Helt original eller inte - det är frågan?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Original eller tidsanpassad?

Absolut helt original
6
15%
Spelar ingen roll
13
33%
Tidsanpassad som vid bilens pensionering
19
49%
Bryr mig inte - men det var en kul röstning
1
3%

Antal röster : 39

Helt original eller inte - det är frågan?

Inläggav Anders Ason » 17 jul 2011, 17:38

lbs85 (Small)r47.JPG
      Klicka på bilden för full storlek.
      lbs85 (Small)r47.JPG (65.5 KiB) Visad 9558 gånger

Om nu en bil förändras under sin yrkesverksamma tid, speciellt då med en "åkerianpassning" i form av färger och dekaler och är i det skicket när den pensioneras, var kan man då lägga sig vid en renovering?

I ena änden på skalan finns då helt original som den lämnade fabriken men som faktiskt även kan ha inneburit en åkerianpassad färgsättning redan då. I andra änden har vi (exakt?) det utförande och skick som bilen, förutom tidens tand, hade när det aktiva livet slutade.

Vissa trafiksäkerhetsrelaterade förändringar måste givetvis accepteras, men andra? Vilket utförande är mest logiskt och vad säger originalfantasten, resp. den mer tidsandakännande?

Vi ser ofta Michelingubbar och plåtpinuppor på bilar som rimligen inte kan ha haft det under sitt yrkesverksamma liv. bl a.

Rösta, tyck till och motivera gärna ...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Helt original eller inte - det är frågan?

Inläggav Thomas Almen » 17 jul 2011, 18:08

Kan det va nåt tillfälle då jag satt på högersidan, som gjorde att du förvanskade Ingvars bil Anders? :wink: . Mjaa, det där är ju ett vanskligt spörsmål. Varje renoverare/bilägare vill ju ha bilen efter sitt tycke och smak. Men tar det inte av för mycket, så går det väl an. Personligen tycker jag tidstypiskt orginal blir snyggast, men som sagt, bilägarn bestämmer hur han vill ha det.
Thomas Almen

Inläggav Anders Roger Larsson » 17 jul 2011, 18:26

Anders Ason skrev:
      truckart2.jpg

Om nu en bil förändras under sin yrkesverksamma tid, speciellt då med en "åkerianpassning" i form av färger och dekaler och är i det skicket när den pensioneras, var kan man då lägga sig vid en renovering?

I ena änden på skalan finns då helt original som den lämnade fabriken men som faktiskt även kan ha inneburit en åkerianpassad färgsättning redan då. I andra änden har vi (exakt?) det utförande och skick som bilen, förutom tidens tand, hade när det aktiva livet slutade.

Vissa trafiksäkerhetsrelaterade förändringar måste givetvis accepteras, men andra? Vilket utförande är mest logiskt och vad säger originalfantasten, resp. den mer tidsandakännande?

Vi ser ofta Michelingubbar och plåtpinuppor på bilar som rimligen inte kan ha haft det under sitt yrkesverksamma liv. bl a.

Rösta, tyck till och motivera gärna ...

Man kan tycka vad man vill men det är bilägaren som helt bestämmer vad han gör med sitt fordon. Det finns ju många skolor tex: Så här såg bilen ut när den leverades. Så här KUNDE den sett ut. Så här vill jag ha den. Så här skulle fab. ha gjort. Den här bilen fanns aldrig som ny i detta utförande osv, osv.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav pekka k » 17 jul 2011, 19:25

Jag tycker om bilar som är ombyggda och orginalare som är helt orörda med sin patina av matt lack ytrost mm samt bilar som är renoverade
antingen till orginalskick eller som ägaren vill ha sin bil för i slutänden är det ägaren som bestämmer hur bilen ska se ut :)

Jag har ju varit med och renoverat två lastbilar till orginalsakick som blivit helt okej men jag har själv några personbilar bla en totalt ombyggd bubbla som inte har en siffra rätt och en golf Ls 1975 som är orenoverad och i mkt bra skick.
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav gunnilse » 17 jul 2011, 20:18

Tja allt beror väl lite på utgångsläget hittar man en bil som stått på en loge med orginal patinan tycker jag det är en döds synd att tok renovera en sådan..
Sen medans ett skogsvrak eller den sönder slagna på industritomten kan få vilken kostym som helst..
Det som förvånar mig mest är alla våra välskötta gamla brandbilar som oftast helt rostfria passerar utan att någon ens reagerar medans massa renovering läggs på betydligt mer välrostade objekt.
En annan tanke jag filurat lite på är en mycket gammal hytt på modernare typ Volvo fl chassi frågat mig själv detta lite vad årsmodell blir å om det ens är besiktningsbart.. //Thomas
gunnilse

Inläggav Reid Hulting » 17 jul 2011, 20:20

Absolut helt original när det gäller våra vanligaste veteranlastbilar, Volvo och Scania, fram till mitten och slutet på 60-talet är ju chassie utan hytt. Allt därutöver är tillval och styrdes av vad köparen just då ville ha eller behövde. Därefter var det chassien med hytt då Scania och Volvo köpt BE-GE resp. Nyströms.
Man skulle kunna säga när man ser en till absolut helt original renoverad lastbil att den är till oigenkännlighet renoverad, jämfört med hur den ofta såg ut när den pensionerades. Det jag tycker imponerar mest med en totalrenoverad bil är den arbetsinsats som man förstår är gjord, men då kanske man inte vill riskera att den ser sliten ut igen genom att använda den till det den en gång byggdes för, som de arbetsredskap de är. Nu menar jag naturligtvis inte att bilen skall användas i reguljärt arbete, utan att man som ägare skall kunna köra ett lass för sin egen del då och då. Jag tycker också att det är fel att använda sig av skattefriheten i konkurrenssyfte i daglig trafik.
Bilar som tack vare lite kärlek har överlevt i ett skick som utan att plockas ned i atomer, kan återställas till ett hyggligt bruksskick där man ser att det arbetats är rätt trevliga att se också. Sen har vi ju bilarna som stått och latat sig genom åren, jag menar brand- och militärbilar.
Ja nu djäklar har man väl ställt till det för sig 8) :) .
Men till syvende och sist är det ju som många säger att var och en bestämmer själv vad man trivs med.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2011, 00:03

Ämnet har ventilerats några gånger tidigare i bl.a. dessa trådar:
viewtopic.php?f=1&t=925&p=6013&hilit=min+%C3%A5sikt#p6013
viewtopic.php?f=1&t=919&p=5981&hilit=min+%C3%A5sikt#p5981
viewtopic.php?f=1&t=904&p=5939&hilit=osmakligt#p5939

Det är naturligtvis bilägaren själv som får bestämma vad han eller hon vill göra med sitt fordon, fattas bara annat. Och det viktiga är att någon är villig att ta hand om fordonet så att det bevaras åt eftervärlden.

Det är ju också så som Reid nämner att en lastbil är ett arbetsredskap som mycket väl kan ändra skepnad efter aktuellt behov under sin aktiva tjänst.
Men personligen tycker jag absolut att det är trevligast om man försöker se till att ett gammalt fordon antingen behåller den skepnad den hade under sin aktiva tjänst (med dokumenterad historik om det avviker markant) eller så försöker man se till att den blir utrustad på ett relativt tidstypiskt sätt.

De flesta lastbilar har en aktiv tjänst på cirka 8-10 år eller kortare tid. Därför tycker jag att man bör vara återhållsam med att utrusta fordonet med betydligt nyare tillbehör som t.ex. är mer än 25-40 år nyare än bilens årsmodell.

Det hänger också i viss mån samman med vilket årtionde bilen härstammar från och hur pass ovanlig bilen är. Finns fordonet bevarat i endast ett eller ett par exemplar så är det ett helgerån att göra annat än originalrenovering eller återställning till det skick fordonet hade under sin aktiva tjänst.

Sedan kan man ju göra en ren ”customizing” så att det blir uppenbart att fordonet inte på något sätt avses vara original. Även detta kan se attraktivt ut.

Men själv röstar jag på original vid tiden för leverans så långt detta är möjligt. Det får naturligtvis inte gå till överdrift på det hållet heller, då det kan vara både mycket svårt och dyrt att finna delar som kanske kan klassas som ”original”. Men att t.ex. hänga Michelin-gubbar på ett ekipage från 1940-talet ser ju inte kul ut. Då får gubbarna antingen platsa i garaget eller så får man skaffa ytterligare en bil som är nyare att sätta dem på eller så säljer man gubbarna till bättre behövande.

Jag hade gärna sett ett röstningsalternativ som lydde ”Original, men med måtta” eftersom det är ett sådant alternativ som jag försöker eftersträva.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2011, 08:10

Intressant, men välkänt det som framkommit här att lastbilar inte har levererats som en bil utan som ett icke trafikfärdigt chassi. Att köpa en ny lastbil exempelvis 1955 innebar att köparen måste välja hytt och påbyggnad, plus en del annat och först när detta var färdigt besiktades bilen och var klar för trafik. På farsans Viking 1955 byttes Skaftekullahytten ut redan efter några år och det var nog den sista hytten (och sämsta?) de gjorde?

Lutar mig nog lite åt S-V L44 om "original, men med måtta".

Vad är då original, annat än ett tidstypiskt utseende?

Visst är det ägaren som har oinskränkt makt att utforma fordonet som denne vill, men här pratar vi om smak :)
men ... (detta ord!) det handlar även om ett gott representantskap för vår hobby. Julgransliknande ljusapplikationer (med lysdioder bl a), massor med krom, avgasrör hit o dit och annan attribut som aldrig hade existerat på ex. vis en 50-talsbil kan se lite underligt ut och handlar väl då om något annat än ett veteranlastbilsintresse? Tydligast på EPA-traktorer?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 18 jul 2011, 23:02

Jag har många gånger tänkt på vad är original och vad är inte original. Är det original skick när bilen ser ut som när den var på sina första uppdrag i trafik, eller är den original när märkesverkstaden gjort reparationer enligt fabrikantens anvisningar, men till ett i vissa detaljer avvikande utseende från det då den lämnade fabriken.
Vi har här en sk museifordonsbesiktning och jag har hört om detaljer som inte blivit godkända på bilar. Det intressanta är att man kan i original verkstadshandboken hitta anvisningar som beskriver användandet av dessa nu icke godkända delar!
Kjell T

Inläggav Anders Roger Larsson » 19 jul 2011, 08:04

Kjell T skrev:Jag har många gånger tänkt på vad är original och vad är inte original. Är det original skick när bilen ser ut som när den var på sina första uppdrag i trafik, eller är den original när märkesverkstaden gjort reparationer enligt fabrikantens anvisningar, men till ett i vissa detaljer avvikande utseende från det då den lämnade fabriken.
Vi har här en sk museifordonsbesiktning och jag har hört om detaljer som inte blivit godkända på bilar. Det intressanta är att man kan i original verkstadshandboken hitta anvisningar som beskriver användandet av dessa nu icke godkända delar!

Om man skall hårddra saken så är en biI endast i originalskick en gång, dvs när den lämnar fabriken. Eller i förekommande fall - när den lämnat påbyggaren. Man kan aldrig renovera en bil till originalskick utan möjligen till motsvarande originalskick. Fortlöpande service anser inte jag fördärvar originalskick men en del anser att det tom måste vara original spolarvätska kvar i behållaren (dvs den som fylldes på i samband med leveransservicen) för att bilen skall vara i originalskick, mao så finns det nästan inga fordon i originalskick. Möjligen då de som fabriken tar från bandet och omedelbart ställer in på sitt museum - de är i originalskick inga andra - de övriga är i nästan originalsklick och sedan har vi hela skalan...
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 21 jul 2011, 22:14, redigerad totalt 2 gånger.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Per Thomson » 21 jul 2011, 18:26

En intressant tråd måste jag säga först och sedan många kloka inlägg som redan sagt vad jag skulle kunna säga.

På ÅHS fordonsregistrering har man lite olika alternativ att tillföra ett fordon, bl a originalskick, bruksskick och renoverad. Jag har inte själv hittat på dessa klasser utan hämtat dessa från ÅHS medlemsmatrikel. Denna klassificering är mycket olycklig, i vart fall utan kompletterande vägledning. Den som renoverat sitt objekt till originalskick väljer förmodligen originalskick då det alternativet låter lite bättre. Den som har ett objekt i mycket fint bruksskick och som inte nämnvärt förändrats något sedan den första reg-besiktningen klassar förmodligen objektet hellre som originalskick än bruksskick. Här behövs verkligen lite mer vägledning om denna klassning skall få någon betydelse. Denna tråd passar bra att "hänga på" för att få lite tips då jag är ansvarig för den nätbaserade registreringen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack