Försäkring

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Försäkring

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2013, 11:17

Det svar jag fick var kanske det enklaste och ditt skrivna svar har nog högre tillförlitlighet.

Hela frågan om lastade veteranbilar är känslig då de är ganska många som används inom rörelser och näringsverksamhet. De huvudsakliga skälen mot detta är väl konkurrenssituationen, miljöaspekterna och delvis säkerhetsfrågorna. I det första fallet tror jag mig ha förstått att Sveriges Åkeriföretag inte ser alltför allvarligt på detta då det i proportion är en av förhållandevis ringa omfattning trots allt. I de andra frågorna ligger väl intresset främst hos våra politiker. Till sist en ytterligare intressent - försäkringsbolagen som kan komma att ha synpunkter vid en olycka med en lastad bil som har kallats hobbyfordon. Kan innebära reducerad eller ingen ersättning. Själv kommer jag inte att bli förvånad om det finska systemet införs även här för då försvinner nog de mesta tveksamheterna.

(Även "lastat" studentflak kan nog vid ev. vid olycka riskeras att klassas som last.)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Försäkring

Inläggav sverker » 11 jan 2013, 19:27

Hur fungerar det finska systemet?
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Försäkring

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2013, 19:53

I Finland:

Museifordon

Hobbyfordon blir veteranbilsdugliga vid en ålder av 30 år. Väl restaurerade eller fordon som bevarats i sitt ursprungliga skick, erhåller efter en godkänd museibesiktning ett speciellt intyg över status som museifordon. Detta intyg berättigar till att registrera bilen som museifordon. För museifordon kan tecknas speciell museifordonsförsäkring. Museifordon är också befriade från både dieselskatt och bruksavgift. Däremot är bruket av museifordon begränsat till 30 dygn per kalenderår. Den speciella museifordonsinspektionen utförs av museifordonsinspektörerna i FA-HK:s medlemsföreningar. Veteranlastbilsförbundets museifordonsinspektörer ger också råd i enskilda fall när det gäller museifordonsinspektioner.


Museifordon - Vad är det?

Bilar och motorcyklar som är 30 år gamla eller äldre kan om de är i godkännbart skick efter utförd museifordonsgranskning registreras som museifordon. Fordon som är tillverkade 1979 är alltså de nyaste fordon som kan godkännas år 2010.

Vad krävs för att bli godkänd?
Kort kan sägas att fordonet skall vara helt, rent och snyggt, dvs. i alla avseenden välvårdat. Enbart åldern räcker inte.

Direktiv till dej som skall komma till museifordonsgranskning.

Museifordonsgranskarna verkar i enlighet med Bilförvaltningscentralens direktiv 2416/208/22.8.2003 och följer de bestämmelser som finns i beslutet. De granskar att fordonet har det utseende som det ursprungligen haft, granskarestaureringskvaliteten samt avgör om fordonet kan godkännas som museiefordon.
Museifordonet är ett minst 30 år gammalt motorfordon som har bevarats i sådant skick att det motsvarar originalskicket eller har restaurerats sakligt. Åldersgränsen höjdes till 30 år vid årsskiftet 2007/2008. Observera att det är tillverkningsåret som räknas, inte ibruktagningsåret eller årsmodellen! Dessutom skall tillverkningsåret ”gå till ända”.
Museifordonsgranskarna vet vilka undantag från originalskicket som kan godkännas. Undantagen får ej vara många ej heller iögonfallande.
För aldrig ett halvfärdigt fordon till granskning, ej heller ett fordon som du vet har betydande tekniska brister eller synliga avvikelser jämfört med originalutförandet.
Rengör fordonet utanpå, invändigt, under och i motorrummet samt avlägsna onödiga föremål innan du kommer till granskning.
Sänd aldrig en person till granskningen som inte känner fordonet och dess bakgrund.
Ta med till granskningen all litteratur som berör fordonet (det räcker absolut inte med registreringsdokumenten) samt fem färgfotografier för arkivering. Fotografierna bör vara tagna snett framifrån på förarsidan. De bör vara av hög kvalitet och skall visa fordonet mot en tidsenlig bakgrund. Kostnad för granskning: 70€ för medlem i SA-HK/FA-HK, 140€ för icke medlemmar.
Låt inte granska ditt fordon för att uppnå ekonomisk vinst vid ev. försäljning.
Montera inte moderna delar i onödan. Försök åstadkomma ett utseende som påminner om originalutseendet. Detta gäller även vid färgval! Använd inte moderna elkopplingar. Det är ännu rätt enkelt att få tag i den gamla typen som skall lödas. Om du blir tvungen att använda moderna färgade elledningar bör dessa maskeras t.ex. med gammaldags isolerband.

När ditt fordon har registrerats som museifordon bör du hålla följande saker i minnet:

Fordonet får ej byggas om.
Museifordonsförsäkringen är avsedd för fordon vilka man kör högst 30 dagar per år och enbart för nöjes- och uppvisningskörning. Om du tänker köra mera - ta en vanlig försäkring. MUSEIFORDONET ÄR INGET NYTTOFORDON!
Den periodiska fordonsbesiktningen får ske på försommaren oberoende av slutsiffra. Bilar av årsmodell 1959 och äldre skall besiktigas vart fjärde år, 1960 eller nyare vartannat år.
Man får köra även på vintern. För museifordon fodras inga vinterdäck, men kör försiktigt.
Kör mycket försiktigt eftersom ditt fordon är unikt. Det hjälper inte med en försäkring.

Vad skall jag göra sedan fordonet har godkänts som museifordon?
Reservera (vid behov) tid till besiktning och nämn att det gäller ett museifordon. Kom också ihåg att nämna om du önskar ha de för museifordon avsedda svartvita skyltarna såvida fordonet inte har egna skyltar som du vill bibehålla.(Från 1972 har skyltarna huvudsakligen varit på vit botten). Numera är det också möjligt att få ifrågavarande fordons första eller tidigare antecknade registerskyltar, förutsatt att de är lediga. Skyltarna beställes vid besiktningskontoret och de har samma pris som normala skyltar.
Sedan skaffar du en museifordonsförsäkring för fordonet. De flesta bolag beviljar ifrågavarande försäkringar mot uppvisande av museifordonsintyg. Ifall ditt bolag inte godkänner detta bör du komma överens om ändringar av försäkringen genast efter besiktningen. Numera kan vissa försäkringsärenden också skötas på besiktningskontoret.
Härefter sker besiktning av fordonet och då behövs både försäkringsintyget och museifordonsutlåtandet. Av museifordonsintygen behåller ägaren originalet (det styvare pappret) medan en kopia som också är försedd med fotografi ges till besiktningskontoret för vidarebefordran till Finlands Automobil-Historiska Klubb. Den andra kopian arkiveras i besiktningskontoret. Besiktaren noterar på intygens nedersta del att fordonet registrerats som museifordon (därför skall också originalintyget vara med vid besiktningen). Samtidigt noterar besiktaren det aktuella registernumret i övre vänstra hörnet av intyget. På baksidan av intyget finns regler för användning av museifordon. Läs dem och kom ihåg att ett museifordon inte är något bruksfordon. Ifall du av någon anledning säljer fordonet bör intyget följa med.


Om inte villkoren uppfylls så har har jag uppfattat att det gäller full försäkring och likaledes skatter och avgifter.

Vi har ju ett antal medlemmar på forumet som lever under dessa regler som kanske kan rätta eller förtydliga?
(jag trodde att museeskyltarna var obligatoriska)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Försäkring

Inläggav Peter Ohlsson » 12 jan 2013, 18:43

Trygg Hansa trafikförsäkring har jag valt, körsträcka 500 mil. Inga krav och man kan lasta och köra vad man vill utom komersiell trafik. Pris 750kr/år :D
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: Försäkring

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 12 jan 2013, 20:06

Peter Ohlsson skrev:Trygg Hansa trafikförsäkring har jag valt, körsträcka 500 mil. Inga krav och man kan lasta och köra vad man vill utom komersiell trafik. Pris 750kr/år :D


Ja det är väl det billigaste alternativet. Men då ingår ju inte glas, brand eller räddning. Med min försäkring som är halvförsäkring så är ju självrisken 10% av basbeloppet vid en bärgning. Nu vet jag inte vad basbeloppet är just nu men antar att det är drygt 40000:- så är självrisken drygt 4000:- :cry: Dyrt för att bara få hem bilen. Jag får se vad det blir när jag ställer på bilen igen, nu har jag avställningsförsäkring på den, Kostar 531:-/helår, då ingår brand-stöld-glas-skadegörelse och ersätter egendom vid brand-, vatten-eller inbrottsskada........

/S-O
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Försäkring

Inläggav ScaniaLBS80 » 13 jan 2013, 20:54

Det är många bud om försäkringarna. :lol: Hoppas ramen blir bra Peter! Du bör nog kolla med Trygg-Hansa ytterligare en gång till vad som gäller vid ev. tillbud eller olycka. Be att få skriftligt på att försäkringen gäller vid last på fordonet. Alla jag varit i kontakt med säger att vi inte får lasta ens en färgburk på flaket om vi endast har en veteranförsäkring.
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: Försäkring

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 13 jan 2013, 21:25

ScaniaLBS80 skrev:Det är många bud om försäkringarna. :lol: Hoppas ramen blir bra Peter! Du bör nog kolla med Trygg-Hansa ytterligare en gång till vad som gäller vid ev. tillbud eller olycka. Be att få skriftligt på att försäkringen gäller vid last på fordonet. Alla jag varit i kontakt med säger att vi inte får lasta ens en färgburk på flaket om vi endast har en veteranförsäkring.


Om jag inte har fattat Peter helt fel så har han enbart trafikförsäkring på en "vanlig" försäkring och inte någon veteranförsäkring. Då får man ju lasta och köra hur som helst men man har ju bilen dåligt försäkrad. Rätta mig om jag har fel :)

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Försäkring

Inläggav Peter Ohlsson » 14 jan 2013, 12:31

Götenebo har helt rätt! Jag har valt en vanlig försäkring för tung lastbil som ej går i kommersiell trafik. Jag är sedan många år medlem i mhf och kan tekna en helförsäkring för veteraner men jag tycker att villkoren med att man inte får köra något är ett skämt :shock: , samt att man måste låta en besiktningsman från mhf kontrollera fordonet.
Händer något så får man väl skylla sig själv eftersom jag bara har trafik.

Scania LBS80 : Jag har lossat lasset och allt var med, fortsättning följer.... :mrgreen:
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster