Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav skandiahamn » 20 nov 2009, 00:33

Fantastic old postcards 8)

This is my M.A.N parked in Ringön, is that the same gas tank in the black and white postcard?
Bild

The man who did the customs papers for me at Nordisk Transport in G-Terminalen (Stockholme) told me the change from left to right driving was done over 2 weekends.........all cars with odd numbers one week..........all cars with even numbers the next week, it was a joke that I found very funny, it's the kind of joke to tell small kids, sometimes it takes a few minutes for them to realise it is a joke.

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn

Inläggav Åkarns Kalle » 20 nov 2009, 00:41

Du glömde "täcka över" texten "Göteborg Götaälvsbron" i hörnet av bilden eller var det medvetet :wink:

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 14:22

skandiahamn skrev:Fantastic old postcards 8)

This is my M.A.N parked in Ringön, is that the same gas tank in the black and white postcard?

The man who did the customs papers for me at Nordisk Transport in G-Terminalen (Stockholme) told me the change from left to right driving was done over 2 weekends.........all cars with odd numbers one week..........all cars with even numbers the next week, it was a joke that I found very funny, it's the kind of joke to tell small kids, sometimes it takes a few minutes for them to realise it is a joke.

Nick

Yes it is, and it´s still standing there. I realy must thank you again for sharing your pics with us, you add very much to the swedish transport history.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 14:24

Åkarns Kalle skrev:Du glömde "täcka över" texten "Göteborg Götaälvsbron" i hörnet av bilden eller var det medvetet :wink:
/Kalle

Det var absolut inte meningen att visa svaret, men du får gärna gissa ändå :mrgreen: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2009, 15:22

Vem minns inte problem med att komma över den bron, det var ju endast 8/12 tons axel/boggitryck. Dispenstransporter måste utnyttja spårvagnsfilerna i mitten på bron.

Den som orkar läsa text kan kan klicka på bifogad länk och läsa om en udda transport från Göteborg, den som orkar läsa bara lite kan hoppa direkt till stycket "Ut från GBG". Tyvärr så saknas det foton så det blev lite tecknade bilder i stället. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 17:58

Här ser man lite bättre hur Per körde, det är en rätt så bra stigning om man har lass

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2009, 19:12

Stellan skrev:Här ser man lite bättre hur Per körde, det är en rätt så bra stigning om man har lass

/Stellan

. . . eller rättare sagt inte fick köra - i stället var jag tvungen att E6 mot Kungälv och där passera Göta Älv om jag minns rätt. Ja hade lastat på Eriksbergsvarvet. På den nyöppnade motorvägen ut var det en uppstickande sak på ångpannan som rispade undersidan på en betongbro över motorvägen. Inte så roligt att behöva stanna på motorvägen och använda stege för att komma upp och bedöma utsikterna att komma igenom.

Min totalhöjd var 4,7 meter så det blev stopp och noggrann passagekontroll för varje frihöjdsbro genom hela Sverige via Haparanda och in i Finland.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 20 nov 2009, 19:30

Per Thomson skrev:
Stellan skrev:Här ser man lite bättre hur Per körde, det är en rätt så bra stigning om man har lass

/Stellan

. . . eller rättare sagt inte fick köra - i stället var jag tvungen att E6 mot Kungälv och där passera Göta Älv om jag minns rätt. Ja hade lastat på Eriksbergsvarvet. På den nyöppnade motorvägen ut var det en uppstickande sak på ångpannan som rispade undersidan på en betongbro över motorvägen. Inte så roligt att behöva stanna på motorvägen och använda stege för att komma upp och bedöma utsikterna att komma igenom.

Min totalhöjd var 4,7 meter så det blev stopp och noggrann passagekontroll för varje frihöjdsbro genom hela Sverige via Haparanda och in i Finland.

ja, det var nog ingen angenäm körning då du inte kunde slappa hela vägen, men det höll dig nog på alerten så du inte somnade.

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 20 nov 2009, 22:54

Vykort är kul. så här kommer ett till. Vart har vi kommit nu? Värmlänningar får vänta med att svara :mrgreen:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 00:27

Stellan skrev:Åtta poäng:
Här är bron tydligen inte riktigt färdig. En ledtråd på bilden till brons placering är klockan som inte är över elva, men väl bredvid :mrgreen:

/Stellan

Har du möjligen varit inblandad i "På Spåret" Stellan? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav skandiahamn » 21 nov 2009, 02:47

Stellan skrev:Vykort är kul. så här kommer ett till. Vart har vi kommit nu? Värmlänningar får vänta med att svara :mrgreen:

Bild

/Stellan

Is it Eskilstuna?

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 14:23

Eftersom inte jag är värmlänning, gissar jag på nån passage över Klarälven i Karlstad. Hammaröleden, maybe?. Men kolla Bulldog-76:an. Vilket timmerekipage!!. :D :D Vill ha.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 21 nov 2009, 14:24

Anders skrev:Har du möjligen varit inblandad i "På Spåret" Stellan? :mrgreen:

Anders

Nope, men jag siktar på att vara med i "På vägen" :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 21 nov 2009, 14:26

Thomas Almèn skrev:Eftersom inte jag är värmlänning, gissar jag på nån passage över Klarälven i Karlstad. Hammaröleden, maybe?. Men kolla Bulldog-76:an. Vilket timmerekipage!!. :D :D Vill ha.

Jag kanske borde lagt till att alla som varit i Värmland får vänta med att svara :mrgreen: :lol:
Karlstad är riktigt, och bron heter Klarabron...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 14:32

Stellan skrev:
Thomas Almèn skrev:Eftersom inte jag är värmlänning, gissar jag på nån passage över Klarälven i Karlstad. Hammaröleden, maybe?. Men kolla Bulldog-76:an. Vilket timmerekipage!!. :D :D Vill ha.

Jag kanske borde lagt till att alla som varit i Värmland får vänta med att svara :mrgreen: :lol:
Karlstad är riktigt, och bron heter Klarabron...

/Stellan
Det stod inget om att bo i Värmland, men inte vara värmlänning :P :P :P
Thomas Almen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack