"bra" modeller...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"bra" modeller...

Inläggav Noxcania » 10 dec 2015, 01:12

Jo de e ju som så att man e dels okunnig & dels nyfiken...

De ena handlar om Scania:
undrar vilka år som V8:an e bäst, & då menar jag kvalite' = livslängd i førhållande till underhåll & tålighet mot øverhettning & sånt.

De 2:a handlar Volvos gamla frambyggda:
har några gånger hørt chaffisar som sagt att efter F88/89 så bar de utfør & till&me att de børjade me plast-grillen...(minsann?)
Såg nyss en film på "dejtuben" (youtube) från ett Turkiskt bergspass, en hel del sådana Volvo där så då kom frågorna upp i huvet ännu en gång.

Jaja, sånna grejjer sätter sej i huvet & gnager & nu undrar jag ju va ni här tycker & anser.
Noxcania

Re: "bra" modeller...

Inläggav herrstina- » 10 dec 2015, 10:19

Allt har sina brister, så även Vabis. De allra första V8 motorerna hade en del bekymmer med värme i de sista loppen, vevaxlar small av och blocken sprack. Det här är problem som kommit och gått i samband med diverse uppdateringar.
Som hobbybil håller nog vilken modell som helst, även om jag anser att alla V8 motorer är komprimisser, vare sig dom sitter i stora eller små bilar. Raka motorer är tåligare och billigare att reparera, V8 motorer kan däremot vara roligare i vissa fall.

Jubelsången över 88-89 har jag svårt att förstå, däremot lärde sig Volvo mycket under den perioden. F12 var en väldigt bra bil och den sista modellen med fyrkantiga strålkastare är bland de bästa lastbilar som producerats, om inte den allra bästa.
Personligen anser jag att det är den bästa bil som någonsin producerats. Konstigt nog överlever Volvo fortfarande på ryktet av den framgången.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 11:37

Raka eller V -motorer, det måste ju vara en otroligt fördyrande process att tillverka en V-motor. Hur stor är Scanias största 6:an och den minsta V8:an i hk och moment, är det så nära att de överlappar vandra och ungefär hur mycket extra får man betala för V8:musiken om man nu inte kan avstå ifrån den?

Förlåt denna ot-utläggning, jag uppskattar jag Stinas erfarenhet. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 10 dec 2015, 12:02

Utan att ha tillgängliga specar på de olika varianterna är det nog helt klart att de som köper den "lilla" V8 motorn lika gärna kunde använt sexan. Ett problem är att det varit ganska mycket problem med sexorna bla. skurna lager och vatten i cylindrarna. En stor motor väger också mer, vilket man många gånger verkar bortse från.

Scania hävdar att problemen är borta men det kan bara framtiden utvisa.

Utöver de dyrare produktionskostnaderna för en V motor kvarstår det faktum att konstruktionens berättigande bygger på platsbrist. Man får in mer motor på mindre utrymme, motorn blir ju kortare och därmed också vevaxeln. Det finns även en kundkategori som köper nya lastbilar med avgasljudet som ledstjärna men det lämnar jag därhän tillsvidare.

Om man jämför Vabis V8 med Volvos raka "lilla" sexa innebär det att båda maskinerna har lika många lagringar på vevaxeln. Scanian har 8 st vevlager och 5 ramar, Volvon har 6 st vev och 7 ramlager. Scanians vevaxel är cirkus 2 dm kortare vilket innebär att alla lager blir aningen smalare och har svårare för att hålla kvar en hållbar oljefilm.

Det här styrs av fysikens lagar och påverkas inta av om motorn sitter i en Scania, Mercedes eller en Dodge Charger.
Min ståndpunkt är därför att V motorer används med fördel i leksaker, i fordon som används för försörjningen ska det sitta raka maskiner.

Nackdelarna med de smalare lagringarna har i modern tid kompenserats genom väsentligt bättre smörjmedel men skillnaden kvarstår rent mekaniskt och fysiskt.

Trots det här måste jag erkänna att jag gillar V8 motorer och har en hel del såna, men det är bra om man har koll på vad det innebär.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 12:22

Intressant svar! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: "bra" modeller... olika V-motorljud

Inläggav Bengt Dahlberg » 10 dec 2015, 19:12

Scania och jag tror även andra lastbilstillverkare med V-motorer använder 90 grader mellan cylinderraderna. Detta antagligen för att utrymme på bredden finns men att man inte vill ha en onödigt hög motor.
I diesellok vill man ha en smal motor för att bli åtkomlig och att kunna ha en smal huv alternativt passager på båda sidor av motorn. Till sjöss är det även bra med en smal V-motor enär möjligheten att dra kolvar är lättare ju mindre vinkeln mellan cylindrarna är.
Därför är den vanliga vinkeln på större motorer som EMD, GE och Wärtsilä m fl 45 grader vilket ger ett ljud mer likt det som en HD-motorcykel har som även den har 45 grader cylindervinkel.
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 21:09

Även detta intressant!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Z 1578 » 10 dec 2015, 21:46

herrstina- skrev:F12 var en väldigt bra bil och den sista modellen med fyrkantiga strålkastare är bland de bästa lastbilar som producerats, om inte den allra bästa.
Personligen anser jag att det är den bästa bil som någonsin producerats. Konstigt nog överlever Volvo fortfarande på ryktet av den framgången.

Stina.

Ha! Jag tänkte och du skrev, instämmer till fullo. Väldigt trivsamma bilar. Kommer att tänka på när jag tog körkort, vi hade en 143:a 470 när vi skulle köra med släp, förmodligen inte Scanias mest lyckade motoralternativ....
Var i alla fall på praktik och fick "övningsköra" på nätterna med en F12a med edc, kom tillbaka på skolan och skulle köra lite Scania. Det föll sig så att vi åkte samma väg som jag trafikerat med F12:an ett antal gånger, och det gick så tungt med Scanian så jag sa till läraren att det måste vara något fel på bilen, Volvon går ju på högsta växeln här. Han lutade sig över och kollade på hastighetsmätaren och sen sa han: "Det är inget fel, han e stark en här", sen inget mer. Till saken hör att Scaniaekipaget låg på ca 45 ton och Volvon på 60...
Andreas
Z 1578

Inläggav Z 1578 » 10 dec 2015, 22:03

Apropå Scanias olika motorer, när det skulle köpas nya bilar till det här åkeriet under det här året så avrådde Scanias säljare från V8:an. Dels var den tyngre och sen drog den mer bränsle. Scania kunde inte ens teoretiskt visa att den skulle gå billigare. Det brukar dom ju vara duktiga på annars. Sedan kan det nog bero på kunden vilken säljstrategi man väljer från återförsäljarens sida.
Andreas
Z 1578

Inläggav herrstina- » 10 dec 2015, 23:37

Jag tror att hysterin med Euroklassningen ställer till med oväntade problem för tillverkarna. En något mer förnuftig hantering hade förmodligen gjort motorerna både effektivare och tillförlitligare, miljön hade antagligen också tjänat på det, många av de bilar som rullar med AD-bluekiller och liknande hade inte funnits. Som vanligt skjuter våra makthavare över målet, eller sig själv i foten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Noxcania » 11 dec 2015, 00:19

Kul de här, lite si-&-så me svaren men fortsätt!!! :D
Noxcania

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2015, 09:14

Olika märkens förträfflighet har till viss del med årsmodeller att göra. Scanias 0-, 1- och 2-serie hade ju en väghållning som får senare Volvo FH att verka spårbundna. 88/89.or däremot låg klistrad på vägen, vilket kan ligga till grund för hyllningarna. Sen villfarelsen att Scania i alla lägen skulle gå bättre har man sett motbevisad vid ett flertal tillfällen, t.ex när fler bilar kört grus ihop efter samma väg med lika vikter, En på papperet svagare bil har hållt undan för den starkare konkurrenten. Min chef kan bara tänka sig bilar från Södertälje. Nu senast blev det en V8, 580. Vi hade sällskap till Haugesund, via Stavanger. Min lilla 480 går verkligen uselt, delvis för att knickedickerna på Scania ännu 2015 inte kan bygga en vettigt stegad låda. Jag hade tyngre lass än V8:an, men hängde ändå lätt med den när det blev kuperat. Tyvärr har jag inte kört nyaste FH:utgåvan, så den vet jag inte mycket om. Även om jag i yrket inte är särskilt förtjust i Scania, skulle jag kunna tänkt mig en tidig LS 140, eller en LBS 110/140 tidigare än 1974. Mest för hyttmiljön.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 11 dec 2015, 12:20

Vad cylinderantal och annat beträffar så är det i allmänhet kompromisser av olika orsaker, ofta handlar det om produktionsekonomi.
Den perfekta motorn ur balanseringssynpunkt är en rak 6:a eller en boxer 6:a. Men ju mera cylindrar man har ju mindre märks den inbyggda obalansen, tex en V8:a.
Ur balanseringssynpunkt är Scania 5:or intressanta, de första med 72 grader mellan vevslängarna och balansaxlar. Nu har vevslängarna fördelats 67,206-85,346-54,896-85,346-67,206. Denna osymetriska vevaxel har gjort att balansaxlarna kan lämnas bort.
Vad lagerdimensionering beträffar är det många faktorer som har gjort att man frångått långa lagerytor med liten diameter vilken var vanligt på äldre motorer, se tex T-Ford vevaxel. Med en lagertapp med stor diameter och liten längd är lagret mindre känsligt för snedställning, vilket sker kontinuerligt när motorn är i gång och vevaxeln flexar. Med stor diameter blir det också mera material i övergångarna mellan vevtapp och ramlagertapp.
Diametern är också en kompromiss eftersom en stor diameter ger en större periferihastighet.
Ett intressant exempel på diametrar från mindre motorer: VW 1200 34PS (hk) 1961- med vevtappsdiameter 55mm och BMW M10, M12/13 har 48mm. BMW M12/13 är den motor som är en kraftigt ombyggd M10 för Formel 1 på 80-talet, och den motorn har världsrekord i litereffekt.

Jag har inte koll på alla Wärtsilä V-motorer, men någon tidigare hade en ojämnt gradtal på vinkeln mellan cylinderraderna , tror det var 57,5 grader.
Kjell T

Inläggav Noxcania » 12 dec 2015, 01:10

Okidoki, om man då (i detta fall...) bara undrar om Scanias V8:or, inte 6:or & inte Volvos motorer, & snackar livslängd (=kvalite') så har man ju ingen aning om hur länge en motor yngre än 10 år står sej, eller?
Så då undrar jag naturligtvis om just de: vilken från starten tills minst 10 år gammal Scania V8 anses av erfarenhet vara bäst/slitstarkast?

Volvo F88/89 va tydligen snabbt avklarat...
Noxcania

Inläggav herrstina- » 12 dec 2015, 11:00

Det finns inget svar på frågan, det handlar mycket om vad bilen/motorn varit med om tidigare i livet. Är oljebyte gjorda i rimlig ordning, har det varit glykol och rostskydd i kylvattnet hela tiden. Annars kommer fodertätningar som ett brev på posten oavsett motortyp.

F88 hade i grunden samma motor som F10, FL10 och FM10. Jag tror att FM10 levererades tom. 2001. F89 hade samma spis som F12 där den sista bilen lämnade bandet 1994.

Det som kännetecknade 88/89 motorerna var i huvudsak vattenläckage, antingen vid foderkragen eller tätningarna mot vevhuset. Det borde innebära att gamla 88/89 som fått motorn renoverad med moderna tätningar efter 1988-90 borde vara ganska fria från läckage i fodertätningarna.

Oavsett vilken teori man har om lagrens dimensioner kvarstår faktumet att en rak motor med ramlager mellan varje vevtapp har ett betydligt starkare vevparti än V-motorer som har två vevtappar mellan varje ram.

Oavsett motortyp är det hanterbart att byta en topp eller fixa några tätningar, ska man börja riva med havererade vevpartier blir det betydligt jobbigare och stigande kostnader. Volvos vevpartier har alltid varit bland de tåligaste på marknaden.

Kontentan är att välj inte bil efter vilken motor som sitter i, motorn är sällan det som vållar de stora problemen i en gammal bil.

Nu är alla frågor utredda, eller?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack