Per Thomson skrev:Det var en intressant rapport i sammanhanget Lars-Gunnar!
Tyvärr är det nog så att lastbilschaufförer inte alltid har det bästa omdömet. Jag drar mig till minnes den järnvägsöverfart jag beskrev här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763.
För några år sedan var det en olycka i Skåne där chauffören stannade på spåret för att bommarna hann gå ner innan han hunnit passera. Konsekvenserna blev ödesdigra. Varför stannade killen med släpet kvar över spåren? http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Nosaby
Men jag återkommer till min tidigare kommentar och tänker då främst på ålderdomliga signalanordningar med näst intill total avsaknad för kontroll om en korsning verkligen är fri. Med dagens möjligheter på såväl sensorområdet som med kamerateknik är det ofattbart att plankorsningar inte görs säkrare.
Tack Per!
Ja, man kan ju fundera. Han du berättar om skulle ju ha forserat bommarna och vid Ekträskolyckan skulle föraren stannat vid sidan av vägen före och höjt både bil och trailer till max. Jag håller med dig att en dsel saknar framförhållning i körningen.
Lars-Gunnar
