Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 22:36

admin skrev:Hyttfabrikat, bilderna 3 och 5:
Förmodligen "Billönberg"
Tror att de tillverkades i Örnsköldsvik. Eller var det "Lönnbergshytten" som tillverkades där?

OBS släpet på bild 5. Det här kan vara en bil som tillhör Stora Kopparberg och har ett släp med styrning även av bakaxeln.
Mycket trevliga bilder! Här framgår tydligt transpotteknikens utveckling. Bruttovikter och fordonslängder på 60-talet kom upp till nivåer som i vissa fall överträffade dagens normer.


Nej det kan det inte vara. Alla bilder är tagna i Västernorrland med omnejd.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 22:39

Kjell T skrev:Lönnbergs hytten torde vara tillverkad i Hudiksvall efter vad jag förstått.


Hytttillverkare

Det fanns under 30 och hela 40-talet flera olika hyttilverkare. Några av dessa var Åtvidabergshytten, Kattarpshytten, BeGe-hytten, HC-hytten och Olofströmshytten.

Åtvidabergshytten kännetecknades av runda former, rund framruta och snedda sidorutor. De var lägre i framkant och sluttade uppåt.

På långnos-mjölkbilen sitter en Åtvidabergshytt. Finns i ett annat träd.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2008, 22:58

Lars-Gunnar skrev:
admin skrev:Hyttfabrikat, bilderna 3 och 5:
Förmodligen "Billönberg"
Tror att de tillverkades i Örnsköldsvik. Eller var det "Lönnbergshytten" som tillverkades där?

OBS släpet på bild 5. Det här kan vara en bil som tillhör Stora Kopparberg och har ett släp med styrning även av bakaxeln.
Mycket trevliga bilder! Här framgår tydligt transpotteknikens utveckling. Bruttovikter och fordonslängder på 60-talet kom upp till nivåer som i vissa fall överträffade dagens normer.


Nej det kan det inte vara. Alla bilder är tagna i Västernorrland med omnejd.

Lars-Gunnar :wink:


Du har rätt Lars-Gunnar, Bergslaget hade ingen Y-bil har jag fått veta av en sakkunnig. I sammanhanget fick jag också veta att även SCA hade släpvagnar av den typ som styrde på både fram och bakaxeln. "Bergslaget" använde också "Lönnbergshytten" (=Billönnberg) som mycket riktigt tillverkades i Hudiksvall som Kjell T påpekade. Dörren verkar nästan identisk med en Be-Ge men man kan se i hyttens bakhörn att den skiljer sig från en Be-Ge. Tanken infinner sig att transportcheferna på SCA och Bergslaget möjligen hade visst samarbete.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 16:11

Bild

Foto 1
Scania Vabis typ 3245 100 HK år 1930

Bild

Foto 2
Scania Vabis L 63 år 1951 Från Västerbottens inland en vacker mars dag

Bild

Lars-Gunnar :D

Scania LS140 år 1976
Senast redigerad av Lars-Gunnar 02 feb 2008, 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Inläggav arnfinn » 01 feb 2008, 16:20

Lars-Gunnar skrev:Bild

Scania Vabis typ 3245 100 HK år 1930

Lars-Gunnar :D

Scania LS140 år 1976


Ganske tøft at det fanns 100 hk allerede i 1930 8)
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2008, 21:12

Lars-Gunnar skrev:Bild

Foto 1
Scania Vabis typ 3245 100 HK år 1930 . .

Lars-Gunnar :D


    Vilka timmerbilar! Den första ger ett starkt habegär, tänk om den finns kvar och är till salu? (har skickat iväg föraren på rast och lagt på lite patina!)

    Bild
Senast redigerad av Anders Ason 01 feb 2008, 23:21, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Per Thomson » 01 feb 2008, 21:51

Han som stod bakom drivhjulet då?
Jag kunde inte låta bli att rysa då jag insåg att topp-kättingarna var lossade, höll stakarna eller krossades han :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Anders Ason » 02 feb 2008, 11:37

Per Thomson skrev:Han som stod bakom drivhjulet då?
Jag kunde inte låta bli att rysa då jag insåg att topp-kättingarna var lossade, höll stakarna eller krossades han :?:



    Hmm.. vilken gubbe var det du menade?

    Bild


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2008, 19:08

Va :!: :?: Blev han förvandlad till ett boggihjul :o
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Stefan-W » 28 jul 2009, 21:00

Kjell,
jeg har en Forslund lyftkran på min Austin-lastbil. Det er en model F 300 ZX - ca. årgang 1960.

Du kan se den på www.austinmuseum.dk/FFG440.html

hilsen
Stefan - Samsø
Stefan-W
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jul 2009, 01:14
Ort: Samsø - Danmark

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav S-V L44 » 20 dec 2010, 20:02

Kjell T skrev tidigare:
Är det någon som har en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co? jag är nyfiken på hur en sån kan ha sett ut. I de svenska pappren till mitt L71 vrak står det att den varit utrustad med en sån när den var registrerad i Håknäs i Nordmaling, innan den emigrerade till Finland.

Om man tittar på de två sista bilderna i denna länk http://gyljen.wordpress.com/2010/10/22/ ... -i-gyljen/ så skall man enligt uppgift se en Foco lastapparat.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Kjell T » 20 dec 2010, 21:20

Det var intressanta bilder. Hur pass allmän var månne Forslunds lastapparat?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Stellan » 20 dec 2010, 21:26

...och finns det någon bevarad i Sverige?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Ove » 22 dec 2010, 16:57

Ja Du Per våran morbror omkom under ett timmerlass i början av 30 talet hur det gick till vet jag inte men det var i samband med lossning av timmret som Han kom under lasset Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav S-V L44 » 22 dec 2010, 17:45

Ove skrev:
Ja Du Per våran morbror omkom under ett timmerlass i början av 30 talet hur det gick till vet jag inte men det var i samband med lossning av timmret som Han kom under lasset

Det var hemskt. Otäcka arbetsplatsolyckor är tack och lov mindre vanligt numera, men helt riskfritt är det ju inte ändå trots alla skydd och säkerhetsarrangemang.

Kjell T skrev:
Hur pass allmän var månne Forslunds lastapparat?

Även om det råkar stå "lastapparat" i din gamla registreringshandling så behöver det faktiskt inte innebära det vi kanske avser med lastapparat idag (främst då avsett för lastning av timmer), utan uttrycket användes också väldigt ofta för det vi numera kallar kran, hydraulkran, lastkran, etc..
Jag har sett uttrycket "lastapparat" i väldigt många registreringsbevis ifrån Malmöhus län, och bevisligen var det nog inte särskilt många lastapparater för timmer som användes här nere i södra Sverige. Benämningen för de olika hjälpanordningarna (lastapparat, kran, etc. - jag har också sett uttrycket "hydrolift" för bakgavellyft) var inte standardiserad utan det skrevs lite godtyckligt av varje enskild besiktningsman.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster