Diesel?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Diesel?

Inläggav Anders Ason » 28 sep 2015, 10:37

När man tankar i dag lukter det inte längre diesel, vad är det egentligen som kommer genom slangen?
Enl. Wikipedia ska det vara enl. nedan men är de det?

Dieselolja består huvudsakligen av kolväten med mellan 10 och 22 kolatomer. Den har oftast ett cetantal av minst 45 och tillverkas för det mesta med petroleum (råolja) som råvara. Dieselolja framställs på oljeraffinaderier ur råoljebaserade kolvätefraktioner som även kallas ”gasolja”, ”medeldestillat” eller ”petroleumdestillat”.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Diesel?

Inläggav Bengt Dahlberg » 28 sep 2015, 12:07

Ändringarna började någon gång på 1970-talet då dieselavgaserna påtagligt ändrade lukt. Sedan kom miljödiesel under 1980-talet som för en F12 med gipsskivor i lasten och 50 ton bruttovikt betydde ett helt lägre växelsteg över Tranebergsbron.
Riktig diesel heter (hette?) D10.
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 29 sep 2015, 12:13

Preem blandar visst i 10% tallolja.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 29 sep 2015, 19:38

Anders Ason skrev:När man tankar i dag lukter det inte längre diesel, vad är det egentligen som kommer genom slangen?
Enl. Wikipedia ska det vara enl. nedan men är de det?

Dieselolja består huvudsakligen av kolväten med mellan 10 och 22 kolatomer. Den har oftast ett cetantal av minst 45 och tillverkas för det mesta med petroleum (råolja) som råvara. Dieselolja framställs på oljeraffinaderier ur råoljebaserade kolvätefraktioner som även kallas ”gasolja”, ”medeldestillat” eller ”petroleumdestillat”.

Ska man vara petig så är "gasolja" och det som kallas "diesel" egentligen samma sak. Innan Rudolf hade uppfunnit sin infernaliska maskin så användes oljekvalitén till att filtrera stadsgas, därav namnet. Och innan dess brukade man bara slå ut det på marken vid dåtiden raffinaderier då det inte fanns något användningsområde för den.
Men visst, dagens kvalité är betydligt sämre både vad gäller värmevärde och smörjegenskaper.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav herrstina- » 29 sep 2015, 22:25

Det här är ett ämne med mycket romantiskt skimmer. Preem har cirkus 30% förnyelsebart bränsle i sin Diesel, det handlar om RME, tallolja och andra substanser som jag inte kan namnet på. Jag tror att just RME ligger runt 7%, men är inte helt säker. Det här styrs av ett regelverk så förhållandet är nog snarlikt hos de andra bolagen.

Min uppfattning är att det inte skiljer nämnvärt på energiinnehållet på den moderna och ursprungliga Dieseln, däremot kom något som kallades för lättdiesel (i Statoils regi hette det Dipular) på 80-talet. den soppan hade ungefär 20% lägre energiinnehåll än standarddieseln. Den här Dieseln innehöll bla mycket fotogen. Det här bränslets dåliga rykte förföljer nog fortfarande Dieseln.

Det är några år sedan sist men jag har gjort många uppföljningar genom åren, framförallt när vi körde utrikes och tankade i olika länder. Inte vid något tillfälle kunde jag påvisa att bränsle från något specifikt land skulle vara mätbart bättre än vårt eller andra länders. Variationerna handlade om plus/minus ett par procent och det kan lika gärna vara andra faktorer som spelade in.

En klar fördel med den moderna Dieseln är att den i princip är okänslig för kyla, man kan alltså köra med samma bränsle i hela landet året om. Förr fick man antingen raffinera soppan extra för att få den mer kördtålig och räckte det inte så blandades andra substanser i. Både kemiska produkter och bensin/fotogen fungerade, lite olika beroende på förhållande.

Det tillsätts additiv för att säkerställa smörjbarheten hos bränslet och alla analyser jag känner till pekar på samma håll, nämligen att vår moderna soppa smörjer bättre än den gamla. Däremot kan vissa inblandningar av tex RME förorsaka problem genom att tex angripa gummitätningar i framförallt äldre bränslesystem.

En annan fråga är microorganismer eller alger i soppan, det har alltid förekommit i alla former av kolvätebaserade bränslen och är alltså inget som har med den moderna Dieseln att göra.

Det vore naturligtvis önskvärt om branschen eller myndigheterna kunde bestämma sig och fastställa en norm för vilka egenskaper soppan ska ha, det skulle underlätta för motortillverkarna att leva upp till myndighetskraven på motorernas utsläpp.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 30 sep 2015, 00:33

Vad gäller dieselbränslet så har jag också hört en massa idéer om vad som gäller. Jag har själv inte ägnat mig åt att forska närmare i vad vi slår i bilarna. Men med min gamla 55-hästars Passat diesel, märker jag en markant skillnad vad gäller pigghet och varvvillighet mellan å ena sidan mackdiesel och å andra sidan när jag slår i bunkerdiesel, fiskebåtssoppa.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Z 1578 » 30 sep 2015, 01:43

Bunkerolja är samma som d10, den gamla sortens diesel. Många som vi levererar till använder det i elverk, kompressorer och andra stationära motorer, dels för att det är billigare men också för att det verkar ge bättre effekt. Det är då eldningsolja som är färgad medan bunkerolja kan vara blank. Det är en sämre produkt miljömässigt men den har ett högre energiinnehåll. Ett stort problem med inblandning av rme och annat förnyelsebart är att allt sånt binder vatten och det gillar kusarna, därför är det sån tillväxt i dieseln och särskilt när den lagras länge. Även köldegenskaperna påverkas negativt och här uppe har det varit lägre inblandning av rme än i södra Sverige. Många entreprenörer här har gått ifrån rapsinblandning och kör helt ren diesel istället, allt för att slippa driftstörningar.
Andreas
Z 1578

Återgå till Allmänt Veteransnack