27 ton ångpanna till Finland

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Per Thomson » 10 jan 2023, 19:01

Davids krönika gav mig inspiration att påminna om en lite annorlunda resa till Kemi i norra Finland med lite utmanande strapatser. Om någon orkar läsa, ca två sidor.
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Bengt Dahlberg » 20 jan 2023, 09:33

Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav sverker » 20 jan 2023, 15:17

Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Bengt Dahlberg » 20 jan 2023, 17:03

sverker skrev:Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.


Ja, fanns ju kaj på "Torpet" (Eriksberg) och vid verket i Rytä (eller hur det stavas) vid Torneå.

Jo, jag jobbade på Torpet för länge sedan.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2023, 18:10

Bengt Dahlberg skrev:Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.

I min text angav jag att jag inte mins varför jag var tvungen att använda järnvägsbron. Då 1966 var den belagd med plankor för det var tydligen vanligt att tunga eller höga landsvägstransporter nödgades ta järnvägsbron.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2023, 18:16

sverker skrev:Märkligt kan jag tycka att man inte valde att frakta den på en pråm sjövägen istället.

Det kan man tycka, kan ha varit att uppfylla avtalad leveranstid. Även kostsam hantering med interntransport och lyft för att få det tunga kollit ombord. Om den nu måste gå landvägen borde transporten i vart fall ha skett med en maskintrailer. Minns att jag försökte neka åtagandet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2023, 18:20

Bengt Dahlberg skrev:
Ja, fanns ju kaj på "Torpet" (Eriksberg) och vid verket i Rytä (eller hur det stavas) vid Torneå.

Jo, jag jobbade på Torpet för länge sedan.

Pannan skulle inte till Torneå, destinationen var Kemi (Neste).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Noxcania » 21 jan 2023, 00:47

Jag har både haft & jobbat på andra bogserbåtar & dragit pråmar & varit med när dom lastat på stora grejjor & finner det underligt att det inte kunnat gå via vattenvägen. Kan de ha vart nå'n annan førklaring tro..?
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Bushido » 21 jan 2023, 05:55

Orkade absolut läsa, fantastisk historia ändå oavsett huruvida det hade varit mer lämpligt med andra fraktalternativ! Har själv jobbat som lastbilsförare i det militära och har både en och två gånger råkat ut för att vissa vägar visat sig olämpliga med tanke på lastens vikt och höjd. Det har lett till spännande omvägar minst sagt...
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Bengt Dahlberg » 24 jan 2023, 14:03

Per Thomson skrev:
Bengt Dahlberg skrev:Nog måste du komma ihåg hur passagen över den bron skedde?

https://www.facebook.com/haparanda/vide ... 719024072/

Jag har f ö promenerat över den bron några gånger.

I min text angav jag att jag inte mins varför jag var tvungen att använda järnvägsbron. Då 1966 var den belagd med plankor för det var tydligen vanligt att tunga eller höga landsvägstransporter nödgades ta järnvägsbron.


Enligt uppgift från Finland ska landsvägsbron då ha varit brandskadad.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: 27 ton ångpanna till Finland

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2023, 16:25

OK, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster