Besiktningsbefrielse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2017, 20:00

De som ska besluta om nya regler kanske borde ta sig en titt på den här tråden :!: :|
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 08 feb 2017, 23:45

Det måste poängteras att redan idag är personbilar, motorcyklar, lastbilar, bussar och släpvagnar tillverkade 1950 och tidigare befriade från obligatorisk årlig kontrollbesiktning. (Släpvagnarna är dock inte skattebefriade.)

Antalet tunga lastbilar i den här kategorin som är 67 år eller äldre är knappt 1100 fordon i dagens bilregister.

Traktorregistrerade fordon är åtminstone än så länge också befriade från årlig kontrollbesiktning, men inte skattebefriade, oavsett tillverkningsår. Hur det kommer att bli framöver är väl under utredning.

Så det kan mycket väl rulla tunga fordonsekipage som inte är kontrollbesiktigade på årsbasis redan idag på våra vägar.

Varför skulle man inte kunna flytta fram gränsen till fordon äldre än 50 år? Förutsatt att besiktning skett det senaste året så att man bara inte glad i hågen kör ut i trafik med ett fordon som stått i ett skogsparti de senaste 10-20-30 åren.

Visst, antalet berörda fordon som skulle kunna bli besiktningsbefriade kommer att öka markant.
Man kanske kan införa en frivillig och kostnadsfri årlig fordonsbesiktning för fordon som är 50 år eller äldre?
Bromsfunktionen är en av de viktigare säkerhetsaspekterna. Den kanske man kunde få kontrollerat kostnadsfritt i alla fall.

Men framöver kommer det nog att visa sig att dagens fordon efterhand aldrig kommer att uppnå 50-årsgränsen (och säkert inte 30-årsgränsen för den delen heller). Så det löser sig självt så småningom.

Jag kämpar själv med en Dodge Stealth från 1991 som jag tänkt skulle kunna bli veteran så småningom, men jag tvivlar starkt på att den kommer att uppleva sin 30-årsdag i funktionsdugligt skick. Bilen har jag ägt sedan 1994 och bara kört runt 5000 mil varav det mesta i USA. Inget bilföretag i Sverige vill i princip befatta sig med bilen idag så man blir utlämnad till inköp av reservdelar utomlands, fastän jag alltid beställde delar i USA per telefon och sedan tog hem prylarna som handbagage på flyget redan tidigare. Men reservdelar till bilen börjar bli svårfunna numera. Nyligen fick jag byta tändlägesgivaren p.g.a. alltför tidig tändning (värdefullt tips från Stina) som medförde att bilen plötsligt stannade efter någon kilometer eller mil ibland och sedan omöjliggjorde återstart inom tidsintervallet 10 minuter upp till en timma eller två.
Efter mycket sökande på internet hittades nya givare i prisklasserna från cirka 3000 kronor upp till 10000 kronor, varav de flesta låg runt 6-7000 kronor. När den beställda givaren kom så fungerade motorn perfekt igen, men då hade ett par kondensatorer i styrboxen för växellådan behagat sprängas. Reparation av kretskortet kostar några tusenlappar i Tyskland, men jag bekymras av att ett av chipsen också ser oroväckande förhöjt ut i mitten. Skulle chipset vara förstört eller på väg att expandera mer så är den styrboxen utom räddning eftersom dessa chips inte längre finns tillgängliga, eller snarare ingen kan längre programmera dem. Då får det bli en bättre begagnad styrbox på Ebay i USA, men risken att köpa grisen i säcken är då stor eftersom sprängda kondensatorer är ett vanligt fel på de tidiga modellerna. Och begagnade styrboxar är inte direkt billiga de heller. Underhållskostnaderna börjar snart bli ”astronomiska” i förhållande till körda mil eller rättare sagt mil som kan köras.

