Linköpingbilder

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Linköpingbilder

Inläggav Bo Abrahamsson » 26 nov 2009, 23:00

Anders Ason skrev:
Bo Abrahamsson skrev:Har en rundnos L223Zx årsmodell -54 tipp+kran (Forslund) motor ED90 Flodahytt
Hälsningar Bosse.

Känner till en åkare som hade en sådan bil, var väl början-mitten av 50-talet. Den var ganska skraltig och det var ofta fel på den. Kan väl möjligen bero på att överlass var lika med normallass och att bilen var "trimmad". Han hade skruvat upp pumpen rejält och menade att effekten på motorn ökat i samma grad. Det omgivningen noterade dock var att den orkade ungefär som vanligt men att det rök något våldsamt om bilen. Denne åkare gjorde ett outplånligt intryck på mig av två skäl till - han var en väldigt hyvens kille och han hade en bit av ena tummen avsågad, vilket han gärna visade oss barn! Eftersom det var före actionfilmerna och dataspelen tyckte vi det var häftigt.

Försökte få fatt i honom för något år sedan men han var var då avliden sedan några år tillbaka.

Din bil Bo, tycker jag själv tillhör en av de intressanta Volvomodellerna och just ju håller jag på med en bok om deras lastbilshistoria. Vore roligt om du fick till den.

Var fanns den åkaren Anders, var någon från norra H län eller?
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2009, 09:53

Verner Sjögren, Västervik - ansluten till LBC - Lastbilscentralen Västervik/Gamleby. Någon gång när jag får tid ska besöka dem och be att få titta i deras arkiv. Farsan (B.A.) var med i styrelsen under flera år.

En vägmästare/ingenjör/kalkylator Nilsson, jobbade länge på LBC och jag var stundtals sk pinnpojke vid mätningar. M hänsyn till vad jag tror om hans ålder så kan han vara i livet fortfarande. Sökte på honom någon gång men utan träff. Han körde en äkta SAAB Monte Carlo Rally, vilket var en häftig bil på den tiden.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Abrahamsson » 27 nov 2009, 21:52

Tack för svaret Anders, tyvärr ingen namn jag minns.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav swedishbrasscar » 29 dec 2009, 21:32

Visst har denna körts på "veteranrally", jag åtminstone sett den på ett MHS-rally i Taxinge, tror det var 1990 så det var ju ett tag sen... :wink:

Lars-Gunnar skrev:Denna bil,har varit fotograferad i någon av Volvos jubileumsböcker men jag tror inte den har varit med i något rally. Jag har i alla fall inte sett något foto på denna klenod i "levande livet".

I vilket län finns denna bil?

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack