jag har talat med och som är en av de som sätter fast folk när de anser att det finns skäl för det. Jag refererar enbart hans utsaga, med rätt eller fel. Själv har jag inte varit yrkesverksam som förare på många herrans år. Kanske någon av er har möjlighet att förtydliga om så behövs?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Klabbe » 14 maj 2009, 20:05

Klabbe

Inläggav herrstina- » 15 maj 2009, 22:44

Anders Ason skrev:1955 fanns det en viktgräns om färdskrivare eller inte. När farsan köpt sin nya Viking fick den lasta precis under 6 ton och han behövde då inte ha färdskrivare. Mig veterligen är de analoga färdskrivarna helt OK i yrkesmässig trafik fortfarande men får inte nyinstalleras - då ska de va digitalt. Alla våra tyngre veteranlastbilar skulle också ha färdskrivare men genom ett (av alla) undantag är vi dessbättre befriade. De färdskrivare som sitter i bilar äldre än 30 år har enbart en enda uppgift - att visa hastigheten. Det behöver inte vara någon skiva i och polisen ska inte bry sig heller. Om bilen mot förmodan skulle vara en trafikbil gäller inte "veteranlagarna". En veteranlastbil kan gå i yrkesmässig trafik om det gäller egna transporter, d v s inte betjäna allmänheten mot betalning. Exempel är transporter inom företaget med varor eller som vanligt en anläggare med (mini)grävmaskin. Körtider gäller som för vanlig personbil.

Som hastigast!

Du trampar på min ömma tå, yrkesmässig trafik är aldrig "privat". En brädgård som levererar virke eller en enterprenör som kör bort massor eller flyttar sin Bobcat med en veteranregistrerad bil ägnar sig åt svartåkeri och skall straffas hårt!
Om efterlevnaden vore bättre skulle viljan att ändra veteranreglerna sannolikt vara mindre.

När det gäller analoga skrivare får de repareras vilket även omfattar utbytesskrivare.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Jörgen-N86 » 16 maj 2009, 14:58

Hej..
Om nu det har suttit en färdskrivare typ manuell ( en svart liten låda mellan säten med en spak som man kan trycka på så dunkar det till i lådan :shock: )
Jaja .. Måste den sitta kvar när man skall besikta lastbilen ( ej yrkesmässigtrafik) eller kan man strunta i den?
Jörgen-N86

Inläggav Stellan » 16 maj 2009, 18:03

Du tänker förmodligen på kilometerskattemätaren, den är knappast aktuell i någon bil idag :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav ScaniaLBS80 » 03 jun 2009, 02:01

Jörgen!
Låt kilometerskattemätaren sitta kvar. Det är kuriosa idag. Vem vet den kanske kommer till användning igen. Vi vet aldrig vad politikerna hittar på.
Det var ett djäk...a stämplande och besiktigande av mätarna på den tiden det begav sig.
ScaniaLBS80

Inläggav Jörgen-N86 » 03 jun 2009, 08:31

Ok - då ska jag montera den igen då ,den tar ju ingen plats iaf..,, :mrgreen:
Jörgen-N86

Inläggav ScaniaLBS80 » 03 jun 2009, 16:31

Jörgen!
Jag har skickat några dåliga bilder på bromsar mm. Ska försöka scanna in lite bättre i slutet av veckan.
I övrigt beträffande färdskrivaren så bör man ha papper i annars förstörs safirnålarna. Det gör ju inget om allt är rött!
ScaniaLBS80

Återgå till Allmänt Veteransnack