Man kanske skall lyssna på Motormännens önskemål att alla bilar äldre än 10 år skall skrotas?
http://www.aftonbladet.se/bil/article20715914.ab

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Norvinge » 09 feb 2017, 00:19

S-V L44 skrev:Man kanske skall lyssna på Motormännens önskemål att alla bilar äldre än 10 år skall skrotas?
http://www.aftonbladet.se/bil/article20715914.ab

Eller varför inte skrota alla fordon över huvud taget. Då blir det ju inga trafikoffer alls.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Noxcania » 09 feb 2017, 22:39

Ja vi har åkt mycke ner i Europa & sett många moderna bilar ståendes, vi åker oftast "veteran"bil, men nu har Sonja haft ett par modärna bilar eftersom hon tror dom e tryggare & nyss hade hon problem me ena bakbromsen så vi tänkte skaffa nytt; bilen e en -92:a Caddy & e lika solid som en ny bil i øvrigt, men bakre bromsslangar finns inte längre!
Däremot främre.
& elen ska jag inte nämna...
Så hur många 90-talare finns de kvar som funkar om 10 år...?
(Men till min -69 lillcitra som dessutom e mycke bättre snøbil kan jag få tag på ALLT! & Amazoner, finns de nå't tryggare?)
O.s.v...
Noxcania

Inläggav Kjell T » 10 feb 2017, 08:09

Svaret att det inte finns reservdelar har jag hört ofta. Delar brukar man oftast hitta. Det svåra är att hitta rätt inköpsställe. Och eftersom reservdelar inte växer på träd kan de tillverkas i de flesta fall.
Kjell T

Inläggav S-V L44 » 10 feb 2017, 16:15

Jo, tveklöst är det så, Kjell.
Den allra största akilleshälen i framtiden kommer ändå att bli elektronik.
De enskilda komponenterna kostar bara några kronor eller ören per styck, men den sammansatta färdigprogrammerade enheten kostar något helt annat.

Så här ser min ECU ut.

IMG_6701 - ECU Dodge Stealth - Styrbox - Kretskort.JPG
IMG_6701 - ECU Dodge Stealth - Styrbox - Kretskort.JPG (290.06 KiB) Visad 20127 gånger

Den sprängda kondensatorn i mitten till höger går att byta ut. Det kan jag nog t.o.m. göra på egen hand för max några tior istället för att betala 2500-4000 kronor för att skicka hela modulen på reparation till Tyskland, England, USA eller Japan, men det som oroar mig mest är chipset uppe till vänster. Bulan mitt på ser verkligen inte bra ut. En utbytt kondensator kanske kommer att få igång ECU:n trots det svullna chipset, men för hur länge?
Ett nytt chips går nog att anskaffa, men vem kan programmera det?
Det verkar som om de uppkomna problemen är typfel som uppkommit på de tidigaste modellerna av bilen, och därmed lär det inte hjälpa särskilt långsiktigt att anskaffa en liknande modul från skroten.
Kan man bygga om bilen till nyare versioner av elektronik? Jag forskar just nu i detta, och det kan finnas en möjlighet.

Det är som du skriver
..... Det svåra är att hitta rätt inköpsställe. ....
OCH dessutom ha en tjock plånbok och stort tålamod och våga ta ett beslut. Annars kan man lika gärna skrota bilen så snart som möjligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 10 feb 2017, 20:56

Hakar på en kommentar lite utanför huvudfrågan: Elektrolytkondensatorn känns igen och är tyvärr av det fabrikat som det varit mycket problem med även i datorvärlden. Har bytt ett antal i datorer (Dell) men de förekommer i många olika fabrikat. Orsaken till att de går sönder är i regel att omgivningstemperaturen är för hög. I en PC med igensatta filter, stationär eller bärbar, lever kondingarna av det fabrikatet farligt, likaså processorn och grafikkortet, d v s de som värmer mest. Om temperaturen överstiger ca 65 gr förkortas livslängden dramatiskt och i ett motorrum kan det ju bli riktigt varmt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 11 feb 2017, 10:16

