Försäkringsbolag ?????

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Försäkringsbolag ?????

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2015, 22:40

Jo, men du Stina har vart till Vinstra som längst norrut?. Skulle jag lyckas återvända dit min vagga stått, och vill bevista Pärlrallyt eller vad det kan tänkas heta i framtiden, så gör jag av med runt 300 mil bara på den utflykten. Vill man vara aktiv bör man kanske bo lite mer söderut.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 24 dec 2015, 11:12

Så är det ju, men jag tror inte man kör jättemycket varje år av olika anledningar. Försökringsbolagen verkar inte vara så superkinkiga med den här sortens bilar heller, kör man 200 ett år så kan man köra 800 nästa, bara snittet inte hamnar över de där 500.

Jag vill inte gå in på premier men alla små veteranbilar jag har är försäkrade genom MHRF, de stora bilarna är försäkrade genom TH där dom är försäkrade utan några begränsningar.
Jag blir lite konfunderad när jag läser att TH inte har någon särskild veteranförsäkring, jag har nämligen flera sådana.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2015, 11:18

Låter märkligt, med tanke på att TH i stort sett var åkarnas eget bolag i många år. Verkar skilja en del på försäljare mellan distrikten oxå. Somliga dukar upp hela smörgåsbordet, andra tar genaste vägen, utan speciell omtanke om kunden.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 24 dec 2015, 11:57

Efter en ganska stor utredning jag själv gjorde för några år sedan kom jag fram till att Trygg-Hansa (T-H) var det enda alternativet. Innehållsmässigt och ekonomiskt. De s k veteranförsäkringarna innehåller alldeles för många begränsningar (för att passa mig), vilket många tyckas strunta i för problemen uppstår ju inte förrän det händer något. Det kan handla om dubbla lås, förvaring i låst garage när det inte används, får inte användas till annat än veterankörning= i princip inget som helst lass, inte ens ett lass gårdsgrus till den egna villan. Inte heller studentkörningar då sådant ansvar inte ingår. Fordonet får inte avvika mot originalet, övningskörning är inte tillåten och fordonet får inte lånas ut, ja listan kan bli lång. I mitt fall ville grabben övningsköra, har inget garage med lås, vill kunna ta hem ett lass gårdsgrus, vill ha ett ansvar som även gäller lastad bil o s v. Veteranförsäkringen går inte heller att "ställa av och på". Efter ett antal förfrågningar hos T-H om en veteranförsäkring så har jag fått samma svar - de har ingen. Länsförsäkringar har det inte heller där jag har alla de andra fordonen försäkrade.

Inget annat bolag kunde matcha T-H men genom att välja lägsta milklassen 500 mil/år blev ändå premien vettig och 500 mil räcker långt om man bor en bit ner i landet. (har inte någon gång kommit upp i det när bilen var igång). T-Hs försäkring går att ställa av/på under vintern då en sådan bil i regel inte används och då kan man också välja ett högre miltal beroende på var man bor.

Jag pratar enbart om trafikförsäkringen här och inte hel eller halv. Där vinner veteranförsäkringen med hästlängder om man är beredd att ta begränsningarna enl. ovan plus ett antal foton som krävs m m.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 24 dec 2015, 12:12

När vi ändå pratar försäkringar. Det kanske är många som inte känner till att i princip ska alla körbara fordon vara försäkrade enligt lag. Det spelar ingen roll om de är reggade eller inte, inte heller om de enbart körs på egen mark. Ursprungligen omfattade det även åkgräsklippare (händer en del med dem) men de är nu undantagna och omfattas i regel av villa/hem. förs.

Traktorer, hjullastare, bandschaktare, hobbygrävmaskiner "you name it" ska vara försäkrade. Min egen MF35 som jag inte kört i många år har jag ställt av och den används inte så den försäkringen är avslutad. Hjullastaren som är oreggad på 8 ton är från första början försäkrad enligt reglerna. Det är en ansvarsförsäkring, ingen trafikförsäkring om oreggat, man måste ha och är inte särskild dyr, men kan nog vara värd sina pengar om något händer.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 24 dec 2015, 12:23

Jo, det kan bli väldigt dyrt annars om inbrottstjuven halkar på gårdsplan och slår huvudet i lastaren.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 13:43

Frågade ganska ingående innan jag försäkrade mina i Länets. Förklarade att dom stog under bar himmel året runt, (än så länge), samt att jag skulle kunna behöva köra från A till B vid behov. Garageförsäkring kallar dom sin variant, passar mig bra.
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 25 dec 2015, 15:31

Att försäkringsbolag svarar att dom inte har den sortens försäkring kan bero på att dom inte vill ha in fler kunder med den typen av försäkring/håller på avveckla denna
men att dom som redan har försäkrat får ha sina kvar samt kanske ev. utöka...........

Så var det för far när han skulle försäkra en buss en gång då svara försäkringsbolaget att dom inte försäkrar bussar
varpå far sa konstigt jag har ju reda 3 st försäkrad hos er?
Aha du har bussar försäkrad hos oss då går det bra däremot tar vi inte in några nya kunder

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav herrstina- » 25 dec 2015, 16:31

Thomas Almen skrev:Frågade ganska ingående innan jag försäkrade mina i Länets. Förklarade att dom stog under bar himmel året runt, (än så länge), samt att jag skulle kunna behöva köra från A till B vid behov. Garageförsäkring kallar dom sin variant, passar mig bra.

Tänk på att garageförsäkringen inte innehåller något trafikmoment om det skulle hända något när du är ute och varmkör.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 16:48

Det fick jag nog intrycket att det gjorde Stina. Var som sagt överdrivet ärlig med vad jag skulle göra med åkdonen.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 25 dec 2015, 16:54

Kolla det en gång till! Däremot ingår brand, stöld och glas i garageförsäkringen.

Alla bolagen har ungefär samma upplägg där. Oavsett vad du har för omfattning på en normal fordonsförsäkring så går den ner till garageförsäkring eller avställningsförsäkring om du ställer av bilen under en period. Man förväntar sig att en avställd bil inte är ute och rör sig och därmed behövs inte trafikmomentet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 25 dec 2015, 17:10

Garageförsäkringen kan innehålla trafikförsäkring för att köra avställt till bilprovning, eftersom att man kan köra till besiktning utan att behöva ställa på fordonet numera. Men säkrast att kolla med bolaget.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Roger Larsson » 25 dec 2015, 20:47

Reid Hulting skrev:Garageförsäkringen kan innehålla trafikförsäkring för att köra avställt till bilprovning, eftersom att man kan köra till besiktning utan att behöva ställa på fordonet numera. Men säkrast att kolla med bolaget.

Reid.

Kan inte tänka mig att det finns en trafikförsäkringsdel som täcker vissa resor!? Skall man köra till tex bilprovningen måste man väl kontakta sitt fb och lösa trafikförsäkring. Däremot är ju alltid tredje man skyddad via Trafikförsäkringsföreningen om man är ute och kör med ett oförsäkrat fordon och det händer ngt. Däremot kan man kan få ett saftigt skadestånd på halsen om händelsen är alvarlig.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Reid Hulting » 25 dec 2015, 20:57

Som sagt, säkrast att kolla med bolaget.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 25 dec 2015, 23:07

Formellt sett är det omöjligt att försäkra ett avställt fordon. Enda undantaget jag hört talas om är när en bil köpts från tex. USA, då lär det finnas någon tillfällig försäkring som gäller när man kör hem bilen från importhamnen. Om det stämmer vet jag inte.

Själv har jag vid några tillfällen lyckats försäkra ett fordon på chassienumret, men sånt blir svårare och svårare.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack