Sida 1 av 1

27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 10 jan 2023, 19:01
av Per Thomson
Davids krönika gav mig inspiration att påminna om en lite annorlunda resa till Kemi i norra Finland med lite utmanande strapatser. Om någon orkar läsa, ca två sidor.
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 09:33
av Bengt Dahlberg
Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 15:17
av sverker
Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 17:03
av Bengt Dahlberg
sverker skrev:Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.


Ja, fanns ju kaj på "Torpet" (Eriksberg) och vid verket i Rytä (eller hur det stavas) vid Torneå.

Jo, jag jobbade på Torpet för länge sedan.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 18:10
av Per Thomson
Bengt Dahlberg skrev:Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.

I min text angav jag att jag inte mins varför jag var tvungen att använda järnvägsbron. Då 1966 var den belagd med plankor för det var tydligen vanligt att tunga eller höga landsvägstransporter nödgades ta järnvägsbron.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 18:16
av Per Thomson
sverker skrev:Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.

Det kan man tycka, kan ha varit att uppfylla avtalad leveranstid. Även kostsam hantering med interntransport och lyft för att få det tunga kollit ombord. Om den nu måste gå landvägen borde transporten i vart fall ha skett med en maskintrailer. Minns att jag försökte neka åtagandet.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 20 jan 2023, 18:20
av Per Thomson
Bengt Dahlberg skrev:
Ja, fanns ju kaj på "Torpet" (Eriksberg) och vid verket i Rytä (eller hur det stavas) vid Torneå.

Jo, jag jobbade på Torpet för länge sedan.

Pannan skulle inte till Torneå, destinationen var Kemi (Neste).

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 21 jan 2023, 00:47
av Noxcania
Jag har både haft & jobbat på andra bogserbåtar & dragit pråmar & varit med när dom lastat på stora grejjor & finner det underligt att det inte kunnat gå via vattenvägen. Kan de ha vart nå'n annan førklaring tro..?

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 21 jan 2023, 05:55
av Bushido
Orkade absolut läsa, fantastisk historia ändå oavsett huruvida det hade varit mer lämpligt med andra fraktalternativ! Har själv jobbat som lastbilsförare i det militära och har både en och två gånger råkat ut för att vissa vägar visat sig olämpliga med tanke på lastens vikt och höjd. Det har lett till spännande omvägar minst sagt...

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 24 jan 2023, 14:03
av Bengt Dahlberg
Per Thomson skrev:
Bengt Dahlberg skrev:Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.

I min text angav jag att jag inte mins varför jag var tvungen att använda järnvägsbron. Då 1966 var den belagd med plankor för det var tydligen vanligt att tunga eller höga landsvägstransporter nödgades ta järnvägsbron.


Enligt uppgift från Finland ska landsvägsbron då ha varit brandskadad.

Re: 27 ton ångpanna till Finland

InläggPostat: 24 jan 2023, 16:25
av Per Thomson
OK, tack!