Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tankbilen M2354 ödesdigra sammanstötning

Inläggav Lars-Gunnar » 19 jan 2010, 22:47

Per Thomson skrev:Det var en intressant rapport i sammanhanget Lars-Gunnar!

Tyvärr är det nog så att lastbilschaufförer inte alltid har det bästa omdömet. Jag drar mig till minnes den järnvägsöverfart jag beskrev här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763.
För några år sedan var det en olycka i Skåne där chauffören stannade på spåret för att bommarna hann gå ner innan han hunnit passera. Konsekvenserna blev ödesdigra. Varför stannade killen med släpet kvar över spåren? http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Nosaby

Men jag återkommer till min tidigare kommentar och tänker då främst på ålderdomliga signalanordningar med näst intill total avsaknad för kontroll om en korsning verkligen är fri. Med dagens möjligheter på såväl sensorområdet som med kamerateknik är det ofattbart att plankorsningar inte görs säkrare. :cry:

Tack Per!

Ja, man kan ju fundera. Han du berättar om skulle ju ha forserat bommarna och vid Ekträskolyckan skulle föraren stannat vid sidan av vägen före och höjt både bil och trailer till max. Jag håller med dig att en dsel saknar framförhållning i körningen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 20 jan 2010, 09:21

Övergången i Ekträsk är ganska speciell, genom att järnvägen är doserad vid övergången. Kommer man som i det här fallet med en maskintrailer, så måste man höja fjädringen för att inte bli hängande. Samtidigt så uppstår fenomenet att bil och trailer vid en tidpunkt befinner sig på högsta punkten samtidigt, med risk att lasten tar i kontaktledningarna. Så med maskintrailer är det inte lätt att passera den övergången, och även andra, för den delen. Nu kan jag minnas fel men en liten klocka säjer mig att det var en dispenstransport, och då blir man ju anvisad väg av Trafikstyrelsen, som det heter idag. Men jag vet att trailerkörarna i framförallt Västerbotten har försökt fått till ett alternativ vid Ekträsk. Och har man inte varit på plats vid olyckstillfället, så vet man ju egentligen inte hur det gått till.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2010, 11:29

Så sant Thomas!
Men med facit i "backspegeln" så borde ingen dispens-transport få passera en plankorsning med mindre än att direktkontakt hålles med ansvarig tågplanerare - vore inte det ett rimligt krav så länge som det nu finns plankorsningar - och jag menar samtliga plankorsningar :?: :!: :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 20 jan 2010, 12:01

Absolut Per. Om vi alla gjorde rätt, så skulle inga olyckor ske :wink: . Minns inte hur det brukar stå i dispensen, om man är skyldig att kontakta banansvarig. Nu var detta en mycket rutinerad trailerkörare, så han borde veta turerna. Själv har jag STOR respekt för jvg.övergångar, allra helst vid maskinflytt.
Thomas Almen

Inläggav BURTRÄSKARN » 21 jan 2010, 22:58

Grävmaskinen som stod på trailern i Ekträsk har jag sett live,ingen vacker syn,då först förstår man vilka krafter som det var frågan om. :!:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav S-V L44 » 25 sep 2012, 18:48

Tankbilen som var inblandad i den ödesdigra olyckan som beskrevs i denna tråds inledning var en Scania-Vabis L7650-160 (chassinummer 424839 och registrerad som 1966 års modell).
Bilen blev registrerad den 18/10-1965, så den var vid olyckstillfället på morgonen den 23/9-1966 knappt ett år gammal.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack