Dubbel eller singel ?

Hej !
Jag har följt forumet i flera år. Det är en sällsynt trevlig ton här och att få ta del av medlemmarnas kunskaper och erfarenheter- bara så roligt !
Nåväl, nu hoppas jag få ta del av era kunskaper !
Jag har en gammal Scania buss (B8053135) från 1969 - ombyggd sedan länge- med en totalvikt på 10ton, axeltryck bak max 6 ton.
Jag leker med tanken att ersätta dubbelmonterade 10,00 x20 med singelmonterade 385/65 x 22,5 .
Varför då kan man fråga sig ?
1: lägre ofjädrad vikt som borde minska stötig gång .(normalt c:a 8 ton totalvikt vid färd)
2: mindre tröghetsmoment som borde underlätta acceleration o inbromsning
3: mindre rullmotstånd (mindre bränsleförbrukning)
Vad kan baksidan på medaljen vara ?
Är det risk att hjullager havererar?
kan det påverka riktningsstabilitet när man kör?
Finns det andra faktorer som gör att det här kanske inte är lyckat som jag vill tro?
Dela med er av kunskap och erfarenhet !
Hälsningar Ulf
Jag har följt forumet i flera år. Det är en sällsynt trevlig ton här och att få ta del av medlemmarnas kunskaper och erfarenheter- bara så roligt !
Nåväl, nu hoppas jag få ta del av era kunskaper !
Jag har en gammal Scania buss (B8053135) från 1969 - ombyggd sedan länge- med en totalvikt på 10ton, axeltryck bak max 6 ton.
Jag leker med tanken att ersätta dubbelmonterade 10,00 x20 med singelmonterade 385/65 x 22,5 .
Varför då kan man fråga sig ?
1: lägre ofjädrad vikt som borde minska stötig gång .(normalt c:a 8 ton totalvikt vid färd)
2: mindre tröghetsmoment som borde underlätta acceleration o inbromsning
3: mindre rullmotstånd (mindre bränsleförbrukning)
Vad kan baksidan på medaljen vara ?
Är det risk att hjullager havererar?
kan det påverka riktningsstabilitet när man kör?
Finns det andra faktorer som gör att det här kanske inte är lyckat som jag vill tro?
Dela med er av kunskap och erfarenhet !
Hälsningar Ulf