Det måste poängteras att redan idag är personbilar, motorcyklar, lastbilar, bussar och släpvagnar tillverkade 1950 och tidigare befriade från obligatorisk årlig kontrollbesiktning. (Släpvagnarna är dock inte skattebefriade.)
Antalet tunga lastbilar i den här kategorin som är 67 år eller äldre är knappt 1100 fordon i dagens bilregister.
Traktorregistrerade fordon är åtminstone än så länge också befriade från årlig kontrollbesiktning, men inte skattebefriade, oavsett tillverkningsår. Hur det kommer att bli framöver är väl under utredning.
Så det kan mycket väl rulla tunga fordonsekipage som inte är kontrollbesiktigade på årsbasis redan idag på våra vägar.
Varför skulle man inte kunna flytta fram gränsen till fordon äldre än 50 år? Förutsatt att besiktning skett det senaste året så att man bara inte glad i hågen kör ut i trafik med ett fordon som stått i ett skogsparti de senaste 10-20-30 åren.
Visst, antalet berörda fordon som skulle kunna bli besiktningsbefriade kommer att öka markant.
Man kanske kan införa en frivillig och kostnadsfri årlig fordonsbesiktning för fordon som är 50 år eller äldre?
Bromsfunktionen är en av de viktigare säkerhetsaspekterna. Den kanske man kunde få kontrollerat kostnadsfritt i alla fall.
Men framöver kommer det nog att visa sig att dagens fordon efterhand aldrig kommer att uppnå 50-årsgränsen (och säkert inte 30-årsgränsen för den delen heller). Så det löser sig självt så småningom.
Jag kämpar själv med en Dodge Stealth från 1991 som jag tänkt skulle kunna bli veteran så småningom, men jag tvivlar starkt på att den kommer att uppleva sin 30-årsdag i funktionsdugligt skick. Bilen har jag ägt sedan 1994 och bara kört runt 5000 mil varav det mesta i USA. Inget bilföretag i Sverige vill i princip befatta sig med bilen idag så man blir utlämnad till inköp av reservdelar utomlands, fastän jag alltid beställde delar i USA per telefon och sedan tog hem prylarna som handbagage på flyget redan tidigare. Men reservdelar till bilen börjar bli svårfunna numera. Nyligen fick jag byta tändlägesgivaren p.g.a. alltför tidig tändning (värdefullt tips från Stina) som medförde att bilen plötsligt stannade efter någon kilometer eller mil ibland och sedan omöjliggjorde återstart inom tidsintervallet 10 minuter upp till en timma eller två.
Efter mycket sökande på internet hittades nya givare i prisklasserna från cirka 3000 kronor upp till 10000 kronor, varav de flesta låg runt 6-7000 kronor. När den beställda givaren kom så fungerade motorn perfekt igen, men då hade ett par kondensatorer i styrboxen för växellådan behagat sprängas. Reparation av kretskortet kostar några tusenlappar i Tyskland, men jag bekymras av att ett av chipsen också ser oroväckande förhöjt ut i mitten. Skulle chipset vara förstört eller på väg att expandera mer så är den styrboxen utom räddning eftersom dessa chips inte längre finns tillgängliga, eller snarare ingen kan längre programmera dem. Då får det bli en bättre begagnad styrbox på Ebay i USA, men risken att köpa grisen i säcken är då stor eftersom sprängda kondensatorer är ett vanligt fel på de tidiga modellerna. Och begagnade styrboxar är inte direkt billiga de heller. Underhållskostnaderna börjar snart bli ”astronomiska” i förhållande till körda mil eller rättare sagt mil som kan köras.
Man kanske skall lyssna på Motormännens önskemål att alla bilar äldre än 10 år skall skrotas?
http://www.aftonbladet.se/bil/article20715914.ab // Kjell N