Skulle det finnas en eller två styrenheter i bilarna kan det inte vara en omöjlighet att tillverka nya. Tyvärr är bilarna fullproppade med vansinnigheter och det kommer säkert att påverka användbarheten när de blir äldre. Efter vad jag sett verkar det som om vägsaltet, fukt och övriga omständigheter i Nordiska förhållanden gör att olika komponenter och givare förstörs. Även lödningar i styrenheter mm har ofta begränsad hållbarhet.
Nu är det även riktigt kända biltillverkare som har stora problem med helt mekaniska anordningar som sysselsätter märkesverkstäderna trots att bilarna inte gått så många tusen mil.
Olika anordningar som kan vara till fördel ur miljösynpunkt har jag förståelse för, men då borde det också vara konstruktioner som fungerar när bilen blir något år gammal.
Det verkar som man hellre vill öka konsumtionen än göra miljövänliga fordon.
Tillverkningen av alla komponenter i ett fordon måste ju också belasta miljön. För en bilist som inte kör så mycket måste det rimligtvis vara miljövänligare att använda en redan befintlig bil än att köpa en ny.
Men det gillas säkert inte av våra politiker som är intresserade av maximal skatteinkomst.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 11 feb 2017, 10:24

Kan nämna kort att arbetet med att reda ut vad som verkligen gäller i besiktningsfrågan pågår och det gäller bl a otydligheter mellan departement och myndighet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 12 feb 2017, 11:45

Besiktningsbefrielse existerar inte här i Finland. Alla bilar som används i normal trafik skall årligen besiktigas när de uppnått en viss ålder.
Däremot bilar som är godkända som museifordon och är av årsmodell före 1960 skall besiktigas vart fjärde år. Bilar som är museifordon årsmodell 1960 och nyare skall genomgå besiktning vartannat år.
Visa museifordon kan ha speciella nummerskyltar, men många har de nummerskyltar som de har haft tidigare. De två museifordon jag har har de ursprungliga skyltarna. En är från 50-talet och en från början av 70-talet och den senare har en "modernare" skylt. Den senare skall besiktigas vartannat år och det upplever jag som något onödigt eftersom den inte används så flitigt.
Jag har på skämt föreslagit på besiktningen att de kunde börja med självbetjäning åt folk som är inom branschen.
Kjell T

Inläggav raggarbjarne » 14 feb 2017, 06:42

Personligen blev jag glad, men det väckte onekligen vissa frågor.
Klarar folk verkligen av det här ansvaret?
Kommer det bli ännu mer aktivitet på de inkompetenta Poliser, som gör flygande besiktningar?
raggarbjarne

Inläggav Z 1578 » 14 feb 2017, 10:19

raggarbjarne skrev:Personligen blev jag glad, men det väckte onekligen vissa frågor.
Klarar folk verkligen av det här ansvaret?
Kommer det bli ännu mer aktivitet på de inkompetenta Poliser, som gör flygande besiktningar?

Som jag skrev tidigare så tror jag att det är större risk att förtroendet missbrukas på personbilssidan då det är ett mycket större antal som håller på, dessutom så upplever jag det tekniska kunnandet större hos dom som håller på med tyngre fordon, erfarenheten och intresset kommer ofta från att vara uppvuxen på en verkstad, ett åkeri el liknande. När det gäller kompetens hos besiktningsmän och bilinspektörer så finns det dom som saknar kunskap och lämplighet för sin befattning både på vägen och i besiktningshallarna.

Vad jag kan förstå av förslaget så ska bilar som har körförbud om/när detta träder i kraft besiktigas och godkännas av ett godkänt kontrollorgan innan det får brukas, sedan ska flygande inspektioner öka och personalen som utför dessa utbildas bättre. Hur det nu blir återstår att se.
Andreas
Z 1578

Inläggav heavychevy54 » 15 feb 2017, 14:53

Jag frågade på bilprovningen förra veckan
det är bara ett förslag som kommit upp,inget annat.
men det är klart att dessa diskussioner pågår ju ständigt i beslutsfattarkretsar,
vissa vill strama åt andra vill släppa efter, så käbblas det fram och tillbaks om detta
heavychevy54

Inläggav herrstina- » 15 feb 2017, 15:33

Det här är lite luddigt, vi får se vad som kommer.

http://www.expressen.se/motor/veteranbi ... -reglerna/

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Klas Pettersson » 18 feb 2017, 14:03

http://www.mhrf.se/valkomnar_besiktningsforslag

Här nämns lastbilar i alla fall , jag har läst remisserna men har inte sett att lastbilar inkluderas.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack