Filosofiska tråden

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Filosofiska tråden

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2008, 22:12

Lastbilens betydelse för samhällsutvecklingen (långtextvarning! Området kan lätt bli en bok)

Vi har alltid haft behov av att förflytta material, till o börja med enbart biomassa (oss själva) och lite handverktyg. Efterhand ökade behoven att förflytta större massor på grund av överlevnads-, krigs-, ekonomiska eller kultskäl m m. Det bästa exemplet på stora tyngder och en omfattande logistik är väl byggande av pyramiderna. Långt innan dess och fram till 1800-talet var det enda sättet att transportera större laster på längre avstånd via vattenvägar. Till lands var det väl klövjedjuren som lastades för att sedan avlösas av häst o vagn vid större laster som upp till omkring 4 ton. Vägnätet handlade mest om två hjulspår och ett hästlass förflyttade sig omkring 4 mil per dag/dygn.

Det svindlar om man sedan tänker på hur många ton som förflyttades med hjälp av häst och vagn ända in på 40-50 talet. En intressant betraktelse är att kanske betydligt mer än hälften av världens monumentala byggnader är byggda med materialtransporter per hästkraft som Kungl. Slottet, Operan, Dramaten, kyrkor o domkyrkor som rejäla exempel. Och så är bilden i stort sett över hela världen.

Lastbilen gör sitt intåg lite försiktigt som en motoriserad hästvagn för att sedan utvecklas till en egen fordonstyp - men det tog tid. Det som transportmässigt utvecklades snabbast var till sjöss och det genom de båda världskrigen. Världen fick skåda de allra största pansarkyssarna på haven (och som nu endast är överäffade av de moderna hangarfartygen). Pansarkryssarna var tekniska under med ångturbiner, styrmaskiner, transmissioner, hjälpaggregat, tryckluftsdrivna kanoner, avancerade riktinstrument och mycket mer. Hur dessa pansarmonster kunde byggas ter sig som en verkligt hög prestation då ett av de väsentligaste verktygen var lastbilen. En lastbil som utvecklingsmässigt stod i stark kontrast till de skepp de transporterade material till. Vad var en lastbil runt 1910? Ett öppet litet flak, en svag motor och öppen förarplats och egentligen ingen teknik alls som motsvarade den som fördes in i de skepp som byggdes.

Lastbilen började nog inte utvecklas i någon större omfattning förrän runt 1960-70 då tekniken började dra iväg med tryckluft och avancerad hydraulik för att fortsätta med processorstyrda insprutningar och högteknologi. Trots detta har den tekniska utvecklingen (läs elektroniska) varit något återhållsam, främst kanske beroende på en tuff driftmiljö och hårda driftskrav – bättre att använda beprövad teknik.

Vart vill jag då komma med alla dessa ord? De allra flesta lastfordon som betytt så mycket för vårt moderna samhälles utveckling är upprostade, nedskurna och möjligen till del återanvända. Men….det finns några kvar från olika tidsperioder i form av veteranlastbilar, d v s något som alla bilar kan bli om det är någon som bryr sig. D v s inte enbart en lek för stora pojkar (oftast) utan bevarande av en synlig och påtaglig kultur som direkt har haft en avgörande betydelse för var vårt samhälle står idag.

Så – gubbar o gummor hur ser ni på ert intresse för en sån udda företeelse som veteranlastbilar där bl a arkiveringen inte är av det enklaste slaget (svårt att sätta in sitt samlarobjekt i en pärm!)

Detta var en liten? uppstart på denna tråd.

Bild.............Bild
Här är två jämnåriga konstruktioner, till vänster det engelska slagskeppet Sovereign, byggt 1914 och skrotades 1949 (byggdes om många gånger under tiden. Överlevde två världskrig). Vikt (deplacement) ca 25 750 ton och en fart på 21,5 knop. Längd 189m och 30 m brett. 18 ångpannor, 4 turbiner med en sammanlagd effekt på 40 000 hkr. Besättning 920 man (ingen uppgift om kvinnor!)

Lastbilen är en SCANIA av en modell som byggdes i början av 1910-talet. Just denna bil levererades 15 oktober 1919 och är nog den enda som finns kvar. Kedjedriven, 2-tonnare, 30hkr motor. Bilen hade faktiskt hytt vilket inte var direkt vanligt.

De båda representanterna ligger mycket långt ifrån varandra i teknikutveckling.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 11 jan 2008, 01:14

Måste komma med lite försvar för lastbilen i jämförelse med det fartyg du beskriver Anders.

Fartyg har infrastrukturen gratis såvida det inte handlar om att bygga kanaler. Ingen bruttovikts eller axeltrycksbegränsning här inte 8)

Sedan har vi skilnaden i tillgång till kapital.
När det gällde att erövra eller försvara kolonier tillhörande Great Brittain fanns nog kapital i obegränsad mängd.

Men det fanns ju små oansenliga skutor också som bedrev kustsjöfart. Nu halkade jag in på den civila sidan. De var nog inte mycket att skryta med i tekniskt hänseende de heller. Och några var verksamma ända fram till 70-talet. De fraktade ofta spannmål från uppsamlingsplatser i mindre hamnar för att ta lasten till kvarnen i stora staden. Vi kan se fler av dem i bruk än i dag men nu som turfiskebåtar. Två st finns här i hamnen där jag bor (Råå).

De blygsamma teknikutvecklingen i bilens begynnelse jämfört med det krigsfartyg som beskrivs här har ändå kommit att få en fantastisk betydelse. Först kom järnvägen och gjorde den just färdiga Göta Kanal överflödig. Sedan kom lastbilen, låt vara först efter andra världskriget och gjorde många järnväglslinjer överflödiga. "Riktiga" lastbilar blev det nog först i slutet på 30-talet.

Många av oss minns ännu dessa bilar och varför inte ha som hobby att bevara en sådan påminnelse om hur det var en gång i tiden. Är man så 40-talist som jag och i början var med och körde lastbilarna från mitten på 50-talet, ja då kan man inte motstå frestelsen att ta över en gammal rostig L76:a från 1967 om man får den möjligheten. Just kring den här tidsperioden skedde en fantastisk utveckling av transportnäringen till gagn för hela landet.

Det är väldigt stimulerande att vi är så många som tagit oss an att bevara dessa gamla lastbilar. Man kan säga att vi skapat ett rullande museum. Dessutom utan finansiering med skattemedel. Och vi har roligt när vi träffas på våra veteranrallyn och andra träffar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2008, 16:29

admin skrev:Måste komma med lite försvar för lastbilen i jämförelse med det fartyg du beskriver Anders.

Kloka ord och jag instämmer helt i vad du skriver. En utvikning av ämnet kan vara att den tekniska fartygsutvecklingen var liknande över hela den "moderna" världen och även på den civila sidan. Passagerarfartygen på 10-20 talen var också turbindrivna och kunde ofta gå ännu snabbare då avsaknaden av pansar o beväpning gjorde de betydligt lättare. Kustskutorna var också en viktig kugge i vår samhällsutveckling.

Jag funderade mycket på (innan jag startade tråden) om det ändå inte fanns en viss "återhållsamhet" på teknikutvecklingen inom lastbilsområdet. Orsaker finns förstås som du skriver i form av infrastruktur m m, men möjligen även i form av ett mentalt motstånd? Hästen var ändå så känslomässigt etablerad.

Mitt huvudfokus avsåg landtransporter och då jämförelsen mellan häståket och lastbilen och vad hästarna utfört under vår historia – imponerande faktiskt. Ganska snabbt utkonkurrerades ju häståken av lastbilen som trots den enkla tekniken blev överlägsna.

I frågan om lastbilens utveckling måste man ta med innovationsklimatet, nästan vad man än utvecklade av motordriven lastvagn blev betydligt bättre än häståket, något som förm. medförde att man tog mindre liv i stegen. Återigen blev det väl krigens behov som gav de stora skjutsarna framåt, precis som inom flyget.

Precis som du anser jag att vi som nu sparar ”det omoderna skrotet” fyller en viktig roll som kulturbevarare och till detta kommer att vi umgås och dessutom tycker det är roligt. Många av oss trevliga på forumet eller träffarna hade aldrig träffats utan detta lite ovanliga intresse.

Jo, min jämförelse mellan Scanian och pansarskeppet avsåg att även ge ett perspektiv på hur denna enorma mängd metall och utrustning flyttades till detta varv som byggde skutan?

Vilka var egentligen de stora genombrotten, när och för lastfordonens utveckling?

(Apropå kommunikation så skrivs detta i en hastighet om ca 200 km/tim på X 2000 tåg och via ett trådlöst bredband)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 11 jan 2008, 17:00

En reflektion bara. Hur kan det komma sig att landsvägstransporter aldrig har haft hög status?. Statsmakterna har ju i årtionden gjort sitt bästa för att på ett eller annat sätt få bort oss. Nu höjer man dieseln ytterligare, blir nånting bättre av det?. Det kanske är bra att vi ahr en sån här ventil, så går vardagen lättare. Anders undrade om framsteg. Det beror nog lite vilken generation man frågar. Styrservo, diffspärr och tryckluftsbromsar gladde nog många chaufförer på framförallt 50-talet. För egen del minns jag Scanias frambyggda hytter när 110:orna kom. En liten detalj som var uppskattad norrut, var uppvärmda backspeglar. Tyvärr har inte åkarna alltid varit lika nyfkna på nymodigheterna som chaufförerna, dom tyckte väl att det kostade för mycket.
Thomas Almen

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 jan 2008, 17:21

En annan reflektion är väl den att åkare ofta var/är mycket konservativa. "Här skulle det inte prövas något nytt utan köpas det beprövade". En sådan ståndpunkt driver ju inte på den tekniska utvecklingen om man så säger...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Thomas Almen » 11 jan 2008, 17:52

Kom på att jag kanske missförstod Anders fråga, men en riktig karl kan väl ändra sig :D. Skulle tro att 50- 60-talet var genombrottstider för lastbilstransporter. Allt mer folk flyttade in till städerna. Hus skulle byggas, allehanda varor skulle fraktas till konsumenter. Tidigare fanns ju mejerier och slakterier på landsbygden, så transportbehovet var inte lika stort. Det s.k miljonprogrammet krävde ju också en hel transporter, allt från timmer och grus, till färdiga betongelement, fönster m.m. Även livsmedelstransporterna ökade av samma skäl, folk bodde inte där maten producerades. Samtidigt hade väl inte SJ så stort intresse av godstrafik. För kunderna var lastbilar smidigare, man fick hjälp med lastningen, godset kom fram i tid, oftast oskadat. "Felet" vi har gjort, är väl möjligen att vi ansträngt oss för att göra jobbet så effektivt som möjligt. Lite ironiskt kan man tycka, är att samtidigt som statsmakterna har fattat beslut som i olika grad ökat transporterna, så har man också gjort vad man kunnat för att begränsa dessa tranporter. En gammal åkare sa en gång:" SJ har svenska folkets kärlek, men vi har svenska folkets transporter", och det kan det väl ligga en hel del i.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2008, 22:09

Thomas Almèn skrev:Kom på att jag kanske missförstod Anders fråga, men en riktig karl kan väl ändra sig :D. Skulle tro att 50- 60-talet var genombrottstider för lastbilstransporter. Allt mer folk flyttade in till städerna. Hus skulle byggas, allehanda varor skulle fraktas till konsumenter. Tidigare fanns ju mejerier och slakterier på landsbygden, så transportbehovet var inte lika stort. Det s.k miljonprogrammet krävde ju också en hel transporter, allt från timmer och grus, till färdiga betongelement, fönster m.m. Även livsmedelstransporterna ökade av samma skäl, folk bodde inte där maten producerades. Samtidigt hade väl inte SJ så stort intresse av godstrafik. För kunderna var lastbilar smidigare, man fick hjälp med lastningen, godset kom fram i tid, oftast oskadat. "Felet" vi har gjort, är väl möjligen att vi ansträngt oss för att göra jobbet så effektivt som möjligt. Lite ironiskt kan man tycka, är att samtidigt som statsmakterna har fattat beslut som i olika grad ökat transporterna, så har man också gjort vad man kunnat för att begränsa dessa tranporter. En gammal åkare sa en gång:" SJ har svenska folkets kärlek, men vi har svenska folkets transporter", och det kan det väl ligga en hel del i.

Din infrastrukturanalys är på pricken, det lokala perspektivet tunnas ut mer o mer. Till o med de eviga pannkakorna på "bamba" produceras i Belgien! och körs sedan ut till våra skolungar. Det finns hur många exempel som helst på nedlagda lokala verksamheter.
För billiga transporter?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Filosofiska tråden

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2008, 22:13

Anders Ason skrev:
Lastbilens betydelse för samhällsutvecklingen (långtextvarning! Området kan lätt bli en bok)

Jo, den lilla SCANIAn från 1919 bränner sig djupare o djupare in i hjärnbarken!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 11 jan 2008, 22:44

Helt klart för billiga transporter och på gränsen till dumstrighet när det gäller att göra slut på sig alltför tidigt. Det var inte undra på att järnvägen tappade gods när järnhandlaren eller fabrikören sa att bär upp säckarna till andra våningen och så blev han åtlydd. Men sa var det också inte många som fortsatte yrkeslivet ut inom branschen i på 60-talet.

Annat var det om man sysslade med utrikestransporter. Oftast lät det så här på kontibnenten: Es gibt ein gasthaus um die Ecke, wir sagen besheid wann ladung is fertig. Så kunde man koppla av och äta tills lastningen var klar. När man så kom till kemikaliefabriken i Falun och skulle lossa så möttes man av beskedet "bär upp lasten (20 ton i 50 kg säckar) på andra våningen i den ladan".

Tack och adjö sa jag och tänkte dra till Stockholm och lägga av det där så inrikesåkaren som normalt kom med lasten fick sköta det. Han var inte dummare än någon annan svensk inrikesåkare, de bar var sådana :evil: Men då blev det liv i luckan, vänta vi måste ringa speditören i Stockholm. Det slutade med att det kom 5 man från en flyttfirma i Falun och lossade lasten medan jag tog en slummer i förarhytten. Så skulle nog lite fler av inrikeschaffissarna ha handlat men så fanns det kanske en "gniden" åkare emellan som bestämde.

Men jag skall inte skrävla för mycket "27 ton ångpanna till Finland" var också dumdristigt.http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2008, 00:14

Vet inte om du minns vårt telefonsamtal Per, där vi talade just om såna företeelser som du nämner. Vi kom ju fram till att dom flesta chaufförer är problemlösare, vilket många har fått betala dyrt för. Brorsan var lossare på ICA i Östersund, och han sa att utländska chaufförer på sin höjd öppnade kapellet, sen fick ICA:s personal göra resten, så det kanske bara är "dumme Schweden" som ställer upp på hundgörat.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2008, 01:41

Thomas Almèn skrev:En reflektion bara. Hur kan det komma sig att landsvägstransporter aldrig har haft hög status?. Statsmakterna har ju i årtionden gjort sitt bästa för att på ett eller annat sätt få bort oss. . .

Jodå Thomas, jag minns. Tyckte det här citerade från dig var bra också men det fordrar nog en ny "tråd" vid senare tillfälle. Jag skall ha det i åtanke :idea:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 12 jan 2008, 03:44

Thomas Almèn skrev:Kom på att jag kanske missförstod Anders fråga, men en riktig karl kan väl ändra sig :D. Skulle tro att 50- 60-talet var genombrottstider för lastbilstransporter. Allt mer folk flyttade in till städerna. Hus skulle byggas, allehanda varor skulle fraktas till konsumenter. Tidigare fanns ju mejerier och slakterier på landsbygden, så transportbehovet var inte lika stort. Det s.k miljonprogrammet krävde ju också en hel transporter, allt från timmer och grus, till färdiga betongelement, fönster m.m. Även livsmedelstransporterna ökade av samma skäl, folk bodde inte där maten producerades. Samtidigt hade väl inte SJ så stort intresse av godstrafik. För kunderna var lastbilar smidigare, man fick hjälp med lastningen, godset kom fram i tid, oftast oskadat. "Felet" vi har gjort, är väl möjligen att vi ansträngt oss för att göra jobbet så effektivt som möjligt. Lite ironiskt kan man tycka, är att samtidigt som statsmakterna har fattat beslut som i olika grad ökat transporterna, så har man också gjort vad man kunnat för att begränsa dessa tranporter. En gammal åkare sa en gång:" SJ har svenska folkets kärlek, men vi har svenska folkets transporter", och det kan det väl ligga en hel del i.

Om man oversatte til norsk skulle dette meget vel kunne være en korrekt beskrivelse av forholdene.
Men jeg minnes fra barne og ungdomsår (f.1968) at sjåfører og særlig et par gamle åkare fortalte med tårevåte øyne om 40- og 50-tallet. Det var jo ikke så at man ble millionærer, men de ble aktet i sine små lokalsamfunn som solide borgere som "måtte være dyktige både med økonomi og til å håndtere denne moderne teknikken."
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders Ason » 12 jan 2008, 13:54

admin skrev:´"Annat var det om man sysslade med utrikestransporter. Oftast lät det så här på kontibnenten: Es gibt ein gasthaus um die Ecke, wir sagen besheid wann ladung is fertig. Så kunde man koppla av och äta tills lastningen var klar. När man så kom till kemikaliefabriken i Falun och skulle lossa så möttes man av beskedet "bär upp lasten (20 ton i 50 kg säckar) på andra våningen i den ladan".

Hmmm... känner igen mig. Några exempel: farsan o jag som massäck körde något slags keramiskt material i 100 kg säckar till den dåvarande tändsticksfabriken i Västervik. Handlastning med var sin pirra och två lager högt - vet f-n, hur vi var o en för sig, lyckades lyfta dessa säckar till det andra lagret, men det gick och samma sak hände då vid lossningen. Å andra sidan gick vi inte på något gym på fritiden.

När jag körde själv (Vikingen) var det inte ovanligt att jag o en gubbe till handlastade 6 ton grus relativt ofta och på ett flak och som då upplevdes som högt. Vill minnas att jag hade 45 kr i timmen (snål åkare :-)

En annan körning som förekom ofta var fartygsplåt (det som blivit över när man skurit ut de bitar man ville ha) till stadens gjuteri vilken kom från varven i Göteborg per järnväg. Handlastning även här. Körningen var ekonomisk då bilen stod stilla den mesta tiden och transportsträckan bara nårga hundra meter! Men.. det var många ton som flyttades för hand.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack