Per Thomson skrev:Fortfarande idag kan man se rester av dessa 'reserv' -flygplatser. Bland andra en på E4 en bit norr om Värnamo. Det behövdes nog en hel del övning för att dessa skulle kunna startas upp effektivt. Jag minns flera tillfällen under sextiotalet då övningar pågick och trafiken, då ganska måttlig, fick ledas om till andra vägar. Idag är inga av dessa fält användbara då de har förfallit.
1961 var det år jag tog körkort, i januari året efter blev det trafikkort. Gymnasieplanerna lades på hyllan, så blev det lumpen.
Fältet norr om Värnamo är väl Klevshult? Det fältet måste vara ett av de nyare som kom på plats nån gång under 80-talet när den nya vägen byggdes. Märkligt nog rev man upp flygfältet när vägen senare blev motorväg. En bit in i skogen österut finns där dock en landningsbana i brukbart skick som är hopkopplad med Hagshults flygplats så man har banor i olika väderstreck.
I somras upptäckte jag ett övergivet flygfält på en bergstopp vis Stalon som ligger en bit in på Vildmarksvägen från Vilhelmina, det anlades under kriget för att mota Adolf om han fick tanken att komma objuden från Norge. Tyvärr är det fältet inte i skick så man kan använda det idag, men skulle ganska enkelt kunna iordningställas.
Stina.