Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
herrstina- skrev:Lämlåset heter Tico, de används fortfarande
Fjädrar: radialstag
Hjul: Valfritt Scania Eller Volvofattning
Flak: inramas
Lämmar:11/4"
Jag tror det var vad som saknas.
260 hästar kom inte förrän 1966 i 76:an, förmodligen för att matcha 88:ans 250.
Lite intressant att man redan så tidigt kallade Scania-Vabis för bara SCANIA aven i "facklitteratur"
Stina.
Lars-Gunnar skrev:Mina herrar!
Här kommer ett klargörande. De släp som är avbildade gjordes av Hilding Carlssons Mekaniska verkstad. Det är HC-släpet helt enkelt. Det var ett sådant F3-släp med bankar som min far kom hem med och på bakskärmarnas stänkskydd stod det HC och det var rundade plåtar runt om. Ett gediget släp som sedan byggdes om till flisskäppa.
Släpet heter inte Stornorrfors utan det är en ort. Någon som har hört talas om Stornorrfors kraftverk? Fabriken heter "AB Släpfordon" och de gjorde som sagt HC-släpen.
Hur vet jag detta. Jo jag har sett denna verkstads likhet med den på länken här: http://www.123minsida.se/stefanohn/14072644
Lars-Gunnar
Aha, det var som jag misstänkte. HC blev förmodligen A-Trans senare. Sent 80-tal var jag till Stornorrfors och hämtade lvx-flak. Vad firman hette minns jag inte, men dom gjorde även andra lastbilsarbeten vet jag, bl.a hydraulluckor till kassettbilar.Muk skrev:Jag tror inte att AB Släpfordon och HC släp är samma företag. I telefonkatalogen för Umeå 1967 kan man läsa att AB Släpfordon håller till i Norrfors precis som broschyren visar. Hilding Carlssons mek. verkstad däremot höll till i holmsund och ägdes tydligen av Ilsbo industrier AB! I Holmsund tillverkades "tunga släpfordon".
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster