norrlandsväxel

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

norrlandsväxel

Inläggav Dinne » 05 nov 2008, 17:05

Hur funkar norrlandsväxeln?
Är det som en split eller som jag använt den ,som på en traktor hög och lågväxel :?:
Ursäkta en dålig fråga! :oops:
Är det någon på forumet som har en f85,och kanske någon bild på den?
För övrigt går det bra och har varit ute några svängar,kul,kul,kul. :lol:
Dinne

Re: norrlandsväxel

Inläggav Stellan » 05 nov 2008, 17:55

Norrlandsväxeln är egentligen en tvåväxlad bakaxel som växlas med en elmotor, och den fungerar ungefär som hög- och lågväxel.

Ett par bilder på en F85 från VSS (Scan idag) egen bilverkstad i Uddevalla 1970. Notera att den inte har någon bakgavellyft trots att den bara körde tungt gods.
VSS Uddevalla-02b 1970.JPG
VSS Uddevalla-02b 1970.JPG (158.73 KiB) Visad 20694 gånger
VSS Uddevalla-03b 1970.JPG
VSS Uddevalla-03b 1970.JPG (171.4 KiB) Visad 20693 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Kjell T » 05 nov 2008, 18:25

Norrladsväxel är mera som en "range". En splitväxel sitter direkt på växellådans indående axel. En range däremot på utgående axeln eller som på Scania-Vabis mfl på kardanaxeln, mellan växellådan och bakaxeln.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 05 nov 2008, 20:35

Så här är det: Volvo använde under många år en tvåväxlad differential som manövrerades genom en elmotor inne i bakaxeln.
Den delade varje växel i en hög och en låg, alltså en form av splitväxel. Den modellen kallades "norrlandsväxel".
Systemet fanns på alla storlekar och även i bussar, längst användes det troligen i B 58 chassier.
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.
Fordon med den här konstruktionen hade också en elväxel på hastighetsmätarviren som såg till att hastighetsmätaren hängde med när det växlades.
För att undvika oväsen och tragiska incidenter krävde det här en speciell körteknik.

Scania-Vabis hade under en period ungefär samma lösning fast där växlades med luft.

Range växel är som regel en planet växel i v-lådans bakre del, genom rangen kan man använda v-lådans växlar två gånger. När man gått genom lådans register läggs hög rangen i och man börjar om på lägsta växeln, därigenom dubblas antalet växlar.

Tillsatslådan som satt i ramen på Scania-Vabis 75 och tidiga 76,or och möjligen på vissa sena Regenter var i funktionen samma som split och norrlandsväxel, den delade altså varje växel i två.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 05 nov 2008, 22:19

herrstina- skrev:Så här är det: Volvo använde under många år en tvåväxlad differential som manövrerades genom en elmotor inne i bakaxeln.
Den delade varje växel i en hög och en låg, alltså en form av splitväxel. Den modellen kallades "norrlandsväxel".
Systemet fanns på alla storlekar och även i bussar, längst användes det troligen i B 58 chassier.
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.
Fordon med den här konstruktionen hade också en elväxel på hastighetsmätarviren som såg till att hastighetsmätaren hängde med när det växlades.
För att undvika oväsen och tragiska incidenter krävde det här en speciell körteknik.
...
Stina.

Japp, känner väl igen allt detta från farsans Viking -55. På den tiden var det kilometerskatt och den växel du nämner var ett utmärkt ställe för att koppla loss driv-vajern till hastighetsmätaren (vägmätaren!) Ett välkänt trick hos dåtidens åkare.

Själv hade jag svart bälte i att dra denna knapp på växelspaken upp eller ned och utföra de mest vidunderliga växlingar medelst kopplingen och då stundtals i kombination med den vanliga lådan. En liten sport var även att växla den vanliga lådan utan att använda kopplingen! Hade ju kört en del osynkat så det var ju lite extra när det ibland blev långtråkigt i bilen. Bör väl tillägga också att denna Norrlandsväxel aldrig var trasig, däremot var den vanliga lådan behäftad med ett fabriksfel - ett vinande ljud på femman (sedan den var ny). Växel-lägena som var unika ställde till med förtret för nybörjare!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 05 nov 2008, 23:16

Jag har en f.d brandbil från -69 med denna förnämliga norrlandsväxel som funkar aldeles utmärkt, trots det är jag mycket återhållsam med att använda den eftersom tillgången på reservdelar är starkt begränsad. Olastad kan man ju utan problem köra bilen med enbart huvudväxlarna, sen har man ju norrlandsapparaten för att glänsa.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 11 nov 2008, 09:00

Herrstina- skrev:
Tillsatslådan som satt i ramen på Scania-Vabis 75 och tidiga 76,or och möjligen på vissa sena Regenter var i funktionen samma som split och norrlandsväxel, den delade altså varje växel i två.

Det är inte bara Regenter och "nyare" Scanior som kan ha denna tillsatsväxellåda.
Min 2L12 tillverkad 1948 samt min L5146 tillverkad 1953 är också försedda med en tillsatsväxellåda, artikelnummer 48175 enligt leveranshandlingarna från tiden.
Tillsatslådan sitter i ramen strax bakom hytten. Båda mina bilar har ett förflutet från Norrbotten så det är kanske inte för inte som man ofta benämner dessa tillsatsväxellådor för Norrlandsväxlar.
På skissen nedan ser ni hur den ser ut.

Scania-Vabis Tillsatsväxellåda 48175-LR.JPG
Scania-Vabis Tillsatsväxellåda 48175-LR.JPG (167.73 KiB) Visad 20363 gånger

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 11 nov 2008, 10:22

Jag var lite osäker huruvida den rammonterade tillsatslådan fanns på Regenterna, den var tydligen ännu äldre än så. Men det som i folkmun kallades norrlandsväxel var Volvos tvåväxlade bakaxel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 11 nov 2008, 17:20

Jo Carl-Erik, jag håller med, en "norrlandsväxel" är monterad i bakaxeln. Vi hade en Scania-Vabis L55 med norrlandsväxel. L55:an tror jag inte kunde fås med tillsatslåda och syftet med L55:an var nog att värva "Viking"-folk. Norrlandsväxeln var antagligen en både billigare och lättare lösning jämfört med en tillsatslåda men säkert inte lika stark.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 11 nov 2008, 19:32

Men är det någon som vet varför det kallades just för norrlansväxel? Kanske för att allting går hälften så fort här ? :lol: :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav arnfinn » 11 nov 2008, 20:31

BURTRÄSKARN skrev:Men är det någon som vet varför det kallades just för norrlansväxel? Kanske för att allting går hälften så fort här ? :lol: :lol:

Har et svakt minne om at det er behandlet tidligere her på forumet. Det var vel da konkludert med at utbredelsen var relativt sett mye større i nord og at det var derfor smeknavnet kom.

Stina skrev:

Min Bedford har Eaton med denne konstruksjonen og den har i alle fall vært et vanlig tilbehør på Bedford siden sent -60 tall. Bedford var jo veldig primitive på växelsiden. Min har 5 gir. Faderns gamle 8,7 tonns -68'a hadde 4 gir + "norrlandsväxel" eller 2-speed-aksel som er den vanlige benevnelsen i Norge.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Återgå till Allmänt Veteransnack