Bolidens malmtransporter

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bolidens malmtransporter

Inläggav Per Thomson » 09 jan 2008, 16:19

Lite histora om betydande transportutveckling som förmodligen också banat väg i förståelsen av att svensk basindustri behöver bärkraftig infrastruktur.

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Fredrik Klint » 09 jan 2008, 19:57

Mycket intressant!
Kul med bilder på udda lastbilar av större modell i Sverige. Någon som vet reg-nr på AEC:n och Internationalen?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 jan 2008, 20:38

Fredrik Klint skrev:Mycket intressant!
Kul med bilder på udda lastbilar av större modell i Sverige. Någon som vet reg-nr på AEC:n och Internationalen?


Ja Du Fredrik - tänk att bygga bärgare på en sådan! Ang registrering - var verkligen den bilen registrerad när den gick på "egen väg"?

I boken "International lastbilar i Sverige" finns fö en äldre bild på ekipaget då bilen var ny (på bilden i länken ser den lite använd ut) och där är den rödskyltad med nr AC1429 som iofs inte säger så mck. Men fick man verkligen en rödskylt om vagnen i fråga inte skulle registreras?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2008, 22:41

Sidan har kompletterats med en ny bild, egentligen en omslagsbild från tidningen MIL 1967 visande en Scania-Vabis LT76 38 S Tridem !!!
Svårt att se att det är tridem dock. 260 hk motor (fanns egentligen inte 67) samt framaxel av krafitgare dimension, se breddade skärmar.

Det syns dock dåligt att det är tridem, tridemaxeln satt monterad efter LT-boggin. Reg nr AC 2049

Bosse Norvinge skickade bilden, Leif Svärd står för uppgifterna. Det aktuella numret av tidningen förtäljer faktiskt inget om den mystiska bilen. Det var ju visst hemlighetsmakeri med experimentbilar men den som är observant måste ändå ha undrat.

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Tridem 76:a

Inläggav Kjell T » 28 jan 2008, 23:50

De många axlarna på 76:an förbryllade mig då 1967 när min far kom hem med tidningen åt mig. Axlarna har "förblindat" mig så att jag inte ens upptäckt att framskärmarna är breddade, fastän jag tittat på bilden många gånger sedan dess. Intressant bil.
Kjell T
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2008, 23:55

admin skrev:Sidan har kompletterats med en ny bild, egentligen en omslagsbild från tidningen MIL 1967 visande en Scania-Vabis LT76 38 S Tridem !!!
Svårt att se att det är tridem dock. 260 hk motor (fanns egentligen inte 67) samt framaxel av krafitgare dimension, se breddade skärmar.

Det syns dock dåligt att det är tridem, tridemaxeln satt monterad efter LT-boggin. Reg nr AC 2049

Bosse Norvinge skickade bilden, Leif Svärd står för uppgifterna. Det aktuella numret av tidningen förtäljer faktiskt inget om den mystiska bilen. Det var ju visst hemlighetsmakeri med experimentbilar men den som är observant måste ändå ha undrat.

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765


Jag har kopierat av bilden och klistrat in den i Word och förstorat upp bilden till 500% och för mig ser Regnr ut som AC 2969. Även bilen ser inte ut att ha tridem. Det är lite suddigt men jag ser bara 2 stänkskärmar. Den borde väl ha 3?

När man ser bilen längre bort så är det en boggiebil. Varför var den inte tridem också om det nu stämmer. Men som alltid, vid förstorning från ett suddigt papper så kan se annorlunda ut.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2008, 00:06

Håller med om att det syns dåligt att det är tridem, skall be Bosse skanna en bättre bild. Jag kan tänka mig att tidningen inte fick visa det för tydligt. Men du ser i alla fall att skärmarna är breddade. Bilen har en helt annan framaxel än standard. De experimenterade med att ha högre totalvikt med endast en trailer. Det "bakre" ekipaget med trailer + släp har inte tre-axliga boggier ej heller annan framaxel samt mindre lastkorgar. Jag skall be uppgiftslämnare kolla reg numret.

Volvoekipaget däremot har samma lastkorg som för den aktuella 76:an som vi diskuterar. Volvo ekipaget har två korgar av den stora typen men så har det ju också en extra motor.
Senast redigerad av Per Thomson 29 jan 2008, 00:17, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 00:13

Jag har förstorat upp bilderna och ser att den Scania Vabis som står först har reg. AC 5867.

Volvo Tip Top har reg. BYD 593 vilket skulle vara efter registreringsomläggningen. Annars skulle den ha haft AC som första bokstav.

På tal om bilarna behövde registeringsnummer då de körde på en av Boliden byggda vägar. Nu är det så att dessa bilar ev. gick till Rönnskärs smältverk utan för Skellefteå och då måste de färdas på allmänna vägar genom Skellefteå och ut på E4 en kilometer eller så sedan svänga av till höger för vidare färd.

jag har en tjock bok om Boliden och Rönnskär men den är tyvärr utlånad och är 40 mil hemifrån. Det är 6 olika böcker och tack vare dessa diskussioner kom jag ihåg dem. Hade alldeles glömt bort dom.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 00:18

Har boken Skellefteå 150 år och där fann jag lite skriverier om på Boliden på trettiotalet. Bland bilderna ser man en dåtidens personbil med släp lastad med malm som den körde till smältverket.

Huga så primitivt och lite dom fick med sig. Det är full sommar och bilen har inget tak bara vindruta.

Lars-Gunnar :roll:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2008, 00:27

Tror inte det var någon av dessa bilar som gick till Rönnskärsverken, transporterna mellan Boliden och Rönnskär skedde med järnväg.

Däremot gick dessa bilar till stor del på allmänna vägar men med dispens. Det fanns många gruvor som levererade malmen till det centrala anrikningsverket i Boliden. Jag provade 100-tonnaren själv med fullt lass mellan en närbelägen gruva och Boliden. Det var på allmänn väg. Inget axeltryck fick dock överstiga 8,5 ton.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2008, 22:46

Lars-Gunnar skrev:Jag har förstorat upp bilderna och ser att den Scania Vabis som står först har reg. AC 5867.
. . .

jag har en tjock bok om Boliden och Rönnskär men den är tyvärr utlånad och är 40 mil hemifrån. Det är 6 olika böcker och tack vare dessa diskussioner kom jag ihåg dem. Hade alldeles glömt bort dom.

Lars-Gunnar :D


Kolla böckerna när du får möjlighet. "Boliden 50 år" har jag själv.

Kolla också länken en gång till, där finns nu en förstoring så regnumret framgår tydligt. Troligtvis är nog bilden manipulerad lite så att det inte skall framgå att det är en tridem. Tridem-axeln samt den större framaxeln var nog något som Boliden byggde om själva. Med 8,5 ton på samtliga axlar (även fram) blev bruttovikten 59,5 ton efter tillämpning av dispensen samt hastigheten 70 km/t mot 40 km/t för för ekipagen med trailer + släp.
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 23:58

Admin!

Så vitt jag minns så fanns inte dessa fordon med. Den jag tror Volvon med extramotor var med plus den IH som vi sett men taget långt bort så det inte gick att avgöra vilket märke det var men jag förstod redan då att det var en Amerikansk bil.

Då jag kollade fotot tittade jag på vad som fanns framför drivaxeln då jag tänkte det var ett sådant arrangemang. När du nu säger att det var en bakmonterad axel så måste det ju vara rätt men svårt att se ändå. Man kan ju tänka sig att det var ett en tridemlastbil med tridemtrailer som tillät mycket större nyttolast som du så riktigt påpekar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 15:41

Per Thomson skrev:Tror inte det var någon av dessa bilar som gick till Rönnskärsverken, transporterna mellan Boliden och Rönnskär skedde med järnväg.

Däremot gick dessa bilar till stor del på allmänna vägar men med dispens. Det fanns många gruvor som levererade malmen till det centrala anrikningsverket i Boliden. Jag provade 100-tonnaren själv med fullt lass mellan en närbelägen gruva och Boliden. Det var på allmänn väg. Inget axeltryck fick dock överstiga 8,5 ton.


Sov visst när detta inlägg kom :wink:

Tågtransporterna från Boliden till Rönnskär upphörde troligen i slutet på 6-talet. Det finns inga spår kvar. allt är upprivet liksom en stor del av gamla linnbanan. Jag vet då jag har kört i trakterna. Däremot på 50 talet och fram till nedläggningen av banan körde de med tåg så du har inte helt fel.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2008, 23:07

Du har så rätt Lars-Gunnar, fick detta i ett mail idag:

Boliden upphörde med järnvägstransporterna i början av 90 talet om jag
minns rätt. Vi hade ett eget järnvägspår mellan Boliden och Slind (station
på banan Bastuträsk till Rönnskär).

Volymerna gick ner när vi upphörde med kisleveranserna till Helsingborg. Vi
stängde också linbanan mellen Kristineberg och Boliden under samma
tidsperiod av samma skäl. Det blev billigare med lastbil.

Sligen transporteras idag med sidotippande dispensfordon med 72 tons
totalvikt och ca. 50 tons netto last.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Thomas Almen » 28 feb 2008, 22:08

Kommer att tänka på en historia om linbanan mellan Kristineberg och Boliden. Ett TV-program för många år sen handlade om linbanans historia, och då berättades följande, som lär vara sant. Linbanan gick dygnet runt, året runt, utom en helg, då service och underhåll gjordes. Vill minnas att det var midsommarhelgen man slog stopp. Nåväl, en anställd i Kristineberg hade kommit på ett fiffigt sätt att ta sig ner till Boliden, där föremålet för hans ömma låga fanns. När skiftet var slut skulle han, provianterad med en kvarting brännvin, hoppa i en av korgarna, för gratis transport. Han skulle nog valt en annan helg bara. När korgen befinner sig över Skellefte älv, stannar banan... Det var väl för långt ner till vattnet för att ens överväga ett hopp, så han hoppades väl till en början på ett tillfälligt strömavbrott. Två, eller tre dygn senare fick han fast mark under fötterna igen, så han överlevde fångenskapen i alla fall. Man får hoppas det var lite näring i spriten i vart fall.
Thomas Almen
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron