Råd till nybörjare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Råd till nybörjare

Inläggav sunken » 11 dec 2008, 22:26

Är ganska ny här på forumet och så även inom detta intresseområde. Jag har nu, efter något års funderande och läsande beslutat mig för att på allvar leta efter ett objekt att ta mig an. I och med detta tänkte jag fråga er mer rutinerade här på forumet vad man bör tänka på då man letar och tittar på objekt.
Framför allt har jag förstått att vissa typer av papper kan vara av vikt då bilen en gång skall återtas i bruk. Det jag eftelyser är alltså en "kom-ihåg - lista" över det viktigaste.

Tack på förhand

Sunken
sunken

Re: Råd till nybörjare

Inläggav flak » 11 dec 2008, 23:04

För det första har du sett en bil du är intresserad av eller letar du efter lämpligt objekt?
När det gäller gamla fordon överlag så beror det på hur mycket intresse, tid kunskap man har.
Fordon kan ju befinna sig i flera olika stadier av renoveringsbehov.
Tänkvärt i listform

Mkt mycket brinnande intresse och tid, kunskap om ett fordon=avregistrerat, skrotat fordon med stort renoveringbehov

Stort intresse tid och kunskap = avställt fordon med renoveringsbehov

Intresse och tid kunskap = Avställt fordon i gott skick, gammalt fordon som är renoverat

"Bekymmerfritt" = förutom underhållsarbeten, nyligen renoverat fordon i toppskick sen kan ju mycket gå sönder när man haft bilen men det är ju svårt att förutse

Denna lista ska ju inte ses som en spikad lista utan läs mellan raderna och följ hjärtat till viss del.
Det beror ju på vilken typ av lastbil, buss som avses att renoveras och fabrikat spelar en stor roll då reservdelar till utländska lastbilar är mkt svåra att få tag på.

Ett säkert tips är att undersöka drivlinan och lyssna efter oljud samt undersök ramen och hytt efter rost.
Vad det gäller eventuella registreringspapper/ursprungkontroll av fordon så kontakta Vägverket / Bilprovningen.

Sen kan man ju säga att renovera, köra, och bara hålla på med veteranbilar är otroligt givande.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Böll » 11 dec 2008, 23:14

Kort gott råd,sök efter en kronbil,militär bil...välskött,låga mil,oftast lätt med delar då dom oftast har haft vanliga modeller,sen kan du avancera till mer udda fordon,,,
Böll

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 dec 2008, 23:37

sunken skrev:Är ganska ny här på forumet och så även inom detta intresseområde. Jag har nu, efter något års funderande och läsande beslutat mig för att på allvar leta efter ett objekt att ta mig an. I och med detta tänkte jag fråga er mer rutinerade här på forumet vad man bör tänka på då man letar och tittar på objekt.
Framför allt har jag förstått att vissa typer av papper kan vara av vikt då bilen en gång skall återtas i bruk. Det jag eftelyser är alltså en "kom-ihåg - lista" över det viktigaste.

Tack på förhand

Sunken

Mycket beror ju på Din kunskap, mekplats/verkstadsutrymme, ekonomi och tid m m och om Du vill ha en liten äldre lastbil eller en stor "modern" bil typ Scania Vabis L76.

Om det är ett "objekt" Du söker vore kanske ett råd att börja med en enklare bil som "träning" så att Du ser om detta med bilrenovering är något för Dig. Kanske börja med att ställa i ordning en så enkel o billig bil som en Chevrolet Pick Up av 1970-talsmodell? Ett annan tips kan kanske vara att starta med en liten kort tvåaxlad dragbil av känt fabrikat i stället för en utlandstillverkad "långtradare".

Som vanligt är det billigare att köpa en lastvagn som är "färdig" än att renovera själv! Likaså är det enklare att starta med en vagn som alla papper finns på och som är kvar i registret.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Återgå till Allmänt Veteransnack