sunken skrev:Är ganska ny här på forumet och så även inom detta intresseområde. Jag har nu, efter något års funderande och läsande beslutat mig för att på allvar leta efter ett objekt att ta mig an. I och med detta tänkte jag fråga er mer rutinerade här på forumet vad man bör tänka på då man letar och tittar på objekt.
Framför allt har jag förstått att vissa typer av papper kan vara av vikt då bilen en gång skall återtas i bruk. Det jag eftelyser är alltså en "kom-ihåg - lista" över det viktigaste.
Tack på förhand
Sunken
Mycket beror ju på Din kunskap, mekplats/verkstadsutrymme, ekonomi och tid m m och om Du vill ha en liten äldre lastbil eller en stor "modern" bil typ Scania Vabis L76.
Om det är ett "objekt" Du söker vore kanske ett råd att börja med en enklare bil som "träning" så att Du ser om detta med bilrenovering är något för Dig. Kanske börja med att ställa i ordning en så enkel o billig bil som en Chevrolet Pick Up av 1970-talsmodell? Ett annan tips kan kanske vara att starta med en liten kort tvåaxlad dragbil av känt fabrikat i stället för en utlandstillverkad "långtradare".
Som vanligt är det billigare att köpa en lastvagn som är "färdig" än att renovera själv! Likaså är det enklare att starta med en vagn som alla papper finns på och som är kvar i registret.