Väl barkat timmer.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Väl barkat timmer.

Inläggav Bengt Dahlberg » 10 apr 2025, 18:21

bil-S-V.jpg
bil-S-V.jpg (513.46 KiB) Visad 1844 gånger

När jag ser bilden och stockarna blir jag trött i ryggen. Under jullovet 1954, 14 år gammal, barkade jag timmer. Det kändes verkligen i ryggen. Dagens 14-åringar har nog aldrig sett en barkspade.
Men bilen ser ju fin ut. Undrar vad för sorts bil som blivit kärra.
Bilden hittad på nätet.
Bengt Dahlberg

Re: Väl barkat timmer.

Inläggav Drängen » 11 apr 2025, 05:43

Fensbol, norr om Torsby i västra värmland. Det beror nog lite på vart dagens 14-åringar bor det. Mycket vacker bild.
Drängen

Inläggav Anders Ason » 11 apr 2025, 07:25

Och en fordonskombination som helt försvunnit. Kan man tro att bästa stunden inföll när föraren och "massäcken" satte sig i hytten, öppnade paketen med mackor med stekt ägg inlindade i frasigt smörgåspapper, öppnade flaskan med patentkork med tjock mjölk?
Kaffet i den räfflade termosen med glasbehållare. Det var redan varmt i hytten då motorn varit i gång under hela lastningen. Sedan bar det i sta´.

En del av min värld också under uppväxten, men inte med timmer utan med meterved - det allra vanligaste värmebränslet. Var dock för liten för att få köra, det kom se´n.

Barndomsminnen är de stora och häftiga timmerbilarna med mast och dess stag - landsvägens skepp. En detalj som aldrig förbleknat, det tandade hjulet bak med "hasp" till boggilyften för den manuella lyften av stödaxeln.

En och annan hade fortfarande gengasaggregatet kvar även om det inte användes.
Min fars första egna bil en treaxlad ,en Volvo var utrustad för gengas. När han köpte den var aggregatet borta men det lagade hålet fanns i flaket. Med gengas orkade den dåligt i backarna så då togs boggin bort. Vill minnas att bilen var byggd 1943, d v s tillverkad mitt i ett brinnande krig.

Bilen byttes till en ny äkta Viking 1955.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 13 apr 2025, 21:34

Undrar vad för sorts bil som blivit kärra

Kanske en International. Axeln med hjul ser rätt så kraftig ut så förmodligen kommer den från någon bil i tidsparitet med Scania:n på bilden, kanske en krockad International. Navet verkar inte kunna vara varken Scania eller Volvo.

Principen med att ha lasten 'bryggad' över till kärran kräver att bilens banke kan vrida sig och helst också att någon av bankarna kan röra sig i längdled något vid tvära svängar. Jag misstänker att det senare struntade man i och stockarna tvingades glida mot stackarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack