Identifiering av lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Identifiering av lastbil

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2014, 08:25

Nejdå, ingen synvilla.
Trängsletdammen är världen största "jorddam", dvs en damm av naturgrus. En av anledningarna att den byggdes på det sättet var säkerhet, den skulle inte kunna bombas sönder till skillnad mot en konventionell betongdamm. Sedan fanns det en oändlig tillgång på grus som fanns på bara någon kilometers avstånd. Bland dumpermärkena vid Trängsletbygget förekom Euclid, Faun samt ytterligare ett, kanske Dart eller något liknande namn? Parallellt med dumprarna användes även konventionella lastbilar, förmodligen på de lite längre avstånden eller för specialfraktioner som skulle lastas under "ficka" (silo). Det var här jag för första gången såg en 75:a sommaren 1957, inte nog med det, det var en LT75:a, en förseriebil som testades av Stora Kopparbergs Bergslags AB. 75-serien kom först hösten 1958 som säkert de flesta vet.

Några år efter kraftverkets färdigställande, en bit in på 60-talet, skulle några kvarvarande dumprar säljas på anbud. Jag lade in ett bud på en 15 tons Euclid för 20000 kr och fick den. Skulle få körning på bygget av nya Värmdö-vägen i Stockholm, men vid närmare undersökning visade det sig att en som redan var involverad med en liknande Euclid på det bygget inte fick lönsamhet då däcken förstördes av det dåliga underlaget. Jag avstod från att genomföra det projektet och förlorade bara 500 kr i handpenning. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Säters El-kvarn » 21 jan 2014, 16:38

Per Thomson skrev:vid Trängsletbygget förekom Euclid, Faun samt ytterligare ett, kanske Dart eller något liknande namn?

Bilen på bild är en Dart.

Jag tror inte dessa Dart'ar såldes av efter bygget.
Morfar var med och körde även på bygget av Åsens kraftverk.
Även in på 80-talet kunde man se dessa bilar på Domnarvets järnverk och Kvarnsvedens pappersbruk.

Bilarna kom med båt till Gävle hamn, och kördes för egen maskin till Borlänge.
Där byggdes dumperkorgen på.

Morfar berättade om en smal bro i Sandviken, där båda bakhjulen tuggade i broräckena.
Jag är inte tillräckligt gammal för att minnas den bron. :)
002.JPG
002.JPG (88.73 KiB) Visad 4732 gånger
Säters El-kvarn

Inläggav Malte. E » 21 jan 2014, 17:18

Långhag.
Det utlöstes en rejält intressant aktivitet om och kring sign´s . Säters Elektriska Kvarn, förfrågan om den okända Scanian.
Skaffade reghandling på en av de av mig föreslagna bilarna. Det visade sig att denna tydligen kört på dieselolja år 1943.
Förklara det den som kan ! Bilens nummer var W4000.
Sedan har det dykt upp två nya bilar i sammanhanget, en Thornycroft tungdragare och en Bedford tippbil.
Troligen kommer det att dyka upp ytterligare en Scania, ca tio år äldre än den inledningsvis nämnda.
Detta kraftverksbygge med transportproblem är tidigare omskrivet på forumet. Nämligen under rubrik tungtransport på 30-talet.
Kanske inte korrekt titel, men den finns där!
Malte E
Malte. E

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2014, 18:28

Kommer eventuellt att slå samman trådarna senare. Kategorin "Övrig logistik och transporthistoria" fanns inte vid det första tillfället. Mer allmänt om Lånhag och de fordon som användes kanske inte behövde "bakas ihop" med just frågan "Identifiering av lastbil" var min tanke. Vi får se var det slutar. För Långhag och andra fordon rekommendera jag fortsättning under kategorin "Övrig logistik och transporthistoria" som finns under huvudavdelning "Historia". :